Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Běh versus chůze: Víte, co je zdravější a po čem rychleji zhubnete?

Nedávno vědci opět potvrdili, že nejlepší pohyb pro člověka je v podstatě stará dobrá “zdravotní procházka”. Možná se jim jen nechce běhat; nebo na tom opravdu něco je? Co je tedy pro nás lepší: běhání, nebo chůze?
Vydáno: 09.04.2018, Martina Hrušková
Běh versus chůze: Víte, co je zdravější?

O tom, že je pohyb zdravý a každý se počítá, debatovat netřeba. Za běhání i procházky máte jedničku, ale možná vám také vrtá hlavou: je opravdu chůze spíš pro “lenochy”, kteří se nechtějí pohybem moc zapotit, anebo je pro tělo prospěšnější než populární běhání. Zhubneme také chůzí, anebo běháním jednoznačně spálíme víc nežádoucích tukových polštářků?

Hubnutí

Nic naplat, milí vědci, nadváhy se procházkou a kocháním jarní krajinkou prostě nezbavíte. I když o našem těle nejvíce rozhoduje jídelníček, 20 % úspěchu je přece jen o pohybu, a pokud si při něm nepropotíte triko, je to jen relaxační záležitost.

Na plné čáře tady vítězí běh, kde spálíte daleko více kalorií, dokonce dvakrát více než při chůzi. Jestliže se hned na běhání necítíte, využijte i chůze a kombinujte obě techniky v tzv. indiánském běhu, kdy chvíli jdete a chvíli běžíte. Až se vám zlepší kondice a nebudete “plivat plíce”, ubírejte na chůzi a naopak přidávejte minuty běhu. Kila půjdou dolů zaručeně rychleji.

Nezapomeňte také navyšovat kilometry a střídat terén i zátěž, protože pokud budete po celá léta běhat své obligátní tříkilometrové kolečko, tělo si rychle uvykne a se spalováním tuků to zas tak žhavé nebude.

Prima tip: Pokud patříte mezi začátečníky, začínejte s klusem na 5 kilometrů za hodinu a až se rozběháte, navyšujte také tempo až na 9 km/h. Běhejte ze začátku alespoň 20 minut, ale čas postupně prodlužujte.

PŘEČTĚTE SI: SPECIÁL ZAČÍNÁME BĚHAT

Zdraví

Tak tady musíme dát vědeckému týmu asi za pravdu. Pro celkové zdraví člověka je chůze naprosto nezbytná. Představte si, že celý den sedíte, s odpuštěním, na pozadí a najednou se zvednete a vystřelíte na půl hodiny joggovat. Samozřejmě, je to lepší než nic, ale daleko lépe na tom budete, když dáte zelenou tomu nejpřirozenějšímu pohybu, tedy obyčejné chůzi.

Choďte kamkoliv to půjde. Běžte na poštu, pro nákup, pro dítě do školky. Opravdu musíte jet dvě stanice tramvají nebo pár ulic autem? Vždyť to ujdete snadno.

Chůze vám také nebude zatěžovat tolik klouby jako běh. Při běhání nohy musejí absorbovat až 100 tun nárazové síly každý asi kilometr a půl, což je docela záhul. Chůze je také daleko bezpečnější, protože při běhání máte skoro 50% šanci, že se někdy zraníte, kdežto při chůzi je to maximálně 5 %.

Prima tip: Pořiďte si krokoměr a každý den si dejte za úkol alespoň jednou vynechat auto, když někam můžete jednoduše dojít.

Mohlo by vás také zajímat o běhání a chůzi:

Efektivní spalování kalorií

5 sportovních aktivit, kterými spálíte maximum kalorií

Jděte se proběhnout

7 překvapivých faktů, které jste nevěděli o běhání

Chcete zhubnout? Stačí 10 000 kroků denně!

Chcete zhubnout? Stačí 10 000 kroků denně

autor: KU

Reklama
Článek je zařazen v: zdraví, běh, chůze, hubnutí chůzí
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama