Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Přerušovaný styk zná každý. A přerušované sezení?

Všichni víme, že dlouhé sezení tělu vůbec neprospívá. Takže pokud máte sedavé zaměstnání, měli byste zpozornět.
Vydáno: 07.06.2017
Zkuste si kávu vypít ve stoje
Zkuste si kávu vypít ve stoje Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Bylo vědecky dokázáno, že dlouhodobé sezení zvyšuje riziko onemocnění srdce, obezity, cukrovky, dokonce i rakoviny. A je tu ještě jedno riziko, o kterém většina lidí neví – odborně se tomu říká gluteální amnézie, lidově lze tento problém nazvat syndrom mrtvého pozadí. Jde o to, že jeden ze tří hlavních hýžďových svalů přestane správně pracovat. Tento sval pomáhá stabilizovat páteř, takže když ochabne, začnou vás bolet záda, kyčle, kolena, dokonce i kotníky, protože se tělo snaží kompenzovat vzniklou nerovnováhu.

Australští vědci doporučují dlouhodobé sezení pravidelně přerušovat vstáváním, protahováním a tím zapojovat během dne mnohem více svaly. Přestávky v sezení lze totiž považovat za další fyzickou aktivitu, která příznivě ovlivňuje naše zdraví.

„Přerušované sezení může být co do intenzity a jednoduchosti podobné jako stání a protahování,“ řekla vedoucí studie Genevieve N. Healyová z univerzity v Queenslandu. Healyová a její kolegové hodnotili čas, který strávilo 168 dospělých dobrovolníků v bdělém stavu při sezení a fyzické aktivitě, a zjišťovali, zda přestávky v sezení mají vliv na váhu a metabolismus.

Zdravější srdce a štíhlejší pas

Skupina zdravých dobrovolníků ve věku od 30 do 87 let si vedla deník a v bdělém stavu měla na těle připevněn sedm dní v týdnu akcelerometr. Přístroj měřil délku, typ a intenzitu fyzické aktivity v bodech za minutu. Méně než sto bodů za minutu vědci označují za sedavou fázi, 100 a více bodů za minutu jako aktivní čas. Přitom aktivita nízké intenzity představuje 100 až 1951 bodů za minutu a více než 1951 bodů znamená střední až silnou aktivitu.

Účastníci strávili přibližně 57 % bdělého stavu sezením nebo nízkou až silnou intenzitou pohybu. Přerušení sezení v průměru trvalo necelých pět minut a v bodech akcelerometru bylo vyjádřeno 514 body za minutu. Měření tedy ukázalo, že přerušované sezení zmenšuje objem pasu a snižuje hladinu triglyceridů. Co jsou vlastně triglyceridy? V lidském těle představují zásobárnu tuků a také fungují jako tepelný izolátor.

Část těchto látek proudí krevním oběhem a organismus je využívá pro funkci svalů, zbylá část je uložena v tukové tkáni. Triglyceridy jsou součástí rostlinných a živočišných tuků a jejich zvýšené hodnoty souvisejí s rizikem kardiovaskulárních chorob. Takže už jen obyčejným přerušovaným sezením můžete jejich hladinu snížit a prospět svému zdraví.

Mohlo by vás taky zajímat:

Co zadeček, to jiný tvar

Co ovlivňuje velikost a tvar vašeho zadečku? A co vám bude nejvíce slušet?

Hodina pohybu denně kompenzuje osmihodinové sezení v práci

Hodina pohybu denně kompenzuje osmihodinové sezení v práci

Krásnému a kulatému pozadí dlouhé sezení vůbec neprospívá

Sedíte často? Pozor, tohle všechno se může stát s vaším pozadím!


Článek je zařazen v: svaly, hubnutí, zadek, pozadí, sezení, přerušovaný styk, sedavá práce
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama