Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

7 nejzdravějších a nejvýživnějších semínek na světě

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč jsou semínka různých rostlin tak zdravá a propagovaná? Možná jste došli k logickému závěru – semena totiž obsahují vše, co dá další rostlině život. Proto jsou tolik bohatá na vitamíny, minerály, bílkoviny a některé enzymy.
Vydáno: 11.07.2017
Snídaně se semínky - ideální způsob, jak začít den
Snídaně se semínky - ideální způsob, jak začít den Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Díky konzumaci semínek v jejich surové podobě tak můžete získat celou řadu významných látek.

Která jsou ovšem nejvýživnější? O některých z nich jste už asi četli mnohokrát. Ale jsou mezi nimi i taková, která vás určitě překvapí!

 

1. Semínka z granátového jablka

granátová semínka Foto:

Tato semena jsou doslova nabitá antioxidanty a vitamínem C. Obsahují také polyfenoly, působící coby antioxidanty, a draslík, který mj. snižuje krevní tlak a ovlivňuje hospodaření s tekutinami v našem organismu. Mají nízkou kalorickou hodnotu a jsou tak skvělým pomocníkem v boji s nadbytečnými kilogramy. Šťáva z granátových semínek může pomoci zvýšit hladinu kyslíku v krvi. Další předností těchto oblíbených semínek je, že mohou zabránit srážení krve a při pravidelné konzumaci granátových semínek se vám zlepší krevní oběh.

2. Dýňová semínka

dýňová semínka Foto:

Jedním z pro nás nepostradatelných minerálů je také železo. Doplňovat ho můžete úplně jednoduše – jezte dýňová semínka. Díky vysokému obsahu tohoto minerálu budete mít zdravější krev a zároveň více energie. Dýňová semínka nabízejí i zajímavé množství proteinů. Pokud trpíte nedostatkem vitamínů skupiny B, tato semena vám pomohou doplnit následující z nich: niacin (B3), riboflavin (B2), folát (B9) a thiamin (B1). Dále obsahují L-tryptofan, který působí proti depresím. Podporuje totiž dobrou náladu.

3. Konopná semínka

konopná semínka Foto:

Jestliže toužíte po zpevnění svalů, jsou konopná semínka tou správnou volbou. Nabízejí totiž kombinaci bílkovin a esenciálních aminokyselin. Obsahují snad všechny esenciální aminokyseliny a dále také fytonutrienty, které dokáží naše tělo chránit proti volným radikálům, onemocněním srdce a zpomalují stárnutí všech buněk. Konopná semínka jsou proto velmi prospěšná jak vašim orgánům, tak i kůži, buňkám, tkáním a dokonce krvi.

4. Chia semínka

chia semínka Foto:

Potřebujete podpořit kvalitu vašich kostí? V tom případě mohou pomoci právě chia semínka, která obsahují velké množství vápníku. Je třeba ale pravidelně konzumovat celou hrstku těchto semínek. Ve srovnání s fazolkami obsahují více bílkovin, mají více železa než špenát a více antioxidantů než borůvky. Když bychom v tomto porovnávání pokračovali, můžeme ještě zmínit, že chia semínka nabízejí více vitamínu C než pomeranče a dokonce i více omega 3 mastných kyselin než ryby. A aby toho nebylo málo, nechybí v nich ani hořčík a vláknina.

5. Kmín

kmín Foto:

Benefity kmínu jsou jeho antiseptické vlastnosti, ničí tedy choroboplodné zárodky, a vysoký obsah železa a vápníku. Díky tomu je prospěšný těhotným i kojícím ženám, protože zvyšuje vyměšování mléčných žláz a ženám se pak lépe tvoří mateřské mléko. Dále podporuje trávení, hubnutí a správnou funkci jater. Může také pomáhat léčit nachlazení a bolest v krku. Navíc je kmín prospěšný i ledvinám a přispívá ke zlepšení imunity.

6. Sezamová semínka

sezamová semínka Foto:

Jaká semena jsou ideální pro udržení vašeho srdce ve skvělé kondici? Samozřejmě sezamová a to díky omega 6 mastným kyselinám (hlavně kyselině linolové), které snižují hladinu špatného cholesterolu. Sezamová semínka současně našemu organismu poskytují vlákninu, zinek, vitamín B1, fosfor, železo, hořčík a vápník.

7. Lněná semínka

lněná semínka Foto:

Tato semínka jsou důležitá proto, že obsahují mj. i protirakovinné látky a protizánětlivé sloučeniny. Skvěle působí na činnost střev, která jsou centremm imunity, a napomáhají při problémech se zácpou, nebo naopak tlumí průjem. A jak lněná semínka nejlépe využít? Abyste z nich získali maximum, je důležité je nejdříve lehce podrtit. A pak si s nimi můžete posypat třeba salát.

-šp-/Foto: iStock

Mohlo by vás taky zajímat:

Dýňová semínka jsou elixírem zdraví: Proč a jak je jíst?

Dýňová semínka jsou elixírem zdraví: Proč a jak je jíst?

Jsou sice malá, ale zdraví prospějí víc než celý meloun

Melounová semínka: Superpotravina, kterou většinou vyhazujeme

Dokonce i melounová semínka!

Superpotraviny pro rok 2017: Znáte je všechny?

6 prášků ze „superpotravin“, díky nimž budete zdravější

Jaký je nejnovější trend ve zdravé výživě? Potraviny „v prášku“. Tím ovšem nemáme na mysli žádnou chemii, ale „superpotraviny“ plné vitamínů a minerálů v nadrcené podobě, které si přidáte do jakéhokoliv pokrmu, čímž zvýšíte jeho výživovou hodnotu. Další výhodou těchto prášků je jejich přírodní zpracování. Díky tomu nepředstavují pro váš žaludek žádnou zátěž.

Vybírejte však pečlivě. Ne každá zdravá potravina rozdrcená na prášek je opravdu kvalitní, což potvrdil jeden výzkum, ve kterém uspělo jen pět z jedenácti testovaných produktů. Představíme vám proto jen ty, které vám jednoznačně prospějí:

Maca

prášky maca

Prášek z rostliny nazývané „peruánský ženšen“ je velmi bohatý na vápník. Proto ho zcela jistě ocení vaše kosti, ať už v prevenci nebo během léčby osteoporózy. A to není zdaleka všechno. Jedna studie prokázala, že ženám užívajícím antidepresiva, které pravidelně konzumovaly půl lžičky denně po dobu 12 týdnů, pomohl vrátit jejich utlumený sexuální apetit.

 

Ale pozor – nadměrné množství může zvyšovat krevní tlak nebo také rozhodit funkci a metabolismus jater.


Článek je zařazen v: ořechy, semínka
Reklama