Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Nadopujte se antioxidanty! Kde jich najdete nejvíc?

Pojem „antioxidanty“ je velice módní. Pokud se někde nacházejí, evokuje to dojem, že je daný produkt zdravý, prospěšný pro naše tělo, pleť, vlasy a nakonec i psychiku.
Vydáno: 15.06.2017, Anna Kopečková
Když budete jíst hodně zeleniny a ovoce, neuděláte chybu
Když budete jíst hodně zeleniny a ovoce, neuděláte chybu Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

V zásadě se jedná o látky, jejichž molekuly omezují aktivitu kyslíkových radikálů (známých jako volné radikály). Omezují proces oxidace přímo v organismu nebo v potravinách či výrobcích, kde to není žádoucí, protože oxidace zde znamená žluknutí či kažení. Takže pozor! Antioxidanty mohou být na obalech označovány písmenem „E“ jakožto konzervanty, ačkoliv škodlivé vůbec nejsou.

Pokud chcete žít zdravě, antioxidanty byste měli vyhledávat pro jejich pozitivní účinky. Nic se ale nemá přehánět a o těchto malých pomocníčcích to platí také - jejich přemíra může škodit a naopak - někdy látky, působící opačně, mohou zdraví prospívat!

Antioxidanty se přirozeně vyskytují také v našem těle, a to v podobě enzymů. Ty jsou v potravě bezvýznamné, protože rychle zaniknou nebo nepřežijí proces trávení. Z toho plyne, že tvrzení o obsahu enzymů v určitém výrobku je pouhým marketingovým lákadlem.

Antioxidanty se tedy přidávají do potravin pro zajištění jejich trvanlivosti (a na jejich kvalitě to naopak přidá plusové body) a ve druhé řadě, i když ne méně důležité, se je snažíme konzumovat pro podporu zdraví - snižují pravděpodobnost srdečně-cévních onemocnění i dalších chorob.

Ovoce a zelenina vedou

I když dokážeme antioxidanty vyrobit, nejlépe působí ty, které jsou přijaté v přirozené podobě, tedy v podobě ovoce, zeleniny či čajů.

Mezi nejúčinnější antioxidanty patří: vitamíny A, E, C a B3, dále karotenoidy, flavonoidy, třísloviny, polyfenoly, sloučeniny selenu, zinku, manganu, mědi a germania, taurin i koenzym Q10.

Co se týče potravin, jež bychom měli jíst pro dosažení co nejlepšího antioxidačního účinku, na první příčky se řadí ovoce a zelenina, takže jejich pojídáním ve velkém rozhodně nemůžete udělat chybu!

Když budete jíst hodně ovoce a zeleniny, neuděláte chybu Foto:                                                                                                                           Foto: iStock

Konkrétně se nejvíc doporučují: ostružiny, lékořice, kopr, maliny, granátové jablko, černý rybíz, červené víno (alkoholický nápoj), máta, nať vojtěšky, tymián, rozmarýn, borůvky, brusinky, buráky, bílá část kůry pomerančů a citrónů, acerola, kurkuma, zelený čaj, žlutý čaj, černý čaj, aronie, červená cibule, josta, šípky, červený rybíz, česnek, hřebíček, kmín, zázvor, dobře vyzrálá rajčata a rajská šťáva z nich, blumy a podobně.

Začněte hned ráno

Pokud nevíte, jak antioxidanty zařadit do svého denního menu, dopřejte si hned ráno ovesnou kaši, kterou hustě zasypete bobulemi a zakápnete trochou medu. K tomu popíjejte silný zelený čaj. K přípravě hlavních chodů používejte koření, jako je kurkuma, hřebíček, kmín či zázvor a nezapomínejte ani na zdravé svačinky v podobě pomerančů, grepů, blum, jahod nebo kiwi.

Že byste měli těchto zdravých látek ve své stravě málo, se strachovat nemusíte, a to hlavně díky tomu, že jsou ukryté ve spoustě druzích ovoce i zeleniny. O jejich zvýšený přísun se starejte v případě, že kouříte, jste v chronickém stresu, fyzicky pracujete, sportujete nebo očekáváte potomky.

Doplňování antioxidantů výhradně z červeného vína nebo hořké čokolády je sice příjemné, ale určitě tyto zdroje nepovažujte za hlavní, jinak budete kromě antioxidantů řešit ještě závislost na alkoholu a nadváhu.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner nový 3 Foto:  

Mohlo by vás taky zajímat:

 

Možná kolem keřů s černými plody chodíte a ani nevíte, jak prospěšné jsou

Zázračné bobule: Ochutnejte arónii, královnu antioxidantů

Článek

Zlatá horečka jménem superpotraviny Foto:

Zlatá horečka jménem superpotraviny. Co je teď nejvíc trendy?

Superpotraviny, produkty opěvované pro své účinky na lidské zdraví, mají leccos společného s hvězdami televizních seriálů: Stejně jako ony dokážou rychle vystřelit ke...
Babičky věděly, co je pro ně dobré

6 superpotravin, které jedly naše babičky. A my bychom měli taky


Článek je zařazen v: antioxidanty, éčka, konzervanty, volné radikály
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama