Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Manuál na šťastný život 36. díl: Jak si užít přítomný okamžik

Vytvořte si podle našich návodů návyk pozitivního myšlení a vpusťte štěstí do svého života. Budeme se věnovat vztahům, sebelásce, práci i zdraví. Manuál vám nabídne i množství rad, jak pracovat s těžkými životními situacemi, jako je například rozchod, nevěra, strach, úzkosti nebo ztráta někoho blízkého.
Vydáno: 03.05.2019
Manuál na šťastný život 36. díl: Jak si užít přítomný okamžik
Autor: iStock Manuál na šťastný život 36. díl: Jak si užít přítomný okamžik
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Pozitivní myšlení je tím, co pomáhá zvládat životní situace. V každém díle vás čeká něco málo teorie, ale především praktické postupy, techniky a cvičení. Některé rady vám mohou posloužit jako rychlá intervence při případných problémech. Po přečtení a ukončení návodu se můžete k určitým krokům vždy vrátit. Ničeho se neobávejte a pusťte se směle do své cesty za štěstím! 

Jaký je recept na spokojenější život? Všichni si v životě dáváme spoustu úkolů, které se snažíme neustále plnit, věčně překonáváme nějaké překážky. Kvůli tomu prožíváme stres, protože i když se snažíme sebevíc, náš cíl je v nedohlednu... Pronásleduje nás strach, co bude za pár let, zda budeme mít dostatek peněz, dobrou práci nebo stálého partnera. Přítomný okamžik obětujeme na oltář budoucnosti. Teď přišel ten správný čas zastavit se! Uvědomit si, co je opravdu důležité. To však nezvládneme, pokud si nedopřejeme ten kouzelný okamžik TADY A TEĎ!

Jak se zaměřit na přítomný okamžik (mindfulness)? 

  • Pokud vás myšlenky odvedou někam do minulosti nebo do budoucnosti, pokuste se vrátit je zpět na současnou chvilku. Soustřeďte se na přítomný okamžik, třeba na svůj dech.
  • Věnujte pozornost hodnocení. Nechte ty myšlenky plynout a neřešte je, jen pozorujte, zda jsou hodnotící, či nikoliv.
  • Mějte trpělivost s vaší myslí, chovejte se k ní jako k malému koťátku, co se teprve rozhlíží po světě.
  • Chovejte se k sobě laskavě. Chovejte se laskavě ke své mysli.
  • Důvěřujte své intuici.
  • Přijměte skutečnost, že věci jsou tak, jak jsou. A věřte, že se vše dá změnit.

Cvičení:

Posaďte se pohodlně, třeba někde v přírodě. Nebo doma v pokoji. Plně se soustřeďte na aktuální okamžik, nic neposuzujte, ani nehodnoťte, nevracejte se ke vzpomínkám, nepředjímejte budoucnost a neřešte problémy. Plně se věnujte současnosti, buďte přítomní a zvídaví. Přijměte se takoví, jací jste v daném okamžiku, a přijměte vše, co v daný okamžik prožíváte. Zaměřte se na vědomou mysl a jen si všímejte všeho, co je kolem vás. Pouze si uvědomujte, jaké to je. Přijímejte skutečnost a užívejte si to.

Jak si užít přítomný okamžik?

  • Pokuste se vše vypustit a chvilku vypnout. Zastavit myšlenky a vnímat přítomný okamžik. Rozhlédnout se kolem sebe a nadechnout se. Začněte vést se sebou dialog. Jak vám je? Co slyšíte? Co vnímáte? Je vám teplo, nebo zima? Jak se cítíte?
  • Zpomalte tempo v práci i doma. Odložte povinnosti a najděte si nové zájmy a koníčky. Rozvíjejte svoji osobnost.
  • Žít tady a teď začíná ranním probuzením. Měli byste vstávat s myšlenkou, že se na daný den těšíte. Důležité je se ráno dobře naladit výbornou snídaní nebo se probudit při příjemné hudbě. Představte si, jak krásný den vás čeká. Večer, až se vrátíte domů, se pochvalte za krásně prožitý den.
  • Dalším faktorem naplněného života je jeho smysl. Člověk nutně potřebuje znát smysl svého života. Uspěchaná doba a nalinkovaná životní cesta ale lidi nenutí, aby ho hledali. Je třeba se zastavit a uvědomit si, že jen člověk sám se může stát tvůrcem smyslu svého života.
  • Neodkládejte prožitek vlastního života. Například si neříkejte, že si můžete udělat radost a koupit si dárek, až zaplatíte všechny složenky. Takhle se nikdy ze začarovaného kruhu nevymaníte. Neobětujte stále svůj život jiným prioritám. Důležité je stát se tvůrcem svého života a být v něm hlavní osobou. Hledejte cestu ke svým snům, kde titulní roli hrajete vy.
  • Žijte přítomností a neřešte minulost. Nekritizujte se za to, co jste v minulosti učinili špatně nebo co jste neučinili vůbec. Soustřeďte se na tady a teď a přijímejte vše, co přichází.
  • Posilte svoji sebelásku tím, že se každý den pochválíte za své úspěchy. Vše, co dostanete, je právě to, co dostat opravdu chcete a co očekáváte, že dostanete.

Prožít plnohodnotný život je spojeno s tím, že vnímáme sami sebe a vše, co prožíváme. Vše ostatní je pouze přežívání. Pokuste se naučit opět vnímat to, co jste zažívali jako děti: radost nad šustěním listí, při poslouchání tlukotu kapek deště, zpěvu ptáků, bzukotu hmyzu nebo jen ticha – vše, co vám v dětství připadalo fascinující a úžasné. Naslouchejte celou svojí bytostí a žijte přítomným okamžikem a věřte mi, zažijete opět jiný rozměr svého života. Pokud se naučíte vnímat tady a teď, zbavíte tělo stresu a tenze a tím předejdete fyzickým potížím. Uvolní se vám mysl a přijdou nové nápady a nová vlna energie.

Cvičení:

Sedněte si, zavřete oči a začněte si uvědomovat své tělo. Vnímejte nádech a výdech. Vnímejte tlukot vašeho srdce. Začněte si uvědomovat plochu, na které sedíte. Uvědomujte si pocity na zádech a kde se dotýkáte sedačky, pocity na chodidlech, v nohou. Nepřemýšlejte o tom, pouze si to uvědomujte a pozorujte to. Vy sami jste nyní středem pozornosti. Pokud vám začnou naskakovat jakékoliv myšlenky, ať už o vašem těle, nebo o čemkoliv jiném, jen si je uvědomte a hned se vraťte zpět k vašemu tělu a k tomu, co cítíte. A pokuste se tomu věnovat aspoň 5 minut. Až otevřete oči, uvědomte si, co jste zaznamenali. Co jste cítili? Jak vám to šlo? Vnímali jste rozdíl mezi vědomou a nevědomou myslí?

Šárka Vávrová

Šárka Vávrová
Autor: Robert Tichý Šárka Vávrová
Článek je zařazen v: manuál, šťastný život, návod, mindfulness, všímavost, žít tady a teď
Reklama