Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Desatero duševní hygieny aneb Sama sobě psycholožkou

Přichází podzim, a ten je, jak známo, náročný na naši psychiku. Většina lidí těžce snáší brzké stmívání, tmavá rána, plískanice a zvuk meluzíny v komíně, mnohdy se neubráníme depresím.
Vydáno: 10.09.2017
Desatero duševní hygieny aneb Sama sobě psycholožkou
Desatero duševní hygieny aneb Sama sobě psycholožkou Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

A pokud se něco nepříznivého děje i kolem nás, pak se cítíme opravdu pod psa. Mějte na paměti, že o duši je třeba pečovat. Netýrejte se zbytečně. Važte si sama sebe. Důstojně a s úsměvem přežít nejen podzim pomůže následující desatero.

1. Mějte se ráda

Mít dobrý vztah sama se sebou, to je přímo základ duševní hygieny. Být spokojená s tím, jaká jsem, jak vypadám, co dělám, co mám. Nejedná se o přehnané sebevědomí, ale o sebepřijetí, které učiní váš život daleko příjemnějším.

2. Žijte tady a teď

Je už potřeba konečně se vzpamatovat z ran, bolístek a neúspěchů, které přinesla minulost, a přestat se bát toho, co bude zítra anebo za rok. Vychutnávejte si každý přítomný okamžik, každou minutu. Jdete po ulici, usmálo se na vás dítě, v dálce houká vlak a vzduch po dešti voní svěžestí. Není to nádhera?

3. S nikým se nesrovnávejte

Nešpiňte si mysl tím, že druzí jsou lepší, mají větší domy, víc peněz, jezdí na delší výlety. Je to směšné a jen si tím sama ubližujete. Týráte se zbytečnostmi. Prohlédněte si svoji movitější sousedku trochu jinýma očima: Pravda, možná žije v luxusnějším obydlí, ale nevypadá, že by se kvůli tomu cítila výrazně šťastnější.

4. Nepodceňujte se

Proč byste měla být horší než váš kolega? Nehleďte na to, že bere vyšší plat, že vás pomlouvá a neoceňuje, že na vás zvyšuje hlas. Nedívejte se na sebe očima ostatních lidí, zejména těch, kteří jsou nedospělí a nevyrovnaní. Je jedno, co si myslí druzí. To nejdůležitější pro vás přece je, co si myslíte vy.

5. Věřte, že některé problémy zmizí

Kéž by problémů, které mizí, bylo co nejvíce! Naštěstí opravdu existují. Svítidlo, které včera působilo jako beznadějně rozbité, dnes svítí jako o život. Dceru večer bolelo bříško, ráno o tom už ani neví a celé rodině se uleví. V práci vyhrožovali propouštěním, k němuž nakonec nedošlo. Je krásné vědět, že existují trable, které se najednou vytratí.

6. Doufejte, že bude líp

Jednou jsme dole, jednou nahoře. Život není jedna velká procházka růžovou zahradou, čas od času se prodíráme trním, může to trvat chvíli, může to tak být nadlouho. Je třeba to přijmout a stále si dokola opakovat jednu takovou formulku neboli dvě kouzelná slovíčka: Bude líp.

7. Radujte se z pochval

„Vy dnes ale vypadáte skvěle,“ řekne vám nadřízený. „Jé, ty máš hezké šaty,“ s uznáním pronese kolegyně. „Mami, ta bábovka se ti hrozně povedla!“ jásají děti. Ale my často vnímáme pochvalná sdělení jako samozřejmost, nevšímáme si jich, nevnímáme je. Není to škoda? Proč se z nich daleko víc neradujeme?

8. Neříkejte, že je pozdě

Nikdy není pozdě na něco nového, na změnu, kterou opravdu chcete, případně o ní už léta uvažujete. Vneste si do života nový, svěží vítr. Odjakživa jste si přála proniknout do tajemství latinskoamerických tanců? Naučit se španělsky? Letět helikoptérou? A teď najednou si na to připadáte příliš líná, ustrašená nebo dokonce stará? Ale ne, není pozdě. Je ten pravý čas.

9. Daleko víc se smějte

Kolikrát jste se dnes od srdce zasmála? Jednou? Vůbec? To je málo! Přitom příležitostí je spousta. Smějte se vtipu, který vypráví soused, smějte se nad pěknou knížkou, u humorného filmu, bavte se nad tím, co provádí pes, kocour, děti. Když vás chce partner rozesmát, nebraňte se tomu.

10. Nebuďte dokonalá

Snažit se o dokonalost by vedlo leda tak k depresím. Kromě toho je to zbytečné, dokonalý není nikdo. A kdyby ano, byl by nesnesitelně nudný. Proto si vesele hýčkejte své drobné nedokonalosti a nenechte si je vzít. Milujete rakvičky se šlehačkou? Dopřejte si je. Sem tam přijdete na schůzku pozdě? Však on se svět nezboří.

Mohlo by vás také zajímat:

 

Nemusíte chodit na žádné skupinové lekce. Na depku platí i obyčejná procházka.

Máte depresi nebo špatnou náladu? Nejlepší lék je pohyb!

Jsem stará, ošklivá a nikdo mě nemá rád...

Umíte myslet pozitivně? 5 osvědčených způsobů, jak trénovat optimismus

Stres v práci

Cvičením proti stresu: Zkuste páteřování nebo pozici stromu

 

autor: em

Článek je zařazen v: relaxace, psychohygiena, duševní zdraví, duševní hygiena
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama