Jak udržet děti v době pandemie koronaviru v pohodě? Sdílejte, plánujte, dodržujte a milujte!
Jak udržet děti v době pandemie koronaviru v pohodě? Sdílejte, plánujte, dodržujte a milujte! Zdroj: iStock
Dětí vědí, že se něco děje, že je něco důležitého jinak. „Pandemie koronaviru” jsou pro ně sice cizí pojmy, ale i tak si zaslouží upřímnou komunikaci od nás, dospělých. Jak s nimi mluvit o vlně nemoci, která sužuje celý svět?
Možná se děti zprvu radovaly, že nechodí do školy. Měly upřímnou a dětskou radost z nečekaných prázdnin. Jenže už dávno cítí nervozitu dospělých a denně je čeká nálož úkolů ze školy. Zjišťují, že volno nemusí být tak sladké, jak se zprvu zdálo. Prázdninová pohoda a bezstarostnost chybí, dospělí nejsou v pohodě a na jaro se děti dívají mnohdy jen z okna.
Jak jim pomoci zvládnout těžkou situaci? Jak s dětmi správně komunikovat?
Mohou se ptát na všechno!
Pravidlo číslo jedna je to, že se děti mohou ptát na vše, co je zajímá, a dostane se jim odpovědi!
Nesmějí nabýt pocitu, že jde o nějaké nemístné, zlověstné nebo dospělácky tajemné téma, o kterém se nesmí mluvit, a na které se nesmí ptát. Otevřenou komunikaci děti potřebují a ocení. Spoléhají se sice na úsudek dospělých, ale také potřebují sdílet informace. Vše dětem transparentně vysvětlete, bez zlehčování nebo naopak dramatizování situace, a mluvte jejich jazykem.
Buďte jim oporou
Děti se mohou bát. Možná se vám zdá, že si z koronaviru nic nedělají, ale za zástěnou dětské duše může bobtnat strach o život svůj nebo rodičů či kamarádů. Buďte dětem oporou. Vysvětlete jim, o co se jedná, co znamenají cizí pojmy, jaká opatření můžeme dělat, abychom byli v bezpečí. Ujistěte je, že o ně bude v každém případě postaráno, že společně vše zvládnete, že je máte rádi a táhnete za jeden provaz. Zkuste být ohledně informací upřímní, ale pozitivně naladění. Děti potřebují vědět, že znáte nějaká řešení, že si poradíte.
Jděte dětem příkladem
Co naplat, pokud budeme mluvit o hygieně a sami si ruce neumyjeme, jak to chtít po dětech? Pokud chceme vést děti k odpovědnosti, jděte jim příkladem. Ukažte jim, jak se o sebe správně starat, jak udržovat kontakty s okolím i přes izolaci, jak dbát o své zdraví, jak dodržovat pravidla v krizi, jak správně nosit roušku. Dejte si pozor na věty a komentáře podněcující strach nebo nenávist. Naopak dětem ukažte, že cítíte s ostatními a jak se můžeme navzájem podpořit.
Nastavte a dodržujte režim
Tahle věta by se dětem asi moc nelíbila, ale je pro jejich dobro. Nepěstujte doma pocit, že mají nějaké prázdniny. Nastavte pokud možno pevný denní režim, ve kterém budou jasně definované bloky na učení, zábavu, osobní volno, práci… Dodržujte zajeté týdenní schéma, tedy pět školních dní a víkendové volno. Pyžamové dny si nechte maximálně na neděli. Dbejte, aby se děti ráno umyly, upravily a převlékly do domácího oblečení. Ať nezůstávají v pyžamu. Pracuje se u stolu, nikoli s počítačem v posteli. Buďte v tomto důslední. Ustlaná postel, vyčištěné zuby, učesané vlasy a začátek „vyučování” vám pomůžou udržet pracovní morálku v těžkých časech.
Domácí škola musí fungovat
Aby byly děti psychicky v pohodě, pomůže jim dobře strukturované domácí učení. Nastavte si začátek i konec vyučování, dělejte přestávky jako ve škole. Většinu školní práce směrujte na dopoledne, pokud je to jen trochu možné, drobnosti mohou dodělat večer, ale ne hlavní práci. Požadujte, aby si děti připravily pomůcky, uklidily pracovní stůl. Nevynechávejte předměty, jako je hudební nebo výtvarná výchova, naopak, je to příležitost, jak si s dětmi užít trochu zábavy při vyučování. Zkuste děti vést k samostatnému plnění úkolů, nedělejte za ně testy ani úkoly a nenechte se zlákat vidinou snadno získaných jedniček. Maximálně zahlaste objevení chyb a požadujte, aby si je žák sám našel a opravil. Veďte je k čestnému chování i za cenu nějakých nedokonalostí.
Rituály
Rituály, rutina, rozvržení času budou teď velmi důležité pro pohodu dětí i dospělých. Vždy si ráno povězte, co vás dnes čeká, večer si zase sedněte a shrňte si celý den. Udělejte si jasné předěly dne, aby děti věděly, co se kdy bude dít. Zaveďte pravidelné činnosti, jako je večerní čtení nebo společné hry po večeři, nebo dětem svěřte třeba přípravu dezertu… Buďte co nejvíce s nimi, teď potřebují vaši oporu a vedení.
Technika může být prospěšná
Většinou dětem bereme z rukou tablety a mobily, ale teď jim zkuste přijít na chuť. Děti potřebují své sociální kontakty, potřebují se vidět a slyšet s kamarády, spolužáky, příbuznými. Využijte techniku ke společnému kontaktu, je to lepší než nic. Děti se mohou společně učit, sdílet zábavu, povídat si a nebudou si připadat tolik izolované.
-ku-