Svlékací aplikace může být nástrojem šikany. S dětmi je třeba mluvit, říká odborník
ON TOPIC: Lektor primární prevence Matyáš Grimmich – Celý díl podcastu o šikaně
Posledních několik měsíců experti na bezpečnost v online prostoru řeší svlékací aplikaci, která dokáže během pár vteřin vytvořit falešnou nahou fotku kohokoliv. V rukou agresora pak může být jediný takový snímek nástrojem k vydírání i dlouhodobé šikaně. Matyáš Grimmich, který vstupuje do škol jako lektor primární prevence, v našem podcastu popsal, jak šikaně předejít, jak vzniká i jak se řeší.
Obětí nepříjemného trendu se stala řada dívek, s některými mluvil také televizní štáb CNN Prima NEWS. „Poslal mi moji nahou fotku. Nejdřív jsem byla v šoku, ale rychle jsem poznala, že se jedná o fake. Ta fotka je totiž z Instagramu,“ uvedla například Karolína. „Bála jsem se, aby se to nedělo holkám na střední škole, které pak mohou mít psychické následky,“ podotkla Sofie, další oběť svlékací aplikace. Podle psychologů mohou mít tyto útoky zásadní dopad na psychiku oběti a mohou vést až k poruchám příjmu potravy a sebepoškozování.
Ubližování v kyberprostoru
„To, že se neustále vyvíjí různé technologické způsoby, jak ublížit, je fakt a tak to asi bude i dál. Myslím, že součástí výuky by mělo být to, že si o tom s dětmi povídáme – stejně jako máme pravidla pro školu, máme pravidla pro online prostor,“ popsal v našem podcastu Matyáš Grimmich, lektor z organizace Jules a Jim.
„Někdy se rozlišuje, že je šikana ve fyzickém prostoru a kyberšikana, ale z mojí zkušenosti je to hodně často spojené. Někde to začne, ať už ve třídě, nebo online, ale vrátí se to, je to stále ta stejná skupina dětí,“ vysvětlil odborník. „Složité jsou situace, kdy se děje kyberšikana třeba přes nějaké anonymní účty. Pak je třeba opravdu pozvat policii, která má širší práva to řešit než škola,“ dodal.
S ubližováním a nátlakem se každý vyrovnává jinak, mnohdy nemusíme na oběti hned poznat, že něco není v pořádku. „Šikana je většinou opravdu devastující. Složité ale je, že nám to oběť někdy neříká. Často se potkávám s dětmi, které mi říkají: ‚Já jsem zvyklý.‘ Protože to zažívají už tak dlouho, že je to pro ně nějaký standard. A pak nám už třeba přestanou říkat, že je to nepříjemné,“ popsal Matyáš Grimmich, s čím se setkává v praxi.
Šikana může být skrytá, jak ji odhalit?
Oběť se může bát o šikaně mluvit, nechce například, aby se situace ještě zhoršila. „Je to složité. To, co pomůže, je ptát se nejen na známky, prospěch a na to, co se děti učí, ale i s kým se kamarádí, na co se těší... to mohou být dobré otázky, jak se něco dozvědět,“ poradil odborník a dodal, že je důležité i dále dítě na celé cestě podporovat a mluvit s ním o tom, co by bylo aktuálně dobré udělat.
Doporučuje také sledovat určité signály, které mohou naznačit nepohodu v životě dětí i mladistvých. „Znamení, že dítě zažívá šikanu, když nám to samo neřekne, bývají různá. Zhoršování se ve známkách, zhoršení psychického zdraví, nechce se mu do školy, nemá kamarády nebo s ním ostatní nechtějí spolupracovat… i častá nemocnost může být znamením, že se nachází v roli oběti,“ přiblížil.
Lektor Matyáš Grimmich ve třetím díle našeho podcastu ON TOPIC mimo jiné řekl, jaká je aktuální statistika výskytu šikany na školách v Česku, jak se s ní pracuje i co hrozí nezletilým agresorům. Celý díl podcastu najdete v úvodu článku, ale i v podcastových aplikacích a na YouTube.
Desatero pro rodiče: Co dělat, když se dozvíte o šikaně?
Linka bezpečí připravila desatero, které vám pomůže se v problematice snadněji zorientovat a proti šikaně bojovat. Najdete ho TADY>>.