Stále se vám nedaří zhubnout? Možná děláte dobře téměř vše, ale nejíte vědomě

Nejčastější chyby při hubnutí. Odbornice radí, jak se jim vyhnout.

Už jste slyšeli o mindful eating neboli vědomém jedení? Prozradíme vám jeho základní principy, pokročilé tipy a triky. Je skvělým nástrojem proti emočnímu přejídání a napomáhá hubnutí.

Vzpomenete si bez dlouhého přemýšlení, co jste měli včera a předevčírem k obědu? Pokud ano, zkuste se nyní zamyslet nad tím, jestli jste si jídlo opravdu vychutnali a věnovali jste mu svou plnou pozornost, nebo jste u něj sledovali televizi, telefonovali či surfovali na sociálních sítích. Většina lidí do sebe totiž jídlo bezmyšlenkovitě nahází, což vede velice často k tomu, že si skoro neuvědomují, že vůbec nějaké jídlo jedí. I to může vést ke zbytečnému přejídání a následně přibírání na váze.

Přečtěte si také: Jak zhubnout bez diety? Začněte hned a bez radikálních změn

Co je to mindful eating

Mindful eating neboli všímavé či vědomé jedení je založené na buddhistickém konceptu tzv. mindfulness. Jedná se o techniku, která pomáhá získat kontrolu nad stravovacími návyky. V praxi to znamená rozšíření pozornosti a její plné využití během jedení. Zkrátka se jídlu věnujete všemi svými smysly – hmat, zrak, čich, chuť, sluch. Může se vám to zdát zbytečné, ale naopak jde o skvělý nástroj, jak být spokojenější a zdravější. Povede vás k vybírání si kvalitnější stravy i k dosažení štíhlejší postavy, protože se naučíte rozpoznat pravý pocit sytosti.

5 hlavních benefitů mindful eating

  1. Získáte kontrolu nad stravovacími návyky. Pomocí vědomého jedení se naučíte mít své stravovacími návyky pod kontrolou, což vám pomůže při hubnutí nebo v případě, že trpíte emočním přejídáním.
  2. Rozpoznáte rozdíl mezi skutečným hladem a emocionálním hladem. Díky napojení se na emoce a pocity, které vám jídlo přináší, snadněji odhalíte, co vás k jídlu motivuje. Je to hlad, nuda nebo potřebujete zajíst negativní emoce?
  3. Přestanete se přejídat. Věděli jste, že mozek potřebujete okolo 20 minut na to, aby zpracoval, že jste po jídle a tedy sytí? Budete-li se na jídlo soustředit, sníte ho přesně tolik, kolik jídla tělo v danou chvíli potřebuje.
  4. Budete se po jídle cítit dobře. Pokud začnete jídlo vnímat všemi svými smysly, bude to mít pozitivní vliv nejen z fyzického hlediska, ale i toho psychického. Mindful eating dokáže navodit autentické příjemné pocity.
  5. Začnete jíst kvalitní a zdravé potraviny. Mezi vědomým jedením a zdravým stravováním je úzká spojitost, a to díky tomu, že jakmile se člověk začne na jídlo více soustředit, začne si zároveň uvědomovat také to, jaké potraviny konzumuje. Kvalita a složení stravy tak pro něj začne mít podstatně větší váhu.
  6. Jezte pomalu a dostatečně žvýkejte. Dostatečným kousáním a rozmělněním jídla nastartujete trávení a práci těla. Tělo totiž dostane signál, že jíte, a tak začne okamžitě pracovat na tom, aby se strava začala zpracovávat.

Chcete to zkusit? Zkuste naše tipy a triky

Klíčové je rozšifrování toho, co vás k jídlu vede. Cítíte, že jste ve stresu? Najděte jiný způsob, jak s ním bojovat, než je jídlo. Může to být procházka, oblíbený sport nebo třeba meditace. Přepadají vás nezvladatelné chutě? Pracujte se svou vůlí. To ovšem neznamená, že když nakonec neodoláte, máte se kvůli tomu cítit špatně a mít výčitky. „Při vědomém jedení byste nikdy neměli cítit pocit viny z toho, že jíte. Jídlo je požitkem, zvlášť v případě konzumace kvalitních pokrmů, proto jich mějte v zásobě dostatečné množství,“ poradila čtenářkám webu Prima Ženy Linda Nepožitková, odbornice na pohyb ze sítě fitness center Clever Fit.

S mindful eating má zkušenost i Martin Kudera, zakladatel farmy Živina. „Pro začátek zkuste jíst vědomě aspoň jedno jídlo denně a postupně tuto frekvenci navyšujte, až se z toho stane vaše každodenní rutina. Jezte pomalu a bez rozptylování,“ poradil a dodal, že abychom si uvědomili, jaké účinky jídlo na naše tělo má, je důležité vnímat, jak se cítíme před, během i po konzumaci. „Naslouchejte svému tělu, pocitům i emocím. Vychutnávejte si jídlo. Podpoříte tak zdravé stravovací návyky, hubnutí, omezíte přejídání a budete se celkově cítit lépe a fit,“ doporučil Martin Kudera.

Mindful eating začíná v obchodě

Kvalita potravin je velmi důležitá. Upřednostňujte minimálně průmyslově upravované produkty. Budete-li mít doma zásobu kvalitních potravin, vědomé jedení vám půjde mnohem snáze. Než tedy půjdete na nákup, sepište si nákupní seznam a u každé položky si uvědomte, proč ji kupujete a co přinese vašim chutím a tělu. „Potraviny vybírejte pečlivě, a to nejen podle jejich nutričních hodnot, ale také podle toho, jak se po nich budete cítit, když je budete jíst,“ vysvětlil Martin Kudera.

Ostatně věděli jste, že „mindful“ neboli všímavost můžete uplatnit nejen při jedení, ale i sportu? „V tomto případě se jedná zejména o praktikování mindfulness, kdy schopnost být v současném okamžiku může vést dokonce i k lepším výkonům ve sportu. Podle průzkumů je u sportovců prokázána i lepší psychická odolnost vůči fyzické zátěži,“ dodala Linda Nepožitková.

Jak jíst zdravě s omezeným rozpočtem? To nejlepší máte přímo před nosem

Sdílejte článek
Štítky jídlo strava emoce hubnutí dieta sport mindful eating vědomé jedení

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 26. 5. 2024

Berani, při prohlížení fotoalb, přestavování nábytku a vzpomínání na minulé časy můžete pocítit nostalgii. V mysli se vám vybaví emocionální události, se kterými jste se v době, kdy se staly, možná ještě plně nevyrovnali. Staré pocity, o kterých jste si mysleli, že jsou pryč, by se mohly vynořit a vehnat vám slzy do očí. Upřímně se těmto pocitům postavte čelem nyní, místo abyste je zase na další desetiletí někam nacpali.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.