Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Víte, jaký olej používat při přípravě pokrmů?

Snažíte se vyřadit tuky co nejvíce ze svého jídelníčku, protože jste si někde přečetli, že bychom se jim měli vyhýbat? Špatně. Pokud žijete v domnění, že tuky jsou škodlivé, jste na omylu. Záleží totiž především na tom, jaký druh tuku při dané úpravě pokrmů vybereme a zda je konzumujeme ve správném poměru. Tuky jsou pro naše tělo nezbytnou živinou z mnoha důvodů, jedním z nich je třeba i přísun vitaminů rozpustných právě v tucích.
Vydáno: 27.03.2019
Olej
Autor: pixabay.cz Olej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ideálně bychom dle obecných doporučení měli jíst asi 2/3 rostlinných tuků a 1/3 živočišných. Dnes se však nebudeme bavit o jednotlivých tucích jako takových, ale probereme vhodnost jednotlivých olejů při různých tepelných úpravách.

Sledujte obsah mastných kyselin

Jak poznáme, že je daný olej vhodný na nějaký typ technologické úpravy? Prvně je důležité zhodnotit, poměr nasycených a nenasycených mastných kyselin daného tuku a také to, jaký má stupeň kouřového bodu. Kouřový bod nám určuje, při jaké teplotě se daný olej začíná přepalovat. Při přepalování se v oleji začínají tvořit škodlivé látky, proto bychom se mu měli co nejvíce vyhnout.

Obecně platí pravidlo, že čím větší obsah nenasycených mastných kyselin (jako má například panenský olivový olej, lněný a jiné za studena lisované oleje), tím nižší bod zakouření a tím menší vhodnost oleje k tepelné úpravě, zvláště za vysokých teplot. Tuky s vyšším obsahem nenasycených mastných kyselin bychom tak měli konzumovat především za studena,  například do salátů.

Na který olej se zaměřit?

Za olej vhodný pro přípravu jídel za vyšších teplot můžeme považovat například olej řepkový, u jehož rafinované podoby (již je technologicky upravený tak, aby byl vhodnější právě pro další tepelné zpracování) se bod zakouření pohybuje až kolem 240 °C.

Pokud něco zlehka restujeme, ale nesmažíme ve vrstvě oleje, můžeme zvolit i oleje, které mají kouřový bod kolem 170180 °C (např. rafinovaný olivový), kdežto při smažení je dobré používat oleje, které mají kouřový bod vysoko nad 200 °C

Co dělat při smažení za vysokých teplot

Na smažení jako takové pak použijte oleje s vysokým kouřovým bodem a sáhněte třeba po řepkovém oleji, rafinovaném olivovém anebo po arašídovém, sezamovém či rýžovém. Na smažení můžeme použít i dnes velmi oblíbený kokosový tuk, ten je však z hlediska složení mastných kyselin škodlivější pro naše srdce a cévy, pokud ho budeme konzumovat ve větším množství a pravidelně.

Jak je to s nejoblíbenějším olejem české kuchyně, olejem slunečnicovým?

Tento je pro delší tepelnou úpravu také nevhodný, slunečnicový olej je nestabilní a velmi snadno se přepaluje.

Na saláty a ve studené kuchyni se nebojte využít oleje s vysokým podílem nenasycených mastných kyselin, příkladem může být například extra panenský olivový olej, konopný, dýňový či oleje z ořechů. Tyto oleje si díky použití za studena zachovají všechny nutričně hodnotné látky a zároveň vyhnete se vzniku těch škodlivých.

A co tuky živočišné?

„Obecně bychom se měli při smažení vyhnout všem tukům obsahujícím vodu, jako jsou třeba margaríny. Oblíbené máslo je díky nízkému kouřovému bodu, ale také obsahu vody a bílkovin na smažení nevhodné, doporučit by se dala pouze jeho přepuštěná varianta zvaná „ghí“, která je již zbavená vody.“ říká Martin Habart, nutriční specialista.

Sádlo obsahuje nasycené kyseliny a mohlo by se tak zdát na smažení jako vhodné, avšak vysoký obsah cholesterolu při takové úpravě oxiduje a vznikají opět škodlivé látky. Zaměřte se proto na to, jaké tuky využíváte v teplé i studené kuchyni a vyhněte se tak rizikům, které plynou z jejich nesprávného používání.

Miniseriál – Chcete, aby vaše rodina byla zdravá?
Autor: Chytryjidelnicek.cz Miniseriál – Chcete, aby vaše rodina byla zdravá?
Článek je zařazen v: Jídeníček, Chytrý jídelníček, Martin Habart, Sandra Figalová, Nutriční specialista, poradna, Poradenství, Civčení, tuky, oleje, vaření
Reklama