Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Řeč těla: Co nám říkají bolesti hlavy?

Jak ovlivňuje stav duše i naše tělo? Objevte tajemství psychosomatiky.
Vydáno: 27.05.2016
Bolest hlavy často přichází, když chcete víc, než můžete v dané chvíli dokázat
Bolest hlavy často přichází, když chcete víc, než můžete v dané chvíli dokázat Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

V psychosomatice chápeme tělo a duši jako jeden celek, který je neoddělitelný. V případě potíží se pacient obrátí na lékaře, který pomocí testů zjišťuje, z čeho potíže pramení. V některých případech jsou potíže pacienta neidentifikovatelné a lékaři se nepodaří stanovit diagnózu. Pacienti tak navštěvují různé specialisty, kteří většinou dojdou k závěru, že pacient je po medicínské stránce v pořádku, a to přesto, že jeho potíže stále přetrvávají. Odborníci zastávají názor, že 70 % potíží je psychického původu. Žijeme-li život plný spěchu a stresu, duše volá prostřednictvím fyzických potíží o pomoc. Potíže spojené s naší psychikou jsou psychosomatické potíže a v jejich pozadí vždy stojí stres, strach, emoce, vztek, bolest, úmrtí někoho blízkého, problémy ve vztahu, úzkost, obavy z budoucnosti nebo nezpracované problémy.

Bolesti hlavy jsou velmi často psychosomatického původu. Stres, tlak okolí, velká psychická zátěž, úzkosti a strachy jsou některé faktory, které bolest hlavy vyvolávají. Většina lidí si vezme lék a bolest hlavy za pár minut zmizí. Pokud neodstraníme původní psychickou příčinu, tak se bolest hlavy často vrací. Pokud člověk trpí opakovanou bolestí hlavy, můžou se u něho objevit i opakované migrény. Poté je celá situace komplikovanější. Už nestačí vzít si pouze jeden lék, který nás bolesti hlavy zbaví.

Bolesti hlavy jsou spojené se sebetrestáním. Vyvíjíme na sebe náležitý tlak a věci se nám nedaří tak, jak bychom chtěli. Tak se potrestáme. Bolest hlavy znamená i to, že nedůvěřujeme sami sobě a jsme k sobě přehnaně kritičtí.

Bolest způsobená migrénou zpravidla vždy ochromí veškerou naši činnost

Migréna: Nepleťte si ji s bolestí hlavy

 

Jaké symboly nám okrývají potíže s hlavou?

Hlava je trest, který si ordinujeme sami. Napětí, které cítíme, většinou pramení z toho, že chceme více, než můžeme v současné době dokázat. Lámeme si hlavu, jak to zvládnout. Jsme pod tlakem a ten tlak vyvolává bolest. Většinou se jedná i o lidi, kteří využívají pouze jednu hemisféru. Dochází tak k jejímu přetížení.

Položte si následující otázky:

Jaké mám sama na sebe nároky? Kde mám nastavené hranice od svého okolí? Jaký tlak mám sama na sebe? Čeho se bojím? Kde ve svém životě cítím napětí a tenzi?

Nevečeřet není zdravé!

Nevečeříte? Nezhubnete a ještě vás bude bolet hlava!

 

Dva příběhy ze života

Ve své praxi jsem měla dvě klientky, které obě přišly se stejným problémem migrénou. Jejich diagnóza byla stejná, ale osud rozdílný. Nebudu mluvit o tom, jak byly migrény lékařsky specifikované a diagnostikované. Budu mluvit o rozdílném přístupu každé z mých klientek. Obě měly migrénu spojenou s tlakem svého okolí a s tlakem, který vyvíjely samy na sebe. Jejich osudy si byly velice podobné. Jedna měla na sebe obrovské nároky, protože na to byla zvyklá z dětství a ze své původní rodiny. Vdala se do podobné rodiny a manžel a rodina na ni vyvíjeli opět obrovský tlak, který ona akceptovala. Po čase tento tlak začaly vyvíjet i děti, protože ona tento model žila snad od svého narození. Její manžel byl pedant a vše muselo být podle jeho řádu, který nastolil už po svatbě. Začali stavět dům, v práci ji povýšili, spláceli hypotéku, děti měly své kroužky a zájmy. Moje klientka neměla čas si vydechnout a už vůbec udělat si čas pro sebe. Vše muselo být perfektní a dokonalé. Tam, kde tlak od rodiny nebo z práce byl o trochu mírnější, ho dobrovolně zesílila ona sama, protože jí to přišlo přirozené. Vše se změnilo, až když trpěla častými migrénami. Zpočátku se začala léčit pomocí léků, ale nezměnila svůj život a léčba nezabírala. Po čase si má klientka uvědomila, že to sama nezvládne a začala to řešit také přes své vnitřní nastavení. Společně jsme dospěly k názoru, že si svoji migrénu způsobila sama tím, jaký tlak na sebe vyvíjela a co dovolila svému okolí. Změnila naprosto svůj život. Odstranila stálé vzorce a pracovala na tom, aby jednala vždy svobodně. Začala se mít ráda a přestala na sebe vyvíjet tlak a dokazovat svému okolí, že je dokonalá. Vyléčila se, dnes je to šest let, migrény se už neopakují.

Druhá klientka na tom byla stejně, rozdíl byl jen v tom, že chtěla především svému muži a své tchyni dokázat, jaká je dokonalá žena, matka, milenka, pracovnice a snacha. Pochopila, co je špatně nastavené, ale nechtěla s tím nic udělat. Přišla ke mně na doporučení mé kamarádky a psycholožky, která s ní pracovala přede mnou. Viděla její problém stejně jako já, ale ona její rady neakceptovala, stejně jako po sezení u mě, a na sezení přestala docházet. Raději trpí jako superžena, která vše zvládá i přes velké bolesti. Každá z těchto žen se rozhodla pro jiný osud. Bylo to jejich rozhodnutí a já ho musela akceptovat.

 

Jak k nám hlava promlouvá?

Prostřednictvím bolesti hlavy, migrény, úrazů hlavy, infekčními záněty mozku a dalšími zdravotními problémy spojenými s hlavou.

Jak předejít bolesti hlavy?

Srovnejte si vyváženost hemisfér. Pokud často pracujete s čísly, tak si občas udělejte přestávku a zazpívejte si nebo nakreslete nějaký obrázek, případně si jděte zatančit. Udělejte si jednoduchý cvik na srovnání hemisfér. Zvedněte obě ruce před obličej a natáhnete je, dlaně a prsty spojíte k sobě. Oběma rukama budete ve vzduchu kreslit nekonečno ležatou osmičku, která bude širší, jako šíře vašich ramen. Důležité je stále sledovat očima vaše prsty, jak ji ve vzduchu kreslí. Snažte se vydržet aspoň tři minuty.

Přemýšlejte o tom, jaké máte na sebe nároky. A jaké nároky na vás má vaše okolí. Snažte se eliminovat stres. Odstraňte co nejvíce tlaku ve vašem životě. Tam, kde je to možné, si dopřejte svobodu a volnost. Začněte pracovat se svojí úzkostí a strachem. Psychické napětí, které u sebe vnímáte, nahraďte cviky na uvolnění. Meditujte.

Zdravý pohled na život a na sebe sama, bez tlaku, stresu a se svobodnou volbou rozhodování, přináší i čistou hlavu bez bolesti a problémů s mozkem.

 

Afirmace pro léčbu: „Vše, co dělám, je dokonalé a v pořádku. Cítím spokojenost se svým životem a s tím, jak funguji. Mám se rád/a/.“

 

Šárka Vávrová

Šárka Vávrová deník koučky nový Foto:

Šárka Vávrová, foto Robert Tichý pro časopis Moje psychologie

Článek je zařazen v: migréna, bolest hlavy, psychosomatika
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama