zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

Hlavní chyby v jídelníčku Míši a Terezy podle dietoložky Karoliny Hlavaté

Proměna Míši s Terezou. Obě nyní váží pod sto kilogramů.
Autor: FTV Prima Proměna Míši s Terezou. Obě nyní váží pod sto kilogramů.
PhDr. Karolina Hlavatá, PhD. , Vydáno: 25.10.2021
Kde Míša s Terezou, které se rozhodly hubnout společně a ve spolupráci s odborníky pořadu Tlouštíci, dělaly největší chyby? Odpovídá PhDr. Karolina Hlavatá, PhD.

reklama

5 hlavních chyb v jídelníčku Míši

  1. příliš uzenin, paštik, tučnějších mléčných výrobků nebo fast foodu
  2. převažující nasycené tuky, což není dobré pro srdce a cévy, které jsou u diabetiků více ohroženy
  3. vyšší příjem soli, způsobený přílišnou konzumací uzenin, sýrů, fast foodů
  4. nadbytečný příjem cukru ze slazených nápojů
  5. nízký obsah vlákniny
Michaela a Tereza Čmelínské mění životní styl v pořadu Tlouštíci.
Autor: FTV Prima/ Tlouštíci Michaela a Tereza Čmelínské mění životní styl v pořadu Tlouštíci.

Na jednu stranu se omezuje – např. si vezme jen malý oběd, chudý hlavně na bílkoviny (př. malá porce masa), ale pak ji popadne chuť a sní něco zcela nevhodného.

Analýza týdenního jídelníčku Míši

V jídelníčku má Míša relativní dostatek bílkovin, což je dobře. Na bílkoviny dbejte napomáhají hubnutí. Zdroje bílkovin by měly pocházet především z potravin, které jsou zároveň méně tučné a tím pádem i méně kalorické. Příkladem je libové maso, ryby, polotučné tvarohy, skyry. Dobrou volbou je např. řecký jogurt. 

4 nové nápady na pomazánky z tvarohu

4 nové nápady na pomazánky z tvarohu

V jídelníčku má Míša málo vlákniny. Na vlákninu jsou bohaté například luštěniny. Vlákninu najdete také v celozrnných obilovinách (výborné jsou například celozrnné těstoviny), v zelenině a v ovoci. Vláknina napomáhá hubnutí, protože potraviny bohaté na vlákninu dobře sytí. Pro diabetiky má i další přínosy – lepší stabilizaci glykémie. 

Pozor na převahu tuků a cukrů

Horší to je u Míši s tuky. Tuky s převahou nasycených mastných kyselin (v nadbytku rizikových pro zdraví srdce a cév) pochází v případě Míši zejména z potravin typu croissanty s čokoládou, uzeniny. Má vyšší nejen jejich celkový příjem, ale nevhodné jsou i poměry mezi mastnými kyselinami. Převažují nasycené mastné kyseliny (zdrojem jsou například uzeniny, paštiky, smetanové mléčné výrobky, fast food), poměrově má naopak málo mononenasycených a vícenenasycených mastných kyselin.

Pro zlepšení spektra přijímaných mastných kyselin je nutné preferovat méně tučné sýry (do 30 % tuku v sušině, čerstvé sýry, Cottage sýry, tvaroh), mléčné výrobky (do 3 % tuku v sušině), konzumovat pouze libové maso a pokud možno se vyhýbat uzeninám (paštiky nahradit kvalitní šunkou, debrecínkou nebo kladenskou pečení). Pozor také na sladkosti a některé druhy pečiva, například plněné oplatky a sušenky a pečivo z listového těsta.

Problematický je i nadměrný příjem cukru. Zdrojem jsou zejména slazené nápoje. Alternativou mohu být čaje, i ovocné, bylinné nebo rooibos, džusy. 

Podzimní nápoje

Když omrzí zázvorový čaj: 10 podzimních nápojů, které bojují proti nachlazení

Vitamin D

Co se týká vitaminů a minerálních látek, chybí Míše zejména vitamin D. V současné době je potřeba více než jindy pečovat o imunitní systém, a právě vitamin D spolu s vitaminem C jsou klíčové. Vitamin D najdete hlavně v rybách. Proto, pokud jste na tom jako Míša, dopřejte si tučné mořské ryby (lososa, makrelu, sardinky nebo zavináče) alespoň 2x týdně. Navýšíte si nejen příjem vitaminu D, ale zároveň vylepšíte i poměr přijímaných mastných kyselin. Z vitaminů přijímá Míša také méně kyseliny listové a beta-karotenu, což ale souvisí s nižším příjmem zeleniny. 

Z minerálních látek má Míša také nižší příjem železa. Maso sice jí, ale zejména kuřecí, které je na železo chudší. Bude tedy muset zařadit i maso hovězí, libové vepřové, občas si může dopřát drůbeží játra. O něco nižší je i příjem vápníku, ale zde se nejedná o nic dramatického.

3 hlavní chyby v jídelníčku Terezy

Michaela a Tereza Čmelínské mění životní styl v pořadu Tlouštíci.
Autor: FTV Prima/ Tlouštíci Michaela a Tereza Čmelínské mění životní styl v pořadu Tlouštíci.
  1. nepravidelnost ve stravování
  2. pití slazených nápojů (včetně džusů)
  3. časté zařazování nevhodných potravin typu croi

 

Skladba jídelníčku celkově není příliš optimální (značné množství uzenin, paštik, tučnějších mléčných výrobků nebo fast foodu.

Analýza týdenního jídelčku Terezy

Jídelníček je energeticky vydatnější.  Problém je ve výběru potravin, kdyby si např. místo paštiky Tereza vzala šunku nebo tvarohovou pomazánku, hned energii ušetří. Jen pro představu – 100 g francouzské paštiky má 1258 kJ a 28 g tuku, kvalitní vepřová šunka obsahuje 494 kJ a pouze 4 g tuku.

V jídelníčku má relativní dostatek bílkovin, což je dobře. Na bílkoviny dbejte napomáhají hubnutí. Zdroje bílkovin by měly pocházet především z potravin, které jsou zároveň méně tučné a tím pádem i méně kalorické. Příkladem je libové maso, ryby, polotučné tvarohy, skyry. Dobrou volbou je např. řecký jogurt.

V jídelníčku má Tereza málo vlákniny. Na vlákninu jsou bohaté například luštěniny. Vlákninu najdete také v celozrnných obilovinách (výborné jsou například celozrnné těstoviny), v zelenině a v ovoci. Vláknina napomáhá hubnutí, protože potraviny bohaté na vlákninu dobře sytí. 

Vláknina a její účinky

Proč je důležitá vláknina v našem jídelníčku?

Horší to je u Terezy s tuky. Má vyšší nejen jejich celkový příjem, ale nevhodné jsou i poměry mezi mastnými kyselinami. Převažují nasycené mastné kyseliny (zdrojem jsou například uzeniny, paštiky, smetanové mléčné výrobky, fast food), poměrově má Tereza naopak málo mononenasycených a vícenenasycených mastných kyselin. Pro zlepšení spektra přijímaných mastných kyselin je nutné preferovat méně tučné sýry (do 30 % tuku v sušině, čerstvé sýry, Cottage sýry, tvaroh), mléčné výrobky (do 3 % tuku v sušině), konzumovat pouze libové maso a pokud možno se vyhýbat uzeninám (paštiky nahradit kvalitní šunkou, debrecínkou nebo kladenskou pečení). Pozor také na sladkosti a některé druhy pečiva, například plněné oplatky a sušenky a pečivo z listového těsta.

Nadměrný příjem cukru

Problematický je i nadměrný příjem cukru. Zdrojem jsou u Terezy zejména slazené nápoje. Alternativou je pít více čaje, i ovocné, bylinné nebo rooibos, džusy. 

Ideální svačina na zimní období...

Podrobná analýza jídelníčku Míši s Terezou: Redukční jídelníček na 5400 kJ

Co se týká vitaminů a minerálních látek, chybí Tereze zejména vitamin D. V současné době je potřeba více než jindy pečovat o imunitní systém, a právě tyto dvě látky jsou klíčové. Vitamin D najdete hlavně v rybách. Dopřejte si tučné mořské ryby (lososa, makrelu, sardinky nebo zavináče) alespoň 2x týdně. Navýšíte si nejen příjem vitaminu D, ale zároveň vylepšíte i poměr přijímaných mastných kyselin. Z vitaminů přijímá Tereza také méně kyseliny listové a beta-karotenu, což souvisí s nižším příjmem zeleniny. 

Z minerálních látek má Tereza také nižší příjem železa. Maso sice jít, ale zejména kuřecí, které je na železo chudší. Měla by zařazovat i maso hovězí, libové vepřové, občas si dopřát drůbeží játra.

Zelenina a ovoce není dietní hřích

Podrobná analýza jídelníčku Míši s Terezou: Rozepsaný redukční jídelníček na 7500 kJ

reklama

Související témata: Tlouštíci , dietní chyby , rady dietoložky , dietolog , jídelníček , FTV Prima

reklama

Přečtěte si také

reklama