Miss Cool Cat: V burlesce vidíte různé tvary, je to bourání stereotypů
Oslava ženskosti, smyslnost, škádlení, erotika, extravagantní kostýmy, ale i divadlo, tanec, emoce, humor a nadsázka. Tak by se jednoduše dala charakterizovat burleska, která má původ v Anglii 19. století. Vrchol však zažívala ve třicátých a čtyřicátých letech minulého století. O šest dekád později se ve světě stala znovu populární a v poslední době se i díky burleskní tanečnici Terézii Bělčákové alias Miss Cool Cat ze sdružení Prague Burlesque postupně prosazuje
Ačkoliv se tanečnice během představení svlékají, nejde o pouhý striptýz, ženy nikdy neodhalí vše a jejich vystoupení ani zdaleka nejsou vulgární. Burleska těží hlavně z doby předválečné a válečné, její poselství je ale nadčasové a v současnosti velmi aktuální – dodává totiž sebevědomí a svobodu ženám jakéhokoliv vzhledu i věku. Její zašlou slávu v devadesátých letech obnovila Američanka Dita von Teese, burleskní tanečnice, modelka, kostýmní návrhářka a herečka, která před pár lety představila i svou vlastní kolekci hedvábných punčoch a spodního prádla.
Burleska jako profese
„Dita von Teese se inspirovala zlatou érou burlesek, vytvořila si rekvizity a kostýmy, které odpovídaly tehdejší době. Založila na tom celý byznys. I proto je nejpopulárnější,“ přiblížila světovou burleskní ikonu v rozhovoru pro DVTV uznávaná profesionálka ze Slovenska Miss Cool Cat. Ona sama je důkazem toho, že se touto činností dá živit. „Trvalo to ale x let. Začínala jsem tak, že jsem přes den pracovala, abych si vydělala na ty nákladné kostýmy, a po nocích jsem vystupovala. Bylo to neuvěřitelně náročné. Každopádně potom už nebyla lepší volba. Vzpomínám si na ten moment, kdy jsem šla na volnou nohu, to bylo moje nejlepší rozhodnutí,“ prozradila jedna z hlavních tváří sdružení Prague Burlesque, které v Praze pořádá pravidelné show i každoroční mezinárodní burleskní festival.
Kostýmy jsou jednou z nejpodstatnějších součástí burleskního vystoupení a často jsou skutečně pompézní. Vedle spodního prádla, korzetů a punčoch používají tanečnice boa, velkolepé klobouky, záplavy kamínků a flitrů, konfety, péřové vějíře a spoustu dalších rekvizit, které dotvářejí tu správnou atmosféru na pódiu. Právě zmiňovaná Dita von Teese je například průkopnicí představení, v němž se koupala v obří sklenici s martini. Výjimkou ale nejsou ani artistické prvky či vystoupení s ohněm.
Jak Češi vnímají burlesku
Záležitosti spojené s vystoupením však rozhodně nejsou levné. Miss Cool Cat prozradila, že její kostýmy mohou stát až 100 000 korun, přičemž cena se odvíjí podle jejich velikosti. V České republice navíc Ministerstvo kultury tento druh umění finančně nepodporuje. Podle Miss Cool Cat je hlavně kvůli nahotě burelska pořád vnímána jako pokleslá zábava a žádat o granty je hodně složité. „Pomalu se to mění, ale musíte to hodně dlouho vydržet,“ dodává.
Důkazem, že Češi stále přesně nevědí, jak k burlesce přistupovat, je i chování návštěvníků show. „České publikum je nejlepší trénink. Jsou opravdu nároční v tom, že si sednou a nechají se bavit. Takže odvázat se umějí velice málo oproti zahraničnímu publiku,“ uvedla Miss Cool Cat v DVTV s tím, že by se měli více odvázat. „Burleska není opera nebo divadlo. Lidi by se měli zapojovat, my je vybízíme k tomu, aby se zapojovali. I když se (tanečnice) svléká, měli by se hlasitěji projevovat.“
Kontakt s publikem je důležitý, i ten nepříjemný
Velmi důležitý je podle Miss Cool Cat i kontakt tanečnic s diváky: „Po vystoupení rádi chodíme mezi publikum, i lidi to mají rádi, že se s nimi bavíme. Oni jsou častokrát i překvapení, že tam přijdu. Myslím si ale, že je to žádané. Dělají to i světové hvězdy, se kterými vystupuju.“ Umělkyně takto od návštěvníků zároveň ihned dostanou zpětnou vazbu, ať už jde o kritiku, nebo častěji pochvalu. Někdy se ale nevyhnou ani nepříjemným situacím s drzými či podnapilými fanoušky.
„To víte, že se to stává. Nějaký chlap vás třeba rovnou chytne níž než by měl… Jediné, co můžete v tu chvíli dělat, je nemlčet, umět na to zareagovat. My si jako burleskní tanečnice musíme uvědomit, že pracujeme se sexualitou. Takže když nějaká tanečnice reaguje překvapeně nebo až uraženě, nepřijde mi to úplně vhodné, protože já počítám s tím, že tyhle věci se můžou dít a jsem na to nějakým způsobem připravená,“ řekla na rovinu Miss Cool Cat.
Někoho možná překvapí, že o burleskní performance mají velký zájem i ženy. „Burleska je žánr, který je určený pro obě pohlaví. Důkazem toho je i naše publikum, je to tak fifty fifty. Na Slovensku ale na nás chodí více žen,“ podotkla Miss Cool Cat. Stále častěji se zároveň namísto tanečnic na pódiu objevují muži. Většinou jde o bývalé artisty či baleťáky a pro jejich převážně komediální vystoupení se vžilo pojmenování boylesk.
I zkušené burlesky znají stud a nervozitu
Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že jsou téměř nahé burleskní tanečnice na jevišti naprosto suverénní a slovo stud je jim cizí, není tomu vždycky tak. I když podle Miss Cool Cat prvotní tréma s narůstajícím počtem vystoupení opadá, určitý ostych cítí i zkušené tanečnice. „Nějaký ten malý stud tam vždycky je. Já se taky trochu stydím. Ono je na tom trochu i hezké, když tam ten stud je nějakým způsobem cítit,“ poodhalila pravdu Miss Cool Cat. To samé v jejím případě platí i o nervozitě: „Jsem pořád strašný nervák, protože mi na tom opravdu hodně záleží. Tu energii z nervozity ale pak přetransformuju v něco hezkého.“
Větší problém by podle ní mohly mít ženy, které nejsou až tak spokojené se svým tělem. Právě tělesné nedokonalosti jsou přitom přidanou hodnotou burlesky. „Když lidé v publiku vidí ne úplně dokonalou holku, která má strie, celulitidu na zadku nebo bříško, více se s ní ztotožní. Řeknou si, že nemusí tak lpět na svém těle a vzhledu. Právě proto v burlesce vidíte různé tvary, je to bourání stereotypů,“ míní Miss Cool Cat.
Přezdívky jako alterego a život s burleskou
Jedním ze způsobů, jak se s případnou stydlivostí či trémou vypořádat, mohou být i přezdívky, které jsou pro burleskní tanečnice typické. „Ty přezdívky k tomu patří, možná i proto, že si vytváříte nějaké alterego. I když já si myslím, že jsem taková Cool Cat i v reálu. Mám nějaké alterego na stagi, ale jak se tím živím, tu burlesku si už hodně vnáším i do normálního života,“ prozradila Miss Cool Cat. Její slova naznačují, že profese burleskní tanečnice se může zásadně promítat i do reálného života.
Sama Miss Cool Cat si prý díky burlesce uvědomila, co má skutečně ráda, a začala se podle toho i projevovat. Zbavila se předsudků, je svá a na veřejnosti se chová přirozeně. „Jezdím i na motorce, takže mě potkáte hodně i ve sportovním. Nejsem pořád na podpatcích,“ přiznala v DVTV, a ukázala tak, že ne všechny burleskní tanečnice se vyžívají v nošení punčoch, korzetů a vysokých podpatků i v soukromí.
Jakmile však umělkyně vstoupí na jeviště, veškeré své osobní problémy musí hodit za hlavu a naplno se musí vžít do svého vystoupení. To přitom často není vůbec jednoduché. „Lidi si myslí, že jsme jen holky, co se líčí a pak si jdou někam vystoupit. Ono to tak není. Ale je to show a vy tam musíte jít, ať se vám děje v soukromí cokoliv. Show must go on, nerušíme show, nejde to,“ dokonale vystihla Miss Cool Cat náročné i vzrušující okamžiky, jaké život spojený s burleskou přináší.
Miss Cool Cat byla hostem také v Show Jana Krause, kde mimo jiné předvedla své burleskní umění. Na rozhovor s Janem Krausem i na její vystoupení se můžete podívat v následujícím videu.
Autor: Kristýna Šťastná