Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Jak pomoci prvňáčkovi zůstat sám sebou při nástupu do školy – desatero pro vnímavého rodiče

Co by měl udělat každý rodič před tím, než začnou malému školákovi jeho každodenní povinnosti? Jak vybrat tu správnou školu? A jak mu přechod z mateřské školy do školy základní ulehčit?
Vydáno: 16.08.2018
Jak pomoci prvňáčkovi zůstat sám sebou při nástupu do školy
Jak pomoci prvňáčkovi zůstat sám sebou při nástupu do školy Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jedná se opravdu o zásadní změnu v životě dítěte, ale také jeho rodičů. Jak tedy správně postupovat, aby byl dětský potenciál správně odemčený a z dítěte se tak stal samostsatný a kreativní člověk, který umí pracovat se svými silnými stránkami?

Rodičům tedy doporučujeme:

  1. Ještě před nástupem do školy získat co nejvíce informací o konkrétní škole, kam dítě nastupuje. Ideálně samozřejmě přímo od rodičů žáků, kteří školu již navštěvují, ale i z webu, sociálních sítí apod. Navštívit školu také osobně – aby věděli, jaký je ředitel, učitelé, možnosti výuky i celkové prostředí.
  2. Poté školu navštívit i s dítětem, aby si školu a školní procesy okoukalo a nástup pro    něj tak byl již do relativně známého prostředí. Aby si mohlo některé věci spojit již  s prostředím, které zná například z domova.
  3. Pozitivně připravit dítě na proces učení se. Vysvětlit mu, že by to měl brát jako poznávání světa a učení se nových zajímavých věcí. Dávat důraz na to, že učení by nemělo být pouze za účelem získání co nejvíce jedniček a orientovat se tedy jen na pochvalu okolí. V tom ho můžou rodiče podpořit zejména svým vlastním přístupem – klást důraz hlavně na průběh činností (jak cvičení probíhalo, co mu šlo a co ho nejvíc trápilo, na co je naopak hrdý, že se povedlo dobře apod.) a nehodnotit pouze finální výsledek (ať už je to jednička, či pětka)
  4. Společně s dítětem nastavit nový rozvrh dne, co se týče úkolů/povinností a volného času včetně denní rutiny (vstávání, příprava do školy, kroužky atd). Dávat pozor na to, aby čas strávený nad úkoly zcela nenahradil společný volný čas rodičů a dětí, i když se třeba zrovna dítěti ve škole úplně nebude dařit. Děti to samy poznají, že v něčem pokulhávají, a věřte, že to dostanou výrazně najevo i přímo ve škole. Zkusit jim být tedy vždy oporou. Zdůraznit, že celý život nestojí pouze na tom dohnat za každou cenu všechny ostatní a vyrovnat se jim ve všech oblastech – vytváříme tak kolem sebe neustále umělý průměr, kterému se chceme vyrovnat. Přitom každý z nás je originál.
    PŘEČTĚTE SI: ŠKOLNÍ BATOH, ČI TAŠKA? PODLE ČEHO VYBRAT?
  5. Pomoci dítěti najít nejlepší cestu a formu, jakou se bude učit (některé dítě je více logické, jiné vizuální apod). Zkusit najít různé metody a formy učení, aby dítě vědělo, co mu nejvíce vyhovuje. Pomůže mu to pak i při budoucím studiu.
  6. Dávat dítěti pravidelnou zpětnou vazbu – sendvičovým způsobem. Tzn. nejprve ho pochválit za něco, co se v minulosti podařilo, poté mu dát korektivní zpětnou vazbu (upozornit i na věci, které by se daly zlepšit, které se nepovedly a je třeba se na ně příště více soustředit) a nakonec vyjádřit důvěru do budoucna, že to určitě zvládne ještě lépe.
  7. Pomáhat dítěti průběžně s vlastním sebepoznáním, aby mohlo rozvíjet své silné stránky a současně se umělo vyrovnat i se svými slabinami. Ve škole se totiž bude učit zejména to, co je okolo něj, zkusme mu tedy pomoci více s poznáním, co je uvnitř něj.
  8. Pozorovat, které činnosti ho dostávají do flow (stavy, kdy nevnímáme čas, jsme zcela ponořeni do dané činnosti a využíváme přitom svůj talent).
  9. Pokud dítěti některý předmět nejde, podpořit ho v budování sebedůvěry. Stačí, když to zvládne na svojí nejlepší úrovni, nemusí umět úplně vše stejně jako ostatní děti. Vyzdvihnout pak naopak oblasti, ve kterých může dítě vyniknout. 
  10. Snažit se s dítětem netrávit společný čas pouhým zaměřením se na slabé předměty a neustálým doučováním. Nezapomínat také na rozvoj předmětů, které dítěti jdou skvěle, protože v nich může jednou skutečně vyniknout. Z pětky trvale jedničku neuděláme. Můžeme z ní udělat trojku a rozhodně stojí za to se o to snažit. Ale z jedničky může být jednička s hvězdičkou a z té hvězdičky pak jednou velká hvězda (ve formě úspěchu i štěstí).

autoři: JAN MÜHLFEIT, kouč vrcholových manažerů a olympioniků, autor bestselleru Pozitivní leader.
KATEŘINA NOVOTNÁ, lektorka a spoluautorka projektu Odemykání dětského potenciálu
www.odemykanidetskehopotencialu.cz

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama