Jak přestat prokrastinovat a být produktivní? Těchto 6 věcí zlepší váš pracovní výkon
Odpolední zprávy - Prokrastinace
Prokrastinace neboli chorobné odkládání povinností a úkolů trápí spoustu lidí. Čím více úkolů před sebou máte, tím více je odsouváte do pozadí a valíte si je před sebou jako hovnivál svou kuličku, která se neustále zvětšuje. Jak se dostat ze začarovaného kruhu? Stačí, když budete dodržovat těchto šest jednoduchých zásad, které vám pomohou se nepříjemného návyku zbavit.
Čím větší množství práce máte, tím více ji odkládáte. Příliš mnoho úkolů vás doslova paralyzuje a vy ne a ne začít. Děláte všechno ostatní, jen ne práci. Uklízíte, koukáte do mobilu, na televizi, poleháváte... Jenomže je to právě začátek, který je na celém procesu to nejtěžší. Jakmile se do práce pustíte, většinou už ji doděláte.
Odkládání povinností způsobí akorát to, že nedodržíte smluvený termín a pod tlakem pak děláte zbytečné chyby. Připomíná vám to něco z vašeho života? Pojďte se s námi podívat na pár jednoduchých rad a tipů, jak zatočit s prokrastinací.
1. Vyberte si vhodné pracovní místo
Na práci potřebujete klid, tudíž si zvolte prostředí, kde vás nikdo nebude rušit. Pokud máte doma malé děti, je nejlepší vybrat neutrální místo, kde na vás nebudou neustále viset a dožadovat se pozornosti. Pokud rádi pracujete po kavárnách, doporučujeme občas vyzkoušet nějakou novou, změna prostředí ve vás totiž může vyvolat větší kreativitu a pomoci vám v přemýšlení. Můžete se třeba domluvit i s kolegou a pracovat společně, protože se vzájemně budete motivovat.
2. Naplánujte si úkoly
Pokuste se rozvrhnout, co během daného dne chcete stihnout. Jednotlivé úkoly si pak naplánujte do časových okének, které se snažte dodržet. Využijte k tomu buď tabulku, nebo klasický papír a tužku. Označte si barevně splněné úkoly. Uvidíte, že vás to bude motivovat a budete mít ze sebe dobrý pocit, jak vám jednotlivá práce ubývá.
3. Zbavte se rušivých elementů
V dnešní době jsou sociální sítě asi největším žroutem času. Pokud během práce neustále berete do ruky telefon a kontrolujete Facebook nebo Instagram, doporučujeme vám odložit mobil někam do šuplíku nebo do bezpečné vzdálenosti, kde na něj neuvidíte. Nejnovější aktualizace už také umožňují nastavení režimu „práce“, který pozastaví veškerá oznámení a nechá zapnuté pouze ty aplikace, jež využíváte ke spojení s vašimi kolegy.
4. Nastavte si systém odměn
Odměna za hotovou práci vás opět bude motivovat k jejímu dokončení. Může to být cokoliv, například dobrá káva, oběd, procházka nebo půlhodinová pauza k meditaci či jinému způsobu relaxu. Když budete vědět, že vás za dodělanou práci čeká něco příjemného, máte o důvod více, proč ji dokončit. Navíc na sebe budete moct být pyšní.
5. Nezapomeňte se hýbat
Zvláště při sedavém zaměstnání potřebujeme občas trochu okysličit mozek. Když už ani káva nepomáhá, je to znak toho, že potřebujete trochu vzpruhy. Projděte se na čerstvém vzduchu nebo udělejte několik dřepů. Vše vám pak půjde lépe od ruky.
6. Představte si negativní dopady
Když už vám nic z výše uvedeného nepomůže, zkuste se zamyslet nad tím, co pro vás oddalování povinností a úkolů bude v budoucnu znamenat. To, že nesplníte úkol dnes, vám přinese více stresu a práce v budoucnu. A to za to přece nestojí.