Letíte na dovolenou? 5 rad, co dělat v případě zpožděného nebo zrušeného letu
Období dovolených je tu a s tím i riziko, že se vaše letecká cesta na zaslouženou dovolenou může nepříjemně zkomplikovat. Období dovolených je tu a s tím i riziko, že se Vaše letecká cesta na zaslouženou dovolenou může nepříjemně zkomplikovat. Zpožděný či zrušený let je častým jevem, který ale výrazně roste právě v době letních dovolených. Budete si umět poradit?
1. Žádejte poukázku na občerstvení
Pokud na vaší cestě nastanou komplikace a let má zpoždění 2 hodiny a více, je letecký dopravce povinen zajistit občerstvení v rozsahu přiměřeném k době čekání na odlet.
2. Žádejte náhradní spojení
Pokud dojde ke zrušení letu méně než 15 dnů před odletem, je letecký dopravce povinen vás buďto přesměrovat do cílové destinace nebo vrátit peníze za letenku. Tato volba je vždy na cestujícím, nikoli na dopravci. V případě, že zvolíte možnost náhradního spojení, letecký dopravce vás musí přesměrovat v závislosti na dostupnosti míst. Rovněž je povinen zajistit péči (občerstvení, ubytování, taxi) a pomoc po dobu čekání na náhradní odlet.
3. Žádejte refundaci letenky
Pokud je váš let zrušen méně než 15 dnů před odletem nebo na letišti, či zpožděn o více než 5 hodin, máte nárok na refundaci (vrácení peněz) letenky za nevyužitý úsek v pořizovací ceně. Refundace probíhá stejnou cestou jako nákup letenky.
4. Žádejte ubytování
Pokud je let zrušen či výrazně zpožděn a ubytování se stane nezbytným, například let je zrušen a náhradní spojení je umožněno až následující den, letecký dopravce vám ubytování a dopravu z a na letiště může zajistit sám. Pokud tak neučiní, nezbude vám nic jiného než zařídit si vše na vlastní náklady. Tyto vícenáklady pak ale můžete požadovat k proplacení na základě účtenek přímo u dopravce.
5. Žádejte o kompenzaci
Pokud zpoždění či zrušení nezpůsobí mimořádná okolnost, kam patří, mimo jiné, například stávka, špatné meteorologické podmínky či živelná pohroma, můžete zažádat o kompenzaci. Podmínkou je vždy zpoždění větší než 3 hodiny v cílové destinaci, a to i v případě návazných letů, které musí být v rámci jedné rezervace. Krátké zpoždění jednoho letu totiž může zapříčinit zmeškání letu návazného. Výše kompenzace je stanovena ve třech liniích v závislosti na délce daného letu – 250 EUR (do 1500 km), 400 EUR (do 3500 km) a 600 EUR (nad 3500 km).
Kde hrozí nejčastěji zpoždění?
Nejčastěji ke zpožděním dochází při letech z Prahy do Londýna, Paříže nebo Madridu. Důvodem je velký počet operátorů i samotných letů. Na druhou stranu i na krátkém letu, jakým je zmiňovaná trasa do Londýna, představuje finanční kompenzace 250 EUR, což je často více, než je cena samotné letenky.
Kromě toho se zvyšuje také počet letů, které utrpí zpoždění v řádu desítek minut. To je nutno přičíst celkovému nárůstu letových operací a je s tím třeba počítat při plánování návazných letů.
Kdo vám pomůže?
Žádost o kompenzaci můžete směrovat přímo na dopravce nebo se můžete obrátit na firmy, které se zabývají řešením nepravidelností letecké dopravy a mohou vše vyřešit za vás. U nás je to například česká společnost Click2Claim, která má na trhu dlouholetou praxi. Dalšími jsou například DelayFix nebo Vaše Nároky.
Co když se zpozdí zavazadlo?
Pokud zjistíte, že se vaše zavazadlo někde zatoulalo a nedorazilo s vámi do cílové zastávky, ihned to hlaste. V celním prostoru každého letiště je k dispozici přepážka pro reklamaci zavazadel, takzvaný Lost Baggage / Luggage nebo Baggage Claim. Pracovníkovi přepážky předejte útržek zavazadlového lístku a detailní popis vašeho zavazadla, především jakou mělo barvu, rozměry a další specifika. Poté s vámi sepíše PIR protokol (Property Irregularity Report). Dostanete číslo, kde se můžete informovat, zda už se vaše zavazadlo našlo. Naprostá většina zavazadel se dohledá a pracovníci dopravce vám je dovezou.
Za takovéto zpoždění zavazadla vám podle mezinárodního práva nepřísluší žádná kompenzace, ale dopravce vám je povinen proplatit náklady na nezbytné potřeby, bez kterých se po dobu zpoždění zavazadla neobejdete. Mezi ty patří především hygienické potřeby a základní ošacení. Žádost o proplacení nákladů je nutné spolu s účtenkami podat nejpozději do 21 dnů od doručení zpožděného zavazadla.
Ztracené nebo poškozené zavazadlo
Pokud sezavazadlo nenajde do 21 dnů, je považováno za ztracené. „V tomto případě už lze po dopravci požadovat náhradu majetkové škody za zavazadlo a jeho obsah, s přihlédnutím na opotřebení,“ upozorňuje František Herynk ze společnosti Click2Claim. Náhrada za ztracené zavazadlo se pohybuje maximálně do částky 1 300 Eur, tedy přibližně 33 300 korun. Jestliže v zavazadle přepravujete nějakou cennou věc, je vhodné si ji pojistit v rámci cestovního pojištění. K tomu pan Herynk dodává: „Cestující má možnost prohlásit hodnotu zavazadla vyšší než je hodnota odpovědnosti leteckého dopravce za předpokladu, že jsou pro to dopravcem vytvořeny tarifní podmínky. Například sportovní vybavení je někdy upraveno zvláštním předpisem dopravce.“ Lhůta, do kdy je nutné se o odškodné přihlásit je dva roky od data letu.
Nejčastějším problémem, který se při cestování letadlem v souvislosti se zavazadlem řeší, je jeho poškození. Pokud zjistíte, že váš kufr byl během přepravy poškozen, ihned to hlaste na přepážce reklamací. V případě, že závadu na svém zavazadle naleznete až doma, pak máte ještě sedm dnů od data letu, kdy můžete podat reklamaci. Jestliže dopravce vaši reklamaci uzná, může zavazadlo nechat opravit, nahradit novým ve stejné hodnotě nebo vyplatit finanční náhradu odpovídající hodnotě vašeho zavazadla.
-ak-