zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Máte pocit, že fyzicky i duševně chátráte? Zkuste bhastriku nebo zázračná gesta rukou

Anna Kopečková , Vydáno: 27.11.2020
Podzim a zima s sebou přinášejí kratší dny, méně sluníčka a s ním i energie. K tomu všemu jsme náchylnější k nachlazení, kolem řádí epidemie a jsme často zavření doma. Jak snížit negativní dopady tohoto období a znovu získat životní rovnováhu? Zkuste to pomocí dechu, jednoduchých jógových cviků nebo využijte energii svých prstů.

reklama

Zahřejte se očistným dechem

Pomocí rituálů nastavíte svému tělu a mysli určitý rytmus a tím můžete obnovit nebo zvýšit energii pro každý den. Ideální je začít hned ráno pro probuzení některou z dechových technik. Zakladatelka a instruktorka pražských Domů jógy Věra Vojtěchová doporučuje dechovou techniku bhastrika. „Podstatou je silný nádech a vědomý, stejně dlouhý prudký výdech. Při takovémto dechu se organismus rychle zahřívá, přičemž tento oheň podle jógy spaluje naše vnitřní mentální i fyzické nečistoty. Dochází k intenzivní ventilaci plic a rychlé výměně kyslíku a oxidu uhličitého v krvi, která má očistný charakter. Vyrovnává acidickou nevyváženost organismu a očišťuje krevní řečiště, navyšuje energii, ve výsledku zvyšuje obranyschopnost i sílu těla,“ tvrdí instruktorka jógy.

Jak provádět dechovou techniku bhastrika: 

Najděte si klidné místo. Posaďte se na paty. Ruce sevřené do pěstí položte do třísel. Lokty otevřete do stran. V této pozici hluboce nadechněte nosem tak, aby se vám zvedla břišní stěna a vydechněte ústy. K dokonalému výdechu si pomozte stažením břišní stěny. Opakujte 30krát po sobě. Buďte opatrní, pokud trpíte vysokým krevním tlakem či kardiovaskulárními problémy.

Zmírněte stres a úzkost pomocí gest rukou

Věděli jste, že každý náš prst má zvláštní funkci v organismu a při správném používání nám může dopomoci ke zdravému duchu? Pokud držíte prsty určitou dobu v dané pozici a lehce tlačíte, vytvořené vibrace začnou obnovovat rovnováhu v těle, dojde ke zklidnění mysli a prokázané jsou i další účinky na tělo. „Potřebujete-li zmírnit stres a úzkost, proveďte Surya Mudra. Palcem přitlačte prsteníček, ostatní prsty nechte narovnané. Tímto snadným cvikem dokonce můžete stimulovat štítnou žlázu a zažívání či zmírnit přibývání na váze,“ tvrdí instruktorka jógy a dodává, že pokud vám chybí životní energie, chcete posílit mysl, tělo a duši, zlepšit imunitu a zrak, praktikujte také Prana Mudra. „Prsteníčkem a malíčkem se dotkněte palce, ukazováček a prostředníček nechte narovnaný,“ popisuje cvik Věra Vojtěchová. Další mudry najdete ve fotogalerii na začátku článku.

Surya Mudra pomáhá zmírnit stres a úzkost, stimuluje štítnou žlázu a zažívání a může i zmírnit přibývání na váze.
Autor: iStock Surya Mudra pomáhá zmírnit stres a úzkost, stimuluje štítnou žlázu a zažívání a může i zmírnit přibývání na váze.

8 VĚCÍ, KTERÉ O VÁS PROZRADÍ DÉLKA VAŠEHO PRSTENÍČKU

Cviky, které pomáhají tělu i duši

Aby tělo a orgány v něm správně fungovaly, je potřeba aspoň jednou denně pohnout každým svalem a jemně vše promasírovat. Tím dojde k lepšímu prokrvení, rozproudí se energie, rozpustí se blokády v těle, které se v něm hromadí, a dojde k posílení imunitního systému. „K protažení svalů, posílení imunity a v neposlední řadě k podpoře mentální a fyzické rovnováhy v těle provádějte úklonové ásany, rotační a rovnovážné polohy,“ radí Vojtěchová.

Zde je několik příkladů účinných cviků, které zvládnete i doma na malém prostoru:

  • Úklony v sedu
    Úklony v sedu nejen posilují šikmé břišní svaly a protahují mezižeberní, bederní i prsní svaly, ale pomáhají i s emoční stabilitou.
    Autor: Dům jógy Úklony v sedu nejen posilují šikmé břišní svaly a protahují mezižeberní, bederní i prsní svaly, ale pomáhají i s emoční stabilitou.

Zkuste do svého cvičení zařadit úklony. Posilují šikmé břišní svaly a protahují mezižeberní, bederní i prsní svaly. Vyvažují ženskou a mužskou energii v těle a pomáhají s emoční stabilitou. Pokud se rozhodnete pro úklon ze sedu, zároveň protáhnete a uvolníte kyčle. Pravou nohu pokrčte a přitáhněte patu k tělu, levou nohu protáhněte za patou. S nádechem přitáhněte levý loket k levému kolenu a protáhněte pravou ruku ke stropu. Vnímejte tah k zemi za loktem, i vzhůru za rukou, zůstaňte na 3–5 pomalých nádechů a výdechů, pak vyměňte strany.

  • Rotace v sedě
    Rotace v sedě zprůchodňuje energetické dráhy a pomáhá nám vyrovnat se s minulostí.
    Autor: Dům jógy Rotace v sedě zprůchodňuje energetické dráhy a pomáhá nám vyrovnat se s minulostí.

Rotační pozice zprůchodňují energetické dráhy, pomáhají nám vyrovnat se s naší minulostí. Zůstaňte v sedě, nechte záda vzpřímená, levou nohu protáhněte za patou a pravou nohu pokrčte a položte pravé chodidlo vně levého kolena. Přitáhněte rukama pravé koleno a pomalu se otáčejte za pravým ramenem a zároveň protahujte za temenem hlavy. Pozici prodýchejte a vraťte se zpět. Zkuste pozici i na druhou stranu.

  • Rovnovážná pozice v kočce
    Rovnovážná pozice v kočce navozuje pocit harmonie, prohlubuje koncentraci a pomáhá zbavit se tíživých myšlenek.
    Autor: Dům jógy Rovnovážná pozice v kočce navozuje pocit harmonie, prohlubuje koncentraci a pomáhá zbavit se tíživých myšlenek.

Rovnovážné pozice obecně zklidňují a navozují pocit harmonie, prohlubují koncentraci, pomáhají zbavit se tíživých myšlenek. Pro začátek můžete zkusit rovnovážnou pozici v kočce, která je bezpečnější a zároveň posílí celé tělo. Zaujměte pozici na všech čtyřech, protáhněte se za hlavou i za křížovou kostí, neprohýbejte se ani neohýbejte. Pomalu zvedněte levou ruku, poté pravou nohu, aniž byste udělali soupohyb v zádech. Pokuste se chvíli vydržet a sledujte neutrální polohu páteře a váš dech.

  • Protažení v pozici žáby
    Uvolnění v pozici žáby
    Autor: Dům jógy Uvolnění v pozici žáby

V kočce rozevřete kolena, dosedněte na paty a protáhněte se za konečky prstů u rukou. Zůstaňte do pocitu příjemného uvolnění.

reklama

Související témata: jóga , dechové cvičení , jógové cviky , protažení , bhastrika , jógový dech , prsty

reklama

Přečtěte si také

reklama