Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Flexitariánství: Nový druh zdravého životního stylu

Člověk, který je většinovým vegetariánem s občasnou konzumací masa – to je flexitarián. Jde tedy o částečné vegetariánství.
Vydáno: 14.09.2017
Flexitariánství: Nový druh zdravého životního způsobu
Flexitariánství: Nový druh zdravého životního způsobu Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Myšlenka „střední cesty“ pokud jde o konzumaci či nekonzumaci masa začala být na Západě posuzována už v 90. letech. Samo slovo flexitarián naznačuje pružný přístup k problematice. V roce 2003 bylo ostatně Americkou dialektovou společností označeno za nejvýstižnější označení člověka, který je „vegetariánem občas konzumujícím maso“.

V roce 2008 napsala americká dietoložka, výživová poradkyně a konzultantka basketbalového týmu Chicago Cubs, známá z televizního vysílání i svého blogu na Huffington Post, Dawn Jackson Blatnerové knihu Flexitariánská dieta. Rok na to začal podobný směr zdravé výživy propagovat Paul McCartney se svými dcerami Mary a Stellou. Zahájili kampaň „Meat Free Monday“, tedy „Bezmasé pondělky“. Nejspíš ani ne tak dieta jako jméno Paula McCartneye přitáhlo i další celebrity například Gwyneth Paltrow, Cameron Diaz nebo Richarda Bransona. Poznamenejme, že McCartney sám je přesvědčeným a důsledným vegetariánem, a to už mnoho desítek let.

Vyvážená strava je základ

Jestliže se někdo z etických či zdravotních důvodů rozhodne ze svého jídelníčku zcela vypustit maso, určitě mu nepostačí jen zelenina, luštěniny, smažené tofu a sojové maso. Tělo potřebuje mnoho živin z mnoha zdrojů. Vegetariáni musejí projevovat nejenom tolik deklarovanou zodpovědnost k přírodě a životnímu prostředí, ale také vůči sobě samým. Chybějící živiny – především vitamíny a minerály – tedy musejí doplňovat potravinovými doplňky, měli by chodit na pravidelné lékařské kontroly a využívat skutečně odborného nutričního poradenství.

Maso si můžete dopřávat dvakrát týdně Foto: Maso si můžete dopřávat dvakrát týdně. Foto: istock.com

Totální vyřazení masa znamená vyřazení nenahraditelných aminokyselin, které lze získat právě jen z potravin živočišného původu. Jejich deficit se projevuje dysfunkcemi a poruchami endokrinní a imunitní povahy. Maso lidskému organismu dodává vitamíny skupiny B (B12 a B2) a jako jejich zdroj je nahraditelné pouze částečně. Například vegani, chtějí-li si uchovat plné zdraví, musejí dvakrát až třikrát do roka doplňovat železo a B12 déledobým užíváním přípravků tyto živiny obsahujících.

Flexitariánství je tedy dobrým způsobem jak krajnosti v dietním příjmu potravy kompenzovat.

Jak by měla flexitariánská dieta vypadat? Jen velmi stručně uvádíme základní přehled jejích pravidel z knihy Daw Jackson Blatnerové:

  • Základ jídelníčku by měla tvořit zelenina, ovoce a různé obilniny.
  • Maso se konzumuje dvakrát týdně. Má se tím na mysli skutečně maso, nikoli uzeniny.
  • Bílé maso je zdravější než červené.
  • Ryby se za maso nepokládají, konzumovat se mohou v neomezeném množství.
  • Je nutná kontrola železa, vitamínu B12 a mastných kyselin omega-3.

Dalo by se říci, že kniha Blatnerové se objevila ve velmi příhodném čase – na začátku krize roku 2008. Mnozí zarytí masojídci si museli odepřít svůj každodenní steak čistě z finančních důvodů. Tady měli příležitost, jak své vynucené zdrženlivosti dodat vhodný ideový základ.

Na druhou stranu je zcela nesporné, že konzumace masa má rovněž mnohá rizika. Pravidelná konzumace tučné stravy živočišného původu vede ke vzniku nadváhy, vysokému cholesterolu a přímo souvisí se vznikem řady závažných onemocnění trávicího traktu. Zvláštní kapitolu pak tvoří uzeniny, o nichž se jako o přínosu pro lidské zdraví skutečně nedá vůbec mluvit. Tyto skutečnosti jsou jistě pádným argumentem ve prospěch flexitariánství.

Člověk jako všežravec

Strava našich předků bývala velmi pestrá a rozmanitá, zužitkovávala mnohem více zdrojů rostlinných i živočišných. Maso však vždycky patřilo k drahým potravinám. Jeho konzumace byla v běžné populaci dlouho spojena výhradně s různými svátky a slavnostmi, případně se maso konzumovalo jen v neděli. Nedostupnost masa podporovaly i náboženské zvyklosti; typický je například velikonoční půst nebo středa a pátek jako postní, bezmasé dny; do hry vstupovaly i sezonní lovecké vlivy. Jisté výsadní postavení masa v jídelníčku a okolnosti s jeho konzumací spojené našly své vyjádření také v lidových rčeních, říkadlech a písních.

Budeme-li se jako tím nejlepším vodítkem řídit zdravým rozumem, nejde proti flexitariánství nejspíš nic namítat. Pokud jde o konzumaci masa obecně, měli bychom se tak jako tak řídit starým českým pořekadlem: „Dobrýho pomálu.“

Mohlo by vás také zajímat z oblasti zdravého životního stylu:

OTESTUJTE SE: Uhodnete, co je zdravější?

Sójové, nebo mandlové mléko?

co je zdravější - mléko

Co myslíte, která ze dvou rostlinných náhražek klasického mléka je zdravější? 

Správná odpověď zní: mandlové mléko. Obsahuje víc vápníku, má méně kalorií a neprošlo tak dlouhým zpracováním jako sójové mléko. Vybírejte mléko bez karagenanu, zahušťovadla vyráběného z mořských řas, u kterého výzkumy na zvířatech odhalily, že může mít negativní vliv na zdraví. Samozřejmě byste měli pít mléko neslazené a bez příchutí. Opravdu by nemělo chutnat jak mikshake, jinak budete mít hrnek plný cukru a zbytečných kalorií.

 

Jediný případ, kdy sójové mléko vyhraje na mandlovým, je alergie na ořechy. Každopádně, pokud nemáte problém s kravským mlékem, pijte ho, protože obsahuje víc bílkovin než jakákoli jeho náhražka.

 

7 potravin, jimž je v supermarketu lepší se velkým obloukem vyhnout

7 potravin, jimž je v supermarketu lepší se velkým obloukem vyhnout

Správná výživa podle data narození

Správná výživa podle vašeho data narození

zdroj: prokondici.cz

Článek je zařazen v: zdravý životní styl, Flexitariánství
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama