Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Poslední jídlo před tréninkem: Co a kdy jíst a nejíst

Otázka jídla a pití před tréninkem je jednou z nejdiskutovanějších otázek kolem cvičení, hubnutí či nabírání svalové hmoty. Jídlo by mělo fungovat jako palivo pro svaly, nemělo by zatěžovat trávicí trakt, ale také by mělo zasytit a v neposlední řadě dobře chutnat.
Vydáno: 12.03.2016, Anna Kopečková
S prázdným žaludkem se cvičí stejně špatně, jako s přeplněným
S prázdným žaludkem se cvičí stejně špatně, jako s přeplněným Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

V žádném případě nelze očekávat, že se při sebenáročnějším tréninku dostaví výsledky, pokud nebudeme adekvátně jíst. Cvičení, strava, pitný režim a dostatek odpočinku tvoří nedílnou součást úspěšného snažení a jedno bez druhého se zkrátka neobejde.

 

Jezte podle toho, jak cvičíte

To, co jíst a pít před tréninkem, je ovlivněno druhem zátěže. Při převažující aerobní aktivitě (při běhu, jízdě na kole po rovném terénu a pod.), spotřebuje organismus větší množství sacharidů, ale méně bílkovin. Je proto vhodné dopřát si během dne ovesné vločky, rýži i celozrnné těstoviny. Dvě až tři hodiny před vyběhnutím bychom však neměli jíst už skoro nic (menší banán neuškodí), protože s plným žaludkem se běhá opravdu špatně. Takže pokud se chystáte večer zdolat pár kilometrů v lese, dejte si dvě až tři hodiny předtím například dva krajíce celozrnného chleba se sýrem cottage.

V případě, že trénujete silově, platí v zásadě podobná pravidla. Před cvičením se posilněte komplexními sacharidy a libovými proteiny. Důležitější je ovšem příjem sacharidů po skončení tréninku (tzv. sacharidové okénko), následované příjmem bílkovin.

Jestliže cvičíte jógu a pilates, nespálíte tak velké množství energie, aby bylo nutné zvyšovat její množství v podobě stravy. Vyhněte se ale těžkým jídlům, protože při mnoha pozicích by se vám mohlo udělat špatně od žaludku.

S nedostatkem bílkovin se potýkají hlavně ženy a vegetariáni

Bílkoviny v jídelníčku: Pomohou vám zhubnout i budovat svaly

 

Pozor na vlákninu a ovoce

Před jakýmkoliv tréninkem určitě nejezte smažená jídla (smažený sýr, hranolky, rybí prsty, koblihy), ale ani žádné cukrovinky a tučné potraviny (majonézové saláty, rohlíky se salámem, čokoládové tyčinky, sušenky, bonbony). Dejte si také pozor na jídla obsahující větší množství vlákniny. Jsou zdravá, ale také občas nadýmají, a to při sportu opravdu není příjemné.

Ovoce jako předtréninkové jídlo není samo o sobě rovněž ideální, protože v sobě skrývá jednoduché cukry, které nezajistí dlouhodobý přísun energie naopak vedou k dřívější únavě (nicméně je pořád lepší dát si před sportováním pomeranč než kynutou buchtu).

Vyhněte se bílému pečivu a jednoduchým sladkým cukrům mají vliv na hladinu cukru v krvi a po jejich konzumaci bude hladina vaší energie na nule.

Do menu před cvičením nepatří ani moc velké množství tuků, byť těch zdravých. Když spořádáte toast s horou arašídového másla, sice zásobíte tělo zdravým tukem a proteiny, ale také vám bude těžko a výkon nebude stát za nic.

 

Vyhněte se bublinkám

Co se týče nápojů před sportováním, zcela nevhodné jsou sladké sycené limonády, a to kvůli neuvěřitelnému množství jednoduchého cukru, ale také bublinkám, které žaludek zatíží a způsobí nadýmání. Pití alkoholu je před cvičením (i po něm) také vyloučeno. Sice jsou hlavně v létě hospůdky oblíbenou destinací cyklistů a bruslařů, nicméně odbourávání alkoholu představuje pro organismus takovou zátěž, že v kombinaci se zátěží sportovní vyloženě škodí i v malém množství.

Před tréninkem pijte v průběhu celého dne čistou vodu i čaj a nemusíte se bát ani kvalitní kávy těsně před výkonem ta vás jednak povzbudí, ale také popožene spalování tuku.

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 5 Foto:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama