Jak vysvětlit dětem, že Ježíšek není milionář
Milý Ježíšku, přines mi, prosím, pod stromeček vláček, lego, playstation, náklaďák... Zdroj: Thinkstock
Když se dítěte zeptáte, co si přeje od Ježíška, málokdy to jsou jedna nebo dvě věci. Většinou na vás vychrlí celý seznam drahých hraček, na které by vám nestačila ani celá výplata. Jak jim vysvětlit, že nemohou dostat všechno, co chtějí, radí osobní kouč Aleš Kalina.
Napsaly už vaše děti dopis Ježíškovi a místo knížky, lega nebo švihadla na něm vidíte namalovanou celou kolekci neskutečně drahých panenek, tabletů, autíček na ovládání a jízdní kolo? Usedáte s obavami k počítači a kontrolujete stav svého účtu? Berete do ruky knihu o výchově dětí a hledáte v ní, zda je normální, aby si pětileté dítě přálo tolik drahých dárků? Stop. Vypněte počítač, položte knihu a promluvte si se svou ratolestí.
Povídejte si o Ježíškovi
Sedněte si s dětmi v klidu na gauč a místo čtení pohádky jim povězte celý příběh o Ježíškovi. Možná budete překvapeni, že děti nemají ani tušení o tom, proč vlastně na Vánoce dostávají dárky. Vyprávějte dětem o tom, kde se Ježíšek narodil, jak chudí byli jeho rodiče, nebo o tom, co mu dobří lidé do chléva donesli.
Kromě příběhu o Ježíškovi můžete vyprávět i o tom, jak se slavily Vánoce kdysi na vesnicích, jak děti dostávaly nové boty, šaty nebo podomácku vyrobené hračky. K vyprávění můžete přidat i něco ze svého dětství. Na konci celého příběhu by však mělo být vašim dětem jasné, že Ježíšek nedisponuje neomezeným množstvím peněz, ale že se snaží vždy lidem dát něco, co potřebují a z čeho budou mít radost. Jeho dárky však nemusejí být drahé a nemusí jich být hodně.
Použijte názorný příklad
Vyprávění máte za sebou, ale váš malý nezbeda neustále ukazuje na další a další hračky, které by si pod stromečkem přál najít? Zkuste použít názorných příkladů. Vysvětlete dítěti, že některé děti od Ježíška nic nedostanou, protože nebydlí s maminkou a tatínkem, kteří by jim pomohli s psaním dopisu pro Ježíška. Takové děti bydlí v dětských domovech a na Vánoce budou moc smutné.
Poté pokračujte slovy: „Přitom my bychom mohli zařídit, aby Ježíšek některému z těchto dětí koupil třeba panenku. Stačí, abychom to spolu napsali do tvého dopisu a dodali, že ti nemusí kupovat drahé panenky, ale za ušetřené penízky může koupit něco holčičce nebo klukovi z dětského domova.“
Další věcí, kterou můžete zkusit, je povídání o dětech, které žijí v Africe, mají hlad a žízeň a ani nevědí, že nějaké Vánoce jsou. Takové děti by byly teprve šťastné, kdyby něco dostaly.
Štědrý den bez vysněného dárku?
Je 24. prosince, všechny dárky jsou rozbalené a vaše dítě, kterému jste se snažili ze všech svých sil udělat radost, pláče nebo se vzteká, protože nedostalo to, co si přálo? Dělá to navzdory tomu, že jste s ním před Vánoci o dárcích mluvili? Pak to není vaše chyba.
Zachovejte chladnou hlavu a rozhodně na dítě nekřičte a nevyčítejte mu, že vám zkazilo Štědrý večer (i když tomu tak ve skutečnosti možná je). V klidu mu řekněte, že vás moc mrzí, že se mu nelíbí všechny ty krásné dárky, které jsou teď rozbalené všude kolem a že Ježíška by to určitě mrzelo také. S vybíráním si dal určitě spoustu práce a za dárky zaplatil spoustu peněz. Musel ale něco přinést i ostatním dětem, a tak nikomu nemohl koupit úplně všechno, co si přál. Musel být spravedlivý.
Pokud víte, že dárek, který si dítě přálo, mu můžete dát k příštím Vánocům (například psa, protože se budete stěhovat z bytu do domu), pak dítěti klidně řekněte, že příští rok už možná svůj vysněný dárek dostane, že musí být jen trpělivé.
Vánoce nejsou o dárcích
V každém případě byste ale svou ratolest měli naučit, že nemůže vždycky dostat to, co si přeje, a také to, že dárky na Vánocích nejsou to nejdůležitější. Pokud chcete předejít scénám nad rozbalenými dárky, naučte své dítě včas milovat Vánoce jako takové. Nechte ho zdobit stromeček, pomáhat při pečení cukroví, kupte společně nějakou maličkost někomu blízkému, komu Ježíšek už nenosí moc dárků (třeba babičce) a společně se pak radujte z toho, jak se váš dárek líbí.
Aleš Kalina považuje za své poslání říkat lidem, jak to udělat, aby se už konečně cítili dobře. Má 25 let zkušeností v oblasti koučinku. Je hlavním koučem a školitelem společnosti MindSoft s.r.o. a autorem metody Emočních rovnic, která nám pomáhá pochopit, proč se v daných situacích cítíme právě tak, jak se cítíme, a poněvadž se nejčastěji rozhodujeme na základě svých emocí, pomáhá nám pochopit i důvody rozhodování. Vydal dvě knihy – Emoční rovnice a Partnerský manuál – a několik motivačních CD.
Než se začal naplno věnovat koučinku, byl členem top managementu mezinárodních korporací (Microsoft, Telenor ČR, EDS, Sodexho Pass ČR). V roce 2007 byl zapsán do knihy Who is Who. Více informací na jdete na www.aleskalina.cz.