Životní styl

23. října 2023 05:59

Marie Makovská

Jak se vyrovnat se změnou času? Pomůže včasná úprava režimu i méně kofeinu a alkoholu

Čeká nás změna času z letního na zimní, respektive zpět na standardní. 29. října se ve 3 hodiny ráno čas posune na 2 hodiny. Mají tyto každoroční změny reálný dopad na zdraví, nebo lidem jen vadí dřívější vstávání?

V případě letního času může být změna obzvlášť „bolavá“, znamená pro nás totiž vstávání o hodinu dříve. Na podzim se naopak při změně času vyspíme o hodinu déle, přesto ji mnoho lidí vnímá jako velkou nepříjemnost, která jim naruší biologické hodiny a negativně ovlivní jejich zdraví.

Myšlenka zavedení letního času byla atraktivní v době svíček a plynových lamp, kdy umožnila pracovníkům využívat denní světlo o něco déle. Se zavedením elektřiny se mnohé změnilo, ale změna času dvakrát ročně se stále týká více než čtvrtiny světové populace. Narušuje jejich pracovní i odpočinkové plány a možná i biologický rytmus.

V posledních zhruba patnácti letech byl učiněn výrazný pokrok směrem k pochopení neurologie cyklů spánku a bdění i toho, jak ovlivňují naše chování. V oblasti vlivu změn času mají studie stále mezery, jedna z nich ale například shrnuje, že jarní posun způsobuje znatelné změny v lidském chování, významný nárůst úrazů na pracovišti kvůli nedostatku spánku (5,7 %) a zvýšený výskyt akutního infarktu myokardu (až o 3,9 %). Objevují se také signály nárůstu duševních poruch a poruch chování spojených s posunem na letní čas.

Jak se se změnou času lépe vyrovnat

Pro někoho je problémem jen dřívější vstávání v případě jarní změny, kdy se čas posouvá o hodinu dopředu. U obou změn se ovšem doporučuje připravit se na ně předem tak, že si najdete čas na zdravý životní styl. Například během víkendu vstanete o třicet minut dříve a dopřejete si výživnou snídani a procházku nebo ranní cvičení. Spolu s tím můžete postupně posouvat i čas, kdy uleháte, abyste měli dostatek spánku. Tělo by se díky tomu mělo lépe synchronizovat se změnou času. Důležité je dodržovat pravidelný rytmus, kdy uléháte a vstáváte ve stejnou nebo velmi podobnou dobu. Studie britských vědců z Kings College London zjistila, že nepravidelnost ve spánkových návycích může vést k negativním změnám ve střevní mikrobiotě.

Vhodné je také snížit příjem kofeinu a alkoholu, snažit se vyhýbat stresu a během dne si najít čas i na odpočinek. Pokud máte potíže se spánkem, zaměřte se na výběr postele a matrace i polštáře. Ložnici dobře větrejte a dbejte na to, abyste spali v temnu bez rušivých světelných zdrojů. Aspoň hodinu před ulehnutím se doporučuje nezírat do telefonu či tabletu a nesledovat ani televizi. Jinak totiž můžete v organismu potlačovat tvorbu melatoninu a způsobit si komplikace s usínáním i kvalitou spánku. Protože tento digitální detox v dnešní době pro mnoho lidí není moc reálný, můžete aspoň snižovat jas a v nastavení svých zařízení omezit takzvané modré světlo.

Proč není vhodné koukat při jídle na televizi? O výživě dětí promluvil Petr Havlíček:

Zdroj: CNN HealthZhang et al., 2020

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 16. 4. 2024

Pokud se dnes budete muset vypořádat se zklamáním, snažte se, aby vás to nezlomilo, Berani. Můžete obdržet dopis nebo telefonát, který vám přinese méně příznivé zprávy. Možná, že někdo, koho jste chtěli vidět, nebude moci přijít. Snažte se nenechat si tím zkazit náladu. Takové věci se stávají. Zaměstnejte se.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.