Tolik si za totality vydělával Gott, Janda, Zagorová a další. Byli už tehdy milionáři?
Že se v dobách hluboké totality nedalo zbohatnout? Omyl. Zpěváci a zpěvačky, kteří v 80. letech patřili v tehdejším Československu k nejpopulárnějším a byli na vrcholu slávy, vydělávali velké peníze. Kolik činily jejich honoráře? Příjmy největších hvězd několikanásobně převyšovaly mzdy ostatních.
„No tak řekněme paní Zagorová, je to milá holka, všechno, ale ona už tři roky po sobě bere šest set tisíc každý rok. A další. Ne šest set, milion, dva miliony berou. Jandové a jiní... Každý rok,“ líčil ve svém plamenném projevu v létě 1989 komunistický pohlavár Milouš Jakeš. Jak je vidět, v tomto případě nebyl tak daleko od pravdy.
Nejslavnější zpěváci a zpěvačky se skutečně špatně neměli. „Když slyším, jak někteří kolegové s odstupem let naříkají, že to na zbohatnutí nebylo, neříkají pravdu. Třeba v roce 1982, kdy byl průměrný plat nějakých 2 500 korun, jsme měli třicet vystoupení za měsíc, vždy dvojáky, jedno odpoledne, jedno večer, a já měl za jeden kšeft 600 korun hrubého. Takže celkem nějakých osmnáct tisíc za měsíc,“ svěřil se nám během svého života pěvecký idol 80. let Vítězslav Vávra.
To navíc nebyly jediné peníze, které hudebníkům na konto přicházely. Nemalé příjmy měli i za prodeje svých LP desek. „Z jednoho prodaného nosiče jsme jako interpreti měli asi třicet haléřů. Jasně, směšná částka, ale vezměte si, jaké tenkrát byly prodeje. Ty šly do statisíců, těm nejpopulárnějším až do milionů kusů. Mně za jednu desku nárazově chodilo zhruba osmdesát tisíc, což byly v té době neskutečné peníze,“ popsal Vítězslav Vávra.
112 000 korun za jeden koncert
Závratné sumy inkasovala i největší hvězda Karel Gott, který jako jediný český interpret mohl za komunismu podle libosti koncertovat také v Západním Německu. Za jedno vystoupení v roce 1982 s doprovodným Orchestrem Ladislava Štaidla si účtoval zhruba 160 tisíc korun. Z toho on sám měl 112 000 korun, Štaidl kolem 23 000 korun, další člen souboru, saxofonista Felix Slováček, 11 200 korun, klavírista Rudolf Rokl 9 400 korun a například baskytarista Ondřej Soukup 4 000 korun.
„Karel měl za jeden koncert 70 procent a já dvě a půl procenta, což tehdy bylo asi 250 západoněmeckých marek, v přepočtu asi 4 000 korun, a to bylo, myslím, velmi krásné. Kapelník Láďa Štaidl to rozděloval velmi spravedlivě,“ prozradil v pořadu PopStory Ondřej Soukup.
Ve srovnání se zahraničními kolegy brali almužny
Že hudebníci vydělávali slušné peníze a často i 600 tisíc korun za rok, potvrdila také zpěvačka Hana Zagorová. „Jistě! Ať jsem zpívala v hale, anebo v divadle, měla jsem šest set korun za představení, což byla jiná částka než dnes. A měla jsem i dvacet osm vystoupení měsíčně,“ uvedla pro Nedělní Aha! zpěvačka.
Dalibor Janda míní, že si umělci svoje peníze zasloužili a naopak v porovnání se zahraničními kolegy byli finančně podhodnoceni. „My jsme si ty peníze vyjezdili. 25 koncertů za měsíc, 250 koncertů za rok. Brali jsme 600 korun za koncert. To je, jako kdyby Michael Jackson zpíval za 50 dolarů za koncert. Tím, že jsem prodával statisíce desek a navíc jsem byl autorem hudby většiny skladeb, se to někde muselo projevit,“ uvedl pro Prima Ženy.