Natáčení velkofilmu Anna a král: bangkokský palác byl tak krásný, že by ve filmu vypadal lacině
Za filmařskými strastmi během natáčení velkofilmu Anna a král nestály zhýčkané hvězdy, ale jen obrovská a náročná filmová výprava. Užijte si její krásu na Primě v neděli ve 16:15. A poznejte, jak náročné je natáčení v krásné Asii...
Příběh snímku Anna a král se odehrává v asijském Siamu, v exotice, která je na sto honů vzdálená britskému šedivému počasí. Rozdíly mezi Evropou a a Asií pochopitelně nespočívají jen v něm, jak se na vlastní kůži přesvědčí Jodie Foster, která se jako ovdovělá učitelka v Británii rozhodne učit malé syny krále v Siamu. Zpočátku však nemá na růžích ustláno. Může za to samozřejmě fakt, že je ženou, ale nepomáhají ani kulturní rozdíly mezi Evropou a Asií.
Extrémní vlhko, horko a nedostatek jídla
Jakékoliv filmové natáčení patří mezi extrémně náročné práce, ale příprava a následná realizace filmu Anna a král předčily veškerá očekávání filmové produkce. Práce v extrémním vlhku a vysoké teploty daly filmařům opravdu zabrat, stejně jako umělecké zpodobnění reálií Siamu. Kromě počasí však filmovou výpravu překvapil i nedostatek jídla pro herce a komparz, které se muselo na filmový plac zdlouhavě dovážet.
Vytváření paláce, který byl ve skutečnosti příliš krásný
Jedním z nejnáročnějších prací pro vedoucí výpravy Lucianu Arrighi bylo vytvoření královského paláce, jehož originál můžete vidět v Bangkoku. Kde byl problém? Skutečný bangkokský palác je tak bohatě zdobený zlatem a drahými kameny, že by na plátnech vypadal jako laciná kulisa. Režisér Andy Tennant a Luciana Arrighi skutečný palác navštívili několikrát a všímali si při tom těch nejmenších podrobností. Přestože palác v 19. století prošel rekonstrukcí, která přidala architektuře bohužel i západní nádech, filmové odborníky zaujal a nechali se jím masivně inspirovat.
Vedoucí filmové výpravy, která získala Oscara, měla následně za úkol na všech vytvořených kulisách navodit dojem exotiky. Náročné zadání jí pomáhalo splnit přesně 1300 lidí, kteří pracovali od rána do večera na největší filmové scéně vůbec!
Vznikly konstrukce zářící zlatem, ale i vkusné zahrady, ve kterých se rychle usídlili ptáci, hmyz a plazi. Filmová výprava se věnovala i detailům na kulisách a konstrukcích. Dvacet místních studentů trávilo dny kladením drobných keramických střípků po palácovém komplexu. Najatí thajští sochaři a malíři věrohodně ztvárnili tradiční sochy. Během výroby soch, ale i kostýmů filmovým pracovníkům asistovali thajští odborní poradci, aby výsledek co nejvíce korespondoval s thajskou kulturou a tradicí.
Tvoření kostýmů pro 23 žen a 42 konkubín
Když Arrighi trávila svoje přípravy v thajských a čínských knihovnách, musela začít také úzce spolupracovat s návrhářkou kostýmů Jenny Beavan, která dohlížela nad oblečením komparsistů i hereckého obsazení. Jen král Mongkuta měl 23 žen, 42 konkubín a 58 dětí. A tak i teoretická příprava návrhářky musela začít právě v knihovnách, kde by mohla načerpat inspiraci a doladit důležité detaily, jež samozřejmě tvoří celek. Ničím jednoduchým pro ni však nebyla ani příprava viktoriánských šatů pro Annu, stejně jako oblečení komparzistů. Kvůli filmu byly vytvořeny tradiční thajské šaty, stylově ovlivněné Indií i Čínou. Aby byl celkový dojem skutečně autentický, všichni komparzisté pocházejí z Barmy, Vietnamu a dalších sousedních zemí.
Zdobené postroje pro slony měly úspěch i u samotných zvířat
Kostýmní návrhářka se vrhla i na vytváření kostýmních postrojů pro devatenáct slonů. Jejich cvičitelé tvrdili, že se sloni ve svých kostýmech předváděli jeden před druhým. Devatenáct slonů je i na filmové poměry obrovské množství, proto je cvičila Rona Brownová, ale pečovalo o ně až 56 cvičitelů s veterinářem.
Extrémně náročná práce se ovšem povedla. Podívejte se sami na velkofilm Anna a král na Primě v 16:15!
Petra Kloidová