Robot nemůže mít chlupy. Janák splnil rolí Příkazkému sen, herec se ale musel oholit

Emilovy chyby #1 - Parťák na baterky (S1E2)
Diváci přijali Lukáše Příkazkého (40) v roli policejního androida s úsměvem na tváři. Jako policajt na baterky je pobavil, odstartoval jako vítěz programu středečního večera. Jeho duchovní otec, režisér Karel Janák (54), mu věřil od první klapky. Přečtěte si celý rozhovor s tvůrcem seriálu nejen o žhavé televizní novince.
„Chtěl bych poprosit, jestli po shlédnutí Parťáka někdy potkáte Lukáše Příkazkého, nesnažte se ho vypnout. Ve skutečnosti je to opravdu člověk a ne robot, i když to v seriálu vůbec není poznat,“ vzkázal před premiérou nového seriálu, který natočil pro televizi Prima jeho režisér a autor scénáře Karel Janák. To ještě nikdo přesně nevěděl, proč to říká. Až po odvysílání prvního dílu jsou jeho slova jasnější. Herec Příkazký, který kvůli postavě musel projít několika kosmetickými úpravami, je v roli humanoida zábavně (ne)dokonalý. Podívejte se na extra sestřih jeho oddanosti k novému kolegovi v úvodu.
Co vás inspirovalo k vytvoření seriálu o takovém parťákovi na baterky?
Samozřejmě mě inspirovala umělá inteligence a to, co se kolem ní poslední dobou děje. Pořád se píše o tom, jak se postupně zapojí do našich životů, jak nám bude pomáhat v práci a podobně. Tak jsem si to začal představovat. Jaké by to asi mohlo být, kdyby na nás v kanceláři čekal nějaký umělý parťák, který by byl naprogramován, aby nám pomáhal. A protože miluji humor a komedie, tak jsem se na to podíval z té vtipnější stránky. Než něco začne opravdu fungovat, musí to mít zákonitě spoustu chyb a nedostatků. A když se takový nevyladěný a poruchový umělý pomocník dostane do prostředí, kde rozhodně není prostor na chyby – jako je například detektivní tým vyšetřující vraždy, pak je o zábavu zaručeně postaráno.
Jak jste přišel na nápad zapojit do kriminálního seriálu postavu robota?
Umělá inteligence je zatím jenom v našich počítačích. A točit o něčem, co se odehrává na monitoru, by nebylo pro diváky moc zajímavé. Potřeboval jsem umělou inteligenci zhmotnit a dostat ji „do terénu“. Proto jsem také dal umělé inteligenci tělo a vznikl android Emil. Trošku jsem tak předběhl dobu, ale díky tomu budou moct diváci vnímat umělou inteligenci jako reálnou bytost. Ta je navíc díky Lukáši Příkazkému, který si Emila s velkou chutí zahrál, také velmi uvěřitelná, sympatická a neskutečně vtipná.
Jak probíhal proces výběru herců pro hlavní role?
Zrovna Lukášovi jsem tu roli Emila psal doslova na tělo. On si už od malička přál někdy zahrát robota, takže jsem mu tím vlastně splnil sen. A popravdě mám pocit, že se pro tu roli snad narodil. A vlastně i ostatní role jsem obsadil herci, které znám z mých předchozích natáčení, a u kterých jsem si byl jistý, že své postavy ztvární na jedničku. Ať už je to Honza Dolanský, který hrál hlavní roli detektiva, jež dostane policejního androida na starost, Tereza Ramba a její postava roztržité a pro hlavního hrdinu věčně nedobytné odbornice na androidy, moje manželka Romana Goščíková, které se chopila role těhotné a tím pádem i emocionálně rozhozené forenzní techničky Elišky, Mirek Táborský a jeho nejistý policejní ředitel, který před všemi problémy strká hlavu do písku, nebo dvojice konkurenčních detektivů v podání Jirky Maryšky a Kuby Slacha, kteří na hlavního hrdinu žárlí a škodí mu, jak mohou. Obsazení všech těchto postav jsem vybíral a herce pak vedl tak, aby byli divákům sympatičtí a přirostli jim k srdci.
Bylo pro vás náročné kombinovat prvky humoru a napětí v jednom seriálu?
Ani ne. Mně to šlo tak nějak samo. Tím spíš, že české televize nabízí divákům přehršel detektivek, které ctí pravidla žánru, a tedy se často podobají jako vejce vejci. Když ale k detektivnímu žánru přidáte humor v podobě policejního androida, který tyto zažité konvence boří, pak se vám otevře jedinečný prostor, jak si s tímto žánrem hrát. Všechno je pak rázem jinak. I zažité policejní postupy jako je ohledání místa činu, výslech svědků, porady kriminalistů a podobně, se pak rázem promění v něco zcela nového a zábavného. Humor mi zkrátka otevřel zcela nové dveře, jak k detektivnímu žánru přistoupit. Zároveň jsme se velmi snažili, abychom se vyhnuli parodii nebo přehnanému zdůrazňování vtipnosti. Vše jsme točili zcela navážno. Díky tomu humor mnohem více vynikne a může stát vedle napětí jako jeho zcela rovnocenná součást.
Parťák Emil je plný elektroniky
Jaké byly největší výzvy při natáčení scén s robotem Emilem?
Aby příběh fungoval, musí diváci především věřit tomu, že je postava Lukáše Příkazkého skutečně robot. Museli jsme pro to Lukáše přesvědčit, aby si nechal odbarvit vlasy, aby se nechal celý oholit (robot nemůže mít chlupy), aby nosil nepřirozeně zbarvené kontaktní čočky atd. Také jsme museli vyřešit jeho připojovací porty, do kterých se zapojují kabely pro nabíjení a přenos dat. S tím nám úžasně pomohli rekvizitáři a maskérky. Náš android Emil má také svůj mechanismus ukrytý uvnitř. Když se Emil otevře, je plný elektroniky, což zase byla práce pro trikové studio. Ale největší kus práce odvedl opět samotný Lukáš. To, jak dokázal například zamrznout, když mu uprostřed vyšetřování došly baterky, je prostě geniální.
Víte, že Lukáš Příkazký vystupuje také jako nastrčený podrazák v seriálu Kamarádi?
Jaký je váš názor na budoucnost umělé inteligence a její propojení s každodenním životem?
Já jsem v tomto ohledu velký optimista a fanoušek AI. I když má tato moderní technologie svá úskalí a může se teoreticky obrátit i proti nám (což se ostatně řeší i v našem seriálu), věřím tomu, že se takoví roboti Emilové nakonec stanou našimi nejlepšími pomocníky.
Máte nějaký oblíbený moment nebo scénu z celého seriálu?
Mě baví celý seriál. V každém díle má Emil nějaký nový problém, se kterým nikdo nepočítal. Díky tomu se nikdy neopakujeme a budeme pořád divákům přinášet něco nového a originálního. Ale asi úplně nejvíc mě baví scéna, kterou jsem už naznačil. Emilovi se ve třetím díle rozbije nabíjení baterie a následkem toho zamrzá v těch nejméně vhodných situacích. Nejvtipnější je scéna, když jdou oznámit matce zavražděného, že jejího syna našli v létě uprostřed města zmrzlého. A během toho se Emil zasekává a zamrzá, takže to vypadá, jakoby si z toho ten detektiv dělal legraci. Tím spíš, že jde o tajný projekt, a nikdo neví, že je Emil android. Když pak Honza Dolanský potupně odnáší zatuhlého Emila od velice rozzlobené matky oběti, vždycky brečím smíchy, i když jsem to viděl snad stokrát.
Jak diváci podle vás reagují na spojení detektivního žánru s komedií?
Pevně věřím tomu, že to pro diváky bude vítané oživení. Klasické detektivky už viděli na tisíce různých způsobů. V našem seriálu jsme se snažili, aby si milovníci detektivek také užili i to vyšetřování. Vraždy jsou záhadné a originální, takže při jejich řešení musí naši hrdinové luštit jejich zapeklité rébusy. Ale kdo by se uprostřed toho pátrání také rád nepobavil? Android Emil přináší do tohoto žánru něco zcela nového, co diváky rozhodně nebude nudit. Rovněž jsme dávali velký důraz na vztahy mezi postavami, které se neustále vyvíjí a jsou nosnou páteří celého příběhu. Udělali jsme zkrátka maximum pro to, abychom lidem nabídli něco, co ještě zaručeně neviděli, a co si budou moci opravdu užít.
Uvažujete o pokračování seriálu nebo o dalších projektech s podobnou tematikou?
Princip pokusného umělého detektiva je velice nosný a nabízí spoustu dalších nápadů, takže mám v šuplíku připravené ještě dvě nové řady Parťáka na baterky. Hrozně by mě bavilo je točit, protože to, co si v případném pokračování hrdinové s Emilem zažijí, by ještě daleko předčilo tu první řadu. Samozřejmě to ale závisí na tom, jak se bude prvních osm dílů Parťáka divákům líbit.
Může umělá inteligence nahradit člověka? Poslechněte si slova experta: