Zpátky do školy: Důležitý je dostatek spánku a rodiče v pohodě, říká psycholožka
I když se po dlouhé domácí výuce většina dětí do školy těšila, teď po prázdninách může být všechno jinak. Děti si zvykly na volnější režim, více se zafixovaly na rodiče a návrat do školních lavic nemusí vítat zrovna s radostí. Co tedy jako rodiče můžete udělat, především pro mladší děti, abyste jim přechod od prázdninových radovánek k učení usnadnili?
Buďte v pohodě
Jsou děti, které se do školy opravdu těší, ale jiné mohou mít z návratu do lavic i strach, hlavně nyní v době nejrůznějších opatření souvisejících s pandemií koronaviru. Důsledkem vleklé distanční výuky je také snížená motivace a nesoustředěnost. Je tedy velmi důležité s dětmi mluvit, ať vědí, že tu jste pro ně a jste jejich oporou. Probírejte spolu pozitivní i nepříjemné pocity, vysvětlujte opatření a snažte se být sami v pohodě, protože když budete v klidu vy, budou klidnější i vaše děti.
„Napojení na matku nekončí porodem. Vazba dítě – rodič trvá v určité míře celý život. V dětství bývá velmi intenzivní, proto emoční projevy dětí mohou být odrazem emocí rodičů. Pokud tedy my rodiče máme z nástupu dětí do školy strach nebo cítíme úzkost, je velká pravděpodobnost, že to dítě vycítí,“ říká psycholožka a koučka Kamila Velková.
Postupně jim vneste do života řád
Většina rodičů během prázdnin přivře oko nad pravidelným budíčkem a večerkou, takže děti zůstávají vzhůru déle a z postele se často vykutálejí až před polednem. Na konci prázdnin je proto nejvyšší čas pravidla zase začít pečlivěji dodržovat a potomky pomalu připravovat na dřívější usínání a časnější vstávání. Důležitá je postupná příprava na pravidelný školní rytmus. Začněte zkracováním doby, kdy musí jít dítě spát a pokračujte třeba tím, že spolu budete plánovat čas. Můžete si vytvořit rozvrh, kde dítě uvidí, jaké aktivity má naplánovány – společný výlet, hraní si, návštěva kamaráda či babičky apod.
„Kvalitní spánek je naprosto zásadní. Pro děti snad ještě více než pro dospělé. Pravidelná večerka a večerní ´rutina´ napomáhá k lepšímu spánku, a tedy i snazšímu vstávání. U starších dětí, které tráví před spaním čas na mobilním telefonu, doporučuji telefon vypnout a dát do jiné místnosti minimálně 2 hodiny před spaním. Je mnoho výzkumů, které prokazují, že ´modré´ světlo z mobilů a televize (pohyb fotonů) aktivuje vyplavování kortizolu, tzv. stresového hormonu, který jako by tělu říkal, že teď nemůže jít spát,“ vysvětluje psycholožka.
Rozplánujte si celý rok
Dítě by mělo vědět, že konec letních prázdnin neznamená konec všech volných dnů - za chvilku děti čekají prázdniny podzimní, zimní, pak jarní, velikonoční... Sedněte si spolu a naplánujte si kalendář na celý rok, ať se mají na co těšit. Připomeňte jim všechny dny volna, které mají před sebou, a nezapomeňte ani na narozeniny a další významné dny. Odměnou za čas strávený v lavici potom budou volná rána bez budíčku, školního zvonění a domácích úkolů. A zbývající dny můžete společně odškrtávat.
Království pro práci i odpočinek
Podle průzkumu Salfordské univerzity ve Velké Británii platí, že čím lépe je navržena učebna, tím lepší známky děti mají. Vzhled třídy sice příliš neovlivníte, ale u dětského pokoje to je jiná a na děti nemá jeho uspořádání o nic menší vliv. Pokojíček má být místem odpočinku, hraní i studia, proto je nutné ho potřebám dítěte přizpůsobit. „Když je nám někde příjemně, trávíme tam více času. Dovolme tedy dětem, aby si svá království pomohly spoluzařídit – zeptejte se jich, jakou věc by si do svého pokojíčku přály,“ potvrzuje Velková. Vyberte spolu nábytek nebo dekorace. Veselé rolety pokoj prozáří, nové povlečení s oblíbenými hrdiny zlepší spánek i náladu. Důležité je, aby prostory pro odpočinek a práci byly oddělené a dítě při studiu nerozptylovala třeba televize nebo telefon.
Odměňujte za snahu, nejen za výsledek
Čím dál víc psychologů se shoduje na tom, že motivovat dítě odměnou za výsledek je kontraproduktivní. „Pokud dítě dělá maximum a výsledku se mu nedaří dosáhnout, připadá si, že selhalo a odnáší si tím do života zkušenost, že ačkoliv se snaží sebevíc, stejně neuspěje. Proč by se tedy mělo snažit, když je to k ničemu? Mnohem účinnější je soustředění se na proces a odměňování snahy samotné bez ohledu na to, jestli bylo výsledku dosaženo nebo ne. Podpoříte tak u dětí zaměření se na přítomnost,“ říká psycholožka Velková.
Překvapení v kornoutu
Nejspíš jste už dříve zahlédli prvňáčky, kteří mířili poprvé do školy s velkým papírovým kornoutem. Tahle původně saská tradice se tak trochu rozšířila i k nám, hlavně do českého pohraničí. Kornout má symbolizovat školní zralost dítěte. Dětem se vyprávělo, že na stromě zvaném kornoutovník v zahradě pana učitele rostou cukrové kornouty a když už jsou děti dost velké, tak je čas jít do školy. Dodnes v některých spolkových zemích dostávají děti kornouty ze stromu, třeba v parku při školní slavnosti na přivítání od pana učitele.
Vy můžete klidně svému školákovi (bez ohledu na to, jestli je to prvňák nebo jde do vyšší třídy) připravit kornout jen tak, pro radost, aniž by si ho nosil do školy. Naplňte ho tím, co má rád. Tradičně se do něj dávají sladkosti (bonbóny, čokoláda...), ale je to jen na vás. Můžete do něj dát oříšky, sušené ovoce, malý dárek.
Podívejte se ve fotogalerii, jak kornout vyrobit: