Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Žena v autobazaru: Jak si nenaběhnout při koupi ojetého vozu?

I když jsou auta součástí hlavně mužského světa, potřebují je i ženy. Jenže co když žena žádného muže po svém boku nemá a auto potřebuje? Auta se sice stále více posouvají do kategorie spotřebního zboží, přeci jenom si ale nekupujete rohlíky. Obzvlášť, když jde o auto z autobazaru.
Vydáno: 07.04.2018
Žena v autobazaru
Žena v autobazaru Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Mohli bychom polemizovat o tom, zda jsou ženy horší řidičky než muži. A existuje na to i řada různých studií s rozdílnými výsledky. Ale zcela jistě jsou při řízení opatrnější než muži a nemají potřebu za volantem závodit. Při nákupu auta je proto ani tak nezajímá výkon motoru, jako jeho bezpečnost - tedy hlavně počet airbagů nebo zda má auto stabilizační systém.

Kromě bezpečnosti je ale i řada dalších důležitých parametrů, které je dobré mít promyšlené už předem a ohlídat si je během nákupu. 

Benzín nebo diesel?

Rozmyslete si, co od auta chcete a kdo všechno s ním bude jezdit. Benzínové motory mají vyšší spotřebu, ale jsou to větší „držáci“ a jsou spolehlivější. Naftové motory mají nižší spotřebu a mnoho lidí si je oblíbilo pro jejich sílu. Obecně ti, co nenajezdí tolik kilometrů, si kupují převážně auta benzínová. Oproti tomu ti, kteří kupují auta do firem, či lidé, kteří používají auta každodenně, volí ve větší míře auta dieslová.

Ne nové, ale zánovní

Pokud nechcete utrácet za nové auto, ale máte dostatek financí, je dobré vůz kupovat, když je rok či dva starý a má najeto okolo 10 000 km. Oproti původní ceně se může jednat o úsporu až sto tisíc. Ale ať už jsou vaše finanční možnosti jakékoliv, je dobré se zaměřit na prověřené a větší prodejce, kteří dávají vyšší garance. Podle Asociace obchodu ojetých vozů (AOOA) poskytuje záruku na ojeté vozidlo jen 10 % prodejců, přičemž servisní historii vozu si prověřuje jen třetina kupujících.„Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.

Zmapujte situaci a pozor na volavky

Určitě se vyplatí věnovat pravidelně nějaký čas sledování nabídek, ať máte nějaký obrázek o cenách. Vozy za dobrou cenu se v bazarech dlouho neohřejí a někdy je třeba jednat pohotově. Ale pozor na „volavky“. U prodejce se předem přesvědčte, že auto je určitě na místě. „Stává se, že je zákazník nalákán a na místě mu pak nabídnou jiný vůz ve vyšší cenové hladině, to je praktika větších konkurenčních autobazarů“  říká David Vojtěch, majitel autocentra DAVO CAR. Podle něj je také dobré rozlišovat mezi praktickými radami prodejců od prodejního nátlaku. Proto je během nákupu dobré zachovat chladnou hlavu a od počátku vědět, co od budoucího vozidla chcete a jaké máte nároky. Pro ženu je určitě dobré přizvat si na obhlídku vozu svého automechanika nebo alespoň známého, který se v automobilech trochu vyzná.

Nájezd vozidla

Na prodejní cenu vozidla nemá vliv ani tak rok výroby, jako nájezd kilometrů, tedy počet kilometrů, které auto skutečně najelo. I když se podle odhadů společnosti CEBIA ročně prodá až 40 % aut se stočenými kilometry, zánovních vozů se to příliš netýká. „Tento problém se stáčením kilometrů se nyní vyskytuje spíše jako historický pozůstatek z dob minulých. Vzhledem k tomu, že se kilometry evidují v servisech, na STK i u pojišťoven, je pravděpodobnost stočených kilometrů značně minimalizována,“ říká David Vojtěch. U solidních prodejců by měla být garance ujetých kilometrů standardem, kdy auto projde několika kontrolními mechanismy. Nejzásadnější je VIN vozidla, které se kontroluje jako první. VIN je uvedeno v technickém průkazu a je vyraženo na různých místech - na rámu karoserie nebo pod čelním sklem. Takže, pokud kupujete vůz, kde okna nemají označení, nebo jsou čísla rozdílná od ostatních, je to známkou toho, že skla byla z nějakého důvodu měněna. Velmi důležitá je i záruka na právní původ vozidla, kvůli jeho možnému zabavení v rámci exekuce.

Auto se servisní knížkou se prodává snáze

Výhodou je zachovalá servisní knížka, díky které je dohledatelná servisní historie vozu. Pokud vedle sebe budete mít dvě podobná vozidla se stejným počtem ujetých kilometrů a jedno bude mít servisní knížku a druhé ne, jejich ceny se v zásadě lišit nebudou. Prodejnost a důvěryhodnost je však vyšší u auta, které servisní knížku má.

Nechte si ukázat kompletní historii vozu

Samozřejmostí za strany bazaru by dnes mělo být předložení certifikátu CEBIA, který vám ukáže reálnou historii vozu, počet ujetých kilometrů a doložené servisní zásahy. Pokud vám z nějakých důvodů tento certifikát prodejce neukáže a vy máte přesto o vůz velký zájem, můžete přibližně za 500 Kč vyplnit v internetovém dotazníku VIN auta a potřebné údaje vám v certifikátu vyjedou.

Pozor na záruky

Skoro polovina zákazníků se po koupi ojetého vozu podle AOOA potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Kupní smlouvu si proto pečlivě prostudujte a zaměřte se hlavně na vady a práva z vad. Mezi ty nejčastější závady na vozech patří například porucha turbodmychadla nebo dvouhmotnostního setrvačníku, což jsou pro většinu žen naprosto neznámé pojmy, nicméně jejich oprava může stát až 35 tisíc korun. Právě pro tyto a podobně závažné poruchy přichází některá autocentra s nabídkou prodloužených záruk na 1 - 3 roky, v závislosti na roku výroby vozidla. 

Nákupem to nekončí

Nezapomeňte, že nebudete muset zaplatit jen za samotné auto. Po jeho nákupu je totiž nutné zařídit spoustu dalších věcí. Prvně zaplatit povinné ručení. Vyberte si pojišťovnu (na internetu jsou srovnávače pojistného) a zaplaťte pojištění, bez kterého nemůžete jezdit. Jestli máte dražší auto, vyplatí se i havarijní pojistka, která kryje víc škod. Pak se všemi doklady jděte na registr vozidel a registrujte si zde svůj vůz. I tady se platí poplatek. Pak nechte zkontrolovat auto v servisu, nechte vyměnit třeba všechny provozní kapaliny a kupte si třeba zimní či letní pneumatiky, pokud jste je nedostala spolu s vozem. Budete nejspíš potřebovat i dálniční známku, je důležité zkontrolovat, zda vám neprošla lékárnička v autě (ta tam musí být), jestli máte trojúhelník a náhradní žárovky. A taky, jestli máte plnou nádrž. 

-jk-

Mohlo by vás taky zajímat:

Auto je symbolem pohybu v našem životě

Řeč symbolů: AUTO. Jakým způsobem k nám promlouvá?

Jak si správně vybrat?

Jsem na auto sama. Jak si mám vybrat?


Článek je zařazen v: autobazar, řidička, ojeté auto, žena za volantem, nové auto, nákup auta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama