Vánoce

1. prosince 2023 15:20

Eliška Reiglová

Vánoční triky obchodníků nutí k většímu utrácení. Lidi ovlivní barvy i falešné slevy

Vánoční nákupy se od těch běžných v ledasčem výrazně liší. Když člověk vejde do obchodního centra, má dojem, jako by vstoupil do kouzelného světa. Dekorace jsou všude a k výběru dárků hrají koledy či jiné sezonní hity. V takovém prostředí se dá snadno hodně utrácet. A přesně k tomu bylo stvořené a přizpůsobené.

V loňském roce z průzkumu České bankovní asociace vyplynulo, že za vánoční dárky Češi plánují utratit do 10 tisíc korun. Dalších 3 500 korun obětují na jídlo a pití a přes 2 700 na vánoční výzdobu. Není pak divu, že tyto svátky jsou obdobím, které se prodraží a kdy lidé utrácejí více než kdy jindy.

Čtěte také: Budou letos Vánoce bílé, nebo na blátě? Podívejte se, kde by o svátcích mohlo nasněžit

Obchodníci jsou si dobře vědomi ochoty lidí sahat hlouběji do peněženek a hodně se snaží, aby peníze končily právě v jejich pokladnách. Mají na to dobré páky, protože vědí, že když se budou zákazníci v obchodě cítit dobře a produkty v nich vyvolají pěkné vzpomínky, tím spíše si je koupí. Hrají na všech pět lidských smyslů – i na ten šestý.

Vánoční taktiky obchodníků ovšem nekončí jen u pěkných dekorací, tematické hudby a obecného navození sváteční atmosféry. Lidé by se měli mít na pozoru před celou řadou marketingových strategií, které by je mohly přimět k nákupům, po nichž by nad zůstatkem na svých účtech zaplakali. Jaké to jsou podle finančních poradců z Ramsey Solution?

Kupte nyní, plaťte později

Dárky, jídlo, ozdoby. To vše a více vyjde na Vánoce velmi draho. Obchodníci o tom dobře vědí, ale nechtějí přijít o zákazníky, a proto řada z nich nabízí možnost nákupů na splátky. Často právě pod heslem „kupte nyní, plaťte později“. Je to ale past, z níž je sklouznutí k dlouhodobému zadlužení snadné.

Čtěte také: Kdy začít zatemňovat vánoční hvězdu neboli poinsettii, aby byla krásná na Vánoce

Je třeba nezapomínat, že i jiná období budou finančně náročnější a nikdo nechce splácet to, co utratil před celými měsíci. Celý rok nabízí svátky, narozeniny a jiné příležitosti k oslavám, kdy se mohou hodit právě finance, jež by padly na vánoční splátky.

Falešné slevy

Skutečné slevy, někdy i o mnoho procent z původních cen, miluje snad každý. Především v hektickém vánočním období je ale třeba mít se na pozoru před takzvanými falešnými slevami, které stále ještě patří k častým nekalým obchodním praktikám. Jak v kamenných obchodech, tak na e-shopech je těžké odolat zářivým nápisům slibujícím levné nákupy.

Zboží se vyplatí vyhledat na webech určených k porovnávání cen, kde lze snadno zjistit, zda je sleva skutečná a opravdu tak výrazná, jak obchod tvrdí. Důležité je také nenakupovat nepotřebné věci jen proto, že jsou ve slevě – nejlepší způsob, jak na něčem ušetřit, je nechat to ležet v regále.

Barvy

Při vánočních nákupech je těžké přehlédnout zboží a dekorace v červených, zelených či zlatých barvách. Ty jsou totiž všude, což je problematické, protože barvy mají na rozhodování velký vliv. A obchodníci je umějí velmi dobře využít.

Například červená vyvolává v lidech pocit, že musí jednat hned, což udělá žádané zákazníky z impulzivních lidí. Naopak třeba modrá a bílá jsou klidnější barvy, které lze pozorovat v obchodech, jež chtějí nalákat rozvážnější a opatrnější zákazníky.

Hudba

Hudba má vliv na srdeční tep a náladu a těžko najdete obchod, v němž by z reproduktorů nehrála. Za normálních okolností si lze všimnout, že při nákupech je slyšet pomalejší muzika, která podle studií stimuluje zákazníky k delšímu nakupování, v obchodě tedy stráví více času a utratí více peněz. Na Vánoce ale přichází na řadu jiná taktika.

Čtěte také: Prodej domácího cukroví má svá pravidla. Bez oprávnění hrozí až statisícové pokuty

Rychlejší a rytmičtější melodie, které v obchodech obvykle znějí právě před svátky a mezi nimi, u lidí navozuje pocit vzrušení a nutí je více utrácet. Obzvlášť pokud hrají vánoční hity, ty totiž vyvolávají nostalgii a podsouvají zákazníkům myšlenku, že by měli koupit i to, co nepotřebují.

Dotyk

Leckdo se už při nákupech přistihl, že při pohledu na zboží neodolal a sáhl si na něj. Mohlo jít o chlupatou deku, sametového plyšáka nebo svetr z příjemného materiálu. Proč je tolik produktů vyrobených z něčeho, co si lidé prostě musí osahat? Je to jasný účel. Jakmile totiž zákazník vezme zboží do ruky, ještě před jeho zakoupením získá pocit, že mu patří. Skutečně ho odnést k pokladně je pak v podstatě automatické.

Impulzivní koupě

Zákazníci při vánočních nákupech projdou celý obchod, koupí si to, co potřebují a chtějí a jejich cesta následně směřuje k pokladnám. Ať je fronta delší, či kratší, právě u kas je řada dalších regálů se zbožím. To je navíc často poměrně levné, velmi nápadné, aby bylo snadné si ho všimnout, a leckdo si řekne, že by se mohlo někdy hodit.

Po zařazení do fronty už ale není čas vše zdlouhavě prohlížet a nad koupí přemýšlet. Tato marketingová strategie vede k impulzivním nákupům. Je to poslední pokus obchodníka zákazníkovi něco prodat a přimět ho k o něco větší útratě.

Jak dítěti vysvětlit, že pod stromečkem nenajde vytoužený drahý dárek?


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 16. 4. 2024

Pokud se dnes budete muset vypořádat se zklamáním, snažte se, aby vás to nezlomilo, Berani. Můžete obdržet dopis nebo telefonát, který vám přinese méně příznivé zprávy. Možná, že někdo, koho jste chtěli vidět, nebude moci přijít. Snažte se nenechat si tím zkazit náladu. Takové věci se stávají. Zaměstnejte se.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.