Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

10 tipů: Chcete být zdraví? Dejte tělu „hodné“ bakterie

Uvnitř lidského těla žije mnoho a mnoho mikrobů. Podle vědců jsme vlastně z 90 procent tvořeni různými bakteriemi a jen 10 procent jsou lidské buňky. Dokonce existují takzvané „dobré“ bakterie - probiotika, které pomáhají snížit množství „špatných“ bakterií v tělním systému. Probiotika je třída bakterií, které žijí v trávicím traktu a pomáhají střevům, aby správně fungovaly.

Probiotika zlepšují trávení a tím podporují imunitu a metabolismus. Bez nich jsme náchylnější k alergiím, stejně jako k různým chronickým a autoimunitním onemocněním. Nelze popřít, že zdravé zažívání je tajemstvím dobrého zdraví a aktivního života. Trávení je proces, který je zodpovědný za absorpci všech životně důležitých živin, které tělo potřebuje. Živiny, které vložíte do úst, nejsou bez správného trávení efektivně využívány a vstřebávány.

Probiotika je třída bakterií, které žijí v trávicím traktu Foto:

Vaše střeva budou dobře fungovat, pokud optimalizujete své stravovací návyky. Pokud chcete předcházet nemocem, a to se obzvlášť v těchto zimních měsících hodí, měli byste do své stravy dostat víc přírodních probiotik, tedy jíst něco, co obsahuje živé kmeny prospěšných bakterií. Máme pro vás seznam 10 na probiotika nejbohatších potravin, které byste měli několikrát týdně zahrnout do svého jídelníčku.

Kefír
Svačiny kefír
Svačiny kefír
Kefír

Kefír je fermentovaný nápoj, který se vyrábí z mléka přežvýkavců, tedy krav, koz, ovcí a v zahraničí i dalších. Jeho chuť je mírně kyselá a je také díky fermentaci mírně sycený. Bublinky vzduchu jsou výsledkem fermentační aktivity symbiotických kolonií bakterií a kvasinek. Různé typy prospěšné mikrobiální flóry obsažené v kefíru z něj dělají jednu z nejsilnějších probiotických potravin, která je k dispozici. Kefír také obsahuje vysoké množství vitaminu B12, vápníku, hořčíku, vitaminu K2, biotin, kyseliny listové a enzymy, dále celou řadu biologicky aktivních sloučenin, včetně organických kyselin a peptidů, které prospívají zdraví.

Kysané zelí
Kysané zelí
Kysané zelí

Zelí v této úpravě je skvělým zdrojem živých probiotik a enzymů, které jsou vysoce biologicky aktivní a tělu prospěšných. Existuje několik etnických variací kysaného zelí - kimchi (korejské), tsukemono (japonské, choucroute (francouzské). Kyselé zelí si velmi snadno uděláte sami, ale pokud jej musíte kupovat, buďte velmi opatrní, abyste si vybrali nepasterizované druhy. Pasterizace, která se používá k úpravě většiny prodávaného zelí v obchodech, totiž zabijí aktivní, dobré bakterie.

Tempeh
uzený tempeh
uzený tempeh

U nás málo známý tempeh, je potravina, který vznikla fermentací v Indonésii před několika staletími. Připravuje se z u vařených, rozmačkaných a do bloků slisovaných bobů s přídavkem bakteriální kultury. V Indonésii jsou k jeho výrobě používany boby sojové, ale v západních zemích se k výrobě tempehu používá i jiná zelenina a luštěniny. Jí se obvykle vařeny, smažený, dušený či pečený. Tempeh je vynikajícím zdrojem vlákniny a fantastický zdrojem bílkovin. Sojový tempeh dodává tělu významné množství hořčíku, manganu, vápníku a železa a samozřejmě je také bohatý na probiotika.

Nakládaná zelenina
pž nakládaná zelenina
pž nakládaná zelenina
Nakládaná zelenina

Pickles je naložená zelenina, která se nechá pod dohledem zkvasit. Díky mléčnému kvašení si zelenina uchová obsah vitamínů a u některých se jejich množství kvašením dokonce zvyšuje. Konzumace pickles, která obsahuje kromě spousty vitamínů i enzymy, podporuje trávení a udržuje zdravou střevní mikroflóru, posiluje krev a imunitu. Tuto na probiotika bohatou potravinu si snadno vyrobíte i doma. Návodů na internetu najdete mnoho, je ale třeba říct, že je lepší používat biozeleninu, protože pickles je dobré tepelně neupravovat.

Kombucha
Kombucha
Kombucha

Fermentovaný čaj pochází z Číny, kde ho lidé dělají déle než 2000 let. Fermentací v čaji zde vznikají symbiotické kultury bakterií a kvasinek. Je nazýván elixírem zdraví, protože slouží jako prevence rakoviny, artritidy a dalších degenerativních onemocnění a také pomáhá v boji s těmito nemocemi. Ne každému může kombucha chutnat, protože může být dost kyselá, nicméně v současné době zažívá masovou popularitu právě kvůli svým rozšířeným účinkům na zdraví.

Jogurt
Pusťte jogurty do jídelníčku
Pusťte jogurty do jídelníčku

Jde asi o nejznámější zdroj probiotik. Tradiční probiotický jogurt se vyrábí z mléka a mléčných výrobků a je vyváženým zdrojem bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálů. Můžete si připlatit za speciální „zažívací“ jogurty různých značek, ale jsou to vyhozené peníze. Může vám totiž pomoci každý výrobek, který obsahuje živé a aktivní kultury. Čím méně je jogurt zpracovaný, tím je prospěšnější.

Tepelně nezpracované sýry
Jak vybrat sýr?
Jak vybrat sýr?

Sýry jsou vynikajícím zdrojem probiotik, ale ne všechny. Sýry s probiotiky jsou buď letité, nebo vyrobené ze syrového, nepasterizovaného mléka. Nízká kyselost těchto sýrů a vysoký obsah tuku pomáhají mikroorganismům přežít při jejich pobytu v zažívacím traktu. Pokud chcete sýr s probiotiky, volte cheddar, fetu, goudu nebo kvalitní ementál a gruyere. Při nákupu sýrů hledejte na etiketě slova jako „probiotické“ nebo „vyrobené ze syrového mléka“.

Miso
Polévka miso se skleněnými nudlemi a tofu
Polévka miso se skleněnými nudlemi a tofu

Japonské koření ve formě pasty je fermentovaný výrobek, který je vyroben z ječmene, sóji nebo rýže. Houba důležitá k procesu fermentace se nazývá Aspergillus oryzae a může jí trvat až tři roky, než „vyrobí“ kvalitní miso. Čím déle produkt fermentuje, tím je hladší a má komplexnější chuť. I když je to zcela vegetariánské a veganské jídlo, miso má vysoký obsah bílkovin. Je to také dobrým zdrojem mnoha vitamínů a minerálů. Vyzkoušejte pastu miso a získáte skvělé aromatické koření do vašich polévek a dalších pokrmů.

Kvas
Kvas (Primární fotografie)
Kvas (Primární fotografie)

Tradiční kvašený nápoj z východní Evropy je vyroben z žita, ječmene, ovoce, kořenové zeleniny nebo řepy. Obsahuje množství laktobacilů, které pomáhají při trávení, čistí játra a krev a podporují zdraví střev. Kvas se obvykle dělá z černého nebo žitného chleba a barva použitého pečiva přispívá k barvě výsledného nápoje. Často se dochucuje ovocem, jako jsou jahody a rozinky, nebo bylinkami, například mátou.

Natto
Natto
Natto

Natto je tradiční japonské jídlo vyrobené z pečlivě fermentované sóji. Díky fermentačnímu procesu rozkládá sojové složité bílkoviny, a tudíž je natto mnohem snadněji stravitelné než samotné sojové boby. Jeho povrch je slizký a viskózní se sýrovitou strukturou, díky níž Japonci konzumují natto ke snídani, svačině či lehké večeři. Obsahuje enzym "natokináza" a vitamin K. Natto má schopnost enzymaticky rozpouštět krevní sraženiny, redukovat viskozitu krve a její schopnost srážení. Natto je určeno pro lidi s vyšším rizikem infarktu nebo mozkové mrtvice. Pomáhá lidem trpícím bércovými vředy. Zprůchodňuje cévy a zabraňuje trombózám.

-lk-

Reklama