Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Ideální pozice pro dobrý spánek: Na zádech, na boku nebo na břiše?

Existuje ideální poloha, která nám pomáhá usnout a neškodí našemu tělu? Na tyto otázky odpovídá několik expertů, které cituje francouzský deník Le Figaro.
Vydáno: 24.05.2016
Jakou polohu máme při spánku zaujmout, abychom se co nejlépe vyspali?
Autor: Thinkstock Jakou polohu máme při spánku zaujmout, abychom se co nejlépe vyspali?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Spaní na břiše

Pro některé z nás není nic pohodlnějšího a více uvolňujícího, než spát tváří v polštáři a na břiše. Ani tato pozice není pro tělo vyhovující. Podle osteopata Célestina Serteleta může spánek na břiše vyvolávat napětí v polykacích svalech a tlak na hrudní koš a může vést k dýchacím obtížím. Tato pozice není ideální ani pro šíji. Kinezioterapeut Jérémie Feutry vysvětluje: "V praxi pozorujeme, že lidé, kteří mají ve zvyku spát každou noc na břiše, trpí bolestmi šíje více než ti, kdo spí na boku nebo na zádech. Když spíte na břiše, máte hlavu otočenou na stranu a to vyvolává tlak na páteř. Navíc se záda stáčejí na stranu, obratle nejsou v rovině. V této poloze je lépe spát na tvrdé matraci a na plochém polštáři."

Co vypovídá poloha ve spánku o vašem vztahu?

Ač se to zdá jako banální věc, poloha, ve které s partnerem v posteli usínáte, může být velmi důležitá pro váš vztah. Podle různých spánkových poloh totiž zjistíte, jaké jste s partnerem osobnosti, a jak to celkově může ovlivnit vaši partnerskou budoucnost.

Tváří v tvář s určitými kontaktními body

Co vypovídá poloha ve spánku o vašem vztahu? kontakt

Tato poloha je typická pro silný pár tvořený dvěma individualitami, které styčnými body dávají najevo, že k sobě patří. V této poloze zapomeňte na společnou peřinu, akorát byste se o ni přetahovali.

 

Pozice plodu

Pozice skrčence či plodu v mateřském lůně je nejběžnější, nicméně nevyhovuje všem. "V pozici plodu nezaujímá páteř přirozenou křivku, je zakulacena, jsme zkrouceni a hrudník nemá dost místa. Avšak pro toho, kdo má bolesti v zádech, může být toto zahnutí způsobem, jak si od nich ulevit. Jestliže máte ve zvyku spát v této poloze, je lepší skrčit jednu nohu a druhou napnout, abyste uvolnili pánev," radí Jérémie Feutry.

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

Kvalitní spánek je extrémně důležitý pro funkci mozku i celého těla. Umožňuje regeneraci po náročném dni (nebo noci – v případě práce na směny) a dodává nám energii na dny následující. Když má člověk potíže se spaním, je unavený, rozmrzelý, hůř se soustředí a nic ho nebaví.

Poruchy spánku mohou mít různé příčiny – od psychologických (potíže v práci, neuspořádané vztahy, problémy různého charakteru) až po fyzické (nemoci, bolesti zad a kloubů, spánková apnoe). Důležitou roli v kvalitě nočního odpočinku hraje také pohyb a výživa.

Mýtus: Po sedmnácté hodině už ani sousto. Měli byste jíst tak, abyste neměli hlad či dokonce nehladověli. Poslední lehčí jídlo si dejte 2–3 hodinky před spaním. Foto:

Co se jídla týče, před ulehnutím do postele bychom se neměli nacpat k prasknutí, ale ani bychom neměli chodit spát s úplně prázdným žaludkem. Lidé, kteří drží dietu, nemohou často usnout, protože mají hlad a organismus je nastavený tak, že když má hlad, nechce spát, ale jít shánět potravu (vyplavuje se adrenalin a tělo se chystá k lovu či sběru). To je důvod, proč je při hladovění jedinec unavený, ale ne a ne zabrat.

Večer a v noci se mnohem snáz ukládá přebytečná energie do podkožních tukových zásob, protože energii už nevyužijeme.

Existují potraviny, kterým bychom se měli ve večerních hodinách a před spaním úplně vyhýbat:

Čokoláda

Čokoláda pro alergiky 3

Ta vysokoprocentní je sice relativně zdravá, ale i tak obsahuje obrovské množství tuku. Mléčné čokolády jsou navíc dost sladké. Kakao, z něhož se čokolády vyrábějí, obsahuje kofein – a ten je, jak známo, nepřítelem spánku. Některé studie ale tvrdí, že v kombinaci s theobrominem (další látka schovaná v kakau) není kofein aktivní, a proto prý zase tak povzbuzující účinky čokoláda nemá. Co ale před spaním určitě v čokoládách škodí, je tuk a cukr.

 

 

Spánek na zádech

Často se říká, že spaní na zádech je ideální pro naše zdraví. A pro náš vzhled, neboť obličej není osm hodin svraštělý na polštáři. Všechno ale závisí na tom, jakou máte morfologii a jaké máte matrace. "Jestliže jsou naše záda spíš zahnutá a hlava vystupuje vpřed, je třeba podpořit krk několika polštářky. Příliš tvrdá matrace rovněž způsobuje bolesti, protože svaly jsou stlačeny," říká osteopat Sertelet. Pozice se nedoporučuje u osob, které chrápou a trpí syndromem spánkové apnoe.

Aby byla pozice na zádech pro tělo ideální, dejte si polštářek pod kolena. "Jestliže je jedna noha napjatá na matraci, má druhá tendenci se sklánět, což vyvíjí tlak na hýžďové svaly a napětí v kyčli a pánvi," vysvětluje Sertelet. A pokud jde o vliv na tvorbu vrásek? Expert vybízí k obezřetnosti: "Spánek na stejném boku může vést k mačkání kůže a svalů, neboť krev a kyslík nepronikají správně do pokožky a regenerace je méně úspěšná. Navíc by bylo nutné spát celou noc bez hnutí, což se stává jen výjimečně!"

10 zvyků, které úspěšní lidé dělají před spaním

Jak je možné, že někteří lidé jsou v životě úspěšní a jiní ne? Možná je to jen náhoda, možná za to mohou dobré zvyky, které si ti lidé vytvořili.

Nejúspěšnější lidé mají určité návyky, které patří k jejich každodenní rutině. Ty zvyky přispívají k jejich úspěchu. Lidé, kteří něčeho dosáhli, totiž chápou několik zásadních věcí, nad kterými ostatní tolik nepřemýšlejí. Úspěšní lidé si uvědomují, že dobré výsledky začínají i končí zdravím, a to jak duševním, tak fyzickým.

Ale nestačí si jít jen včas lehnout. Den každého člověka má 24 hodin a ti šikovnější dokážou úspěšně využít každou minutu. Částečně také proto, že před spaním zhodnotí svůj den a důkladně naplánují den příští. A co ještě dělají úspěšní před spaním?

Zapisují si své myšlenky

Nový začátek, nová stránka

Super produktivní a úspěšní lidé zapisují své myšlenky, pocity a emoce a snaží se analyzovat, kdy se děly věci správně, kdy naopak ne a proč. Psaní zlepšuje komunikační i vůdcovské dovednosti. Tím, že si budete věci zapisovat, zostřujete své myšlení, vyčistíte svou mysl, zbavíte se negativních pocitů a zjistíte, jaká byla ten konkrétní den vaše nejsilnější emoce. Psaním deníku zjistíte hodně o sobě a svém životě. Je to samoočistný proces, protože se ze všeho negativního vypíšete a můžete si pamatovat jen to nejlepší. Lidé jako Theodore Roosevelt, Thomase Jefferson, Charlese Darwin, Benjamin Franklin i Winston Churchill si vedli deník, tak proč mu nedáte šanci i vy?

 

Spaní na boku

Jestliže se cítíte dobře, když ležíte na straně a máte ruku pod polštářem, výše, než jsou ramena, stlačujete si krevní cévy a nervy, a to může vést ke ztuhlosti nebo zdřevěnění ruky. Navíc je váha soustředěna na ramena. Když se vzbudíte, budou vás bolet. Na rozdíl od toho, co se často říká, spaní na pravé straně nepřispívá k pálení žáhy, ani spaní na levé straně nezabraňuje jaterním problémům. "Tato poloha má smysl u těhotných žen. "Jestliže chcete vylepšit tuto pozici, umístěte polštář mezi kolena, aby stehenní kost byla v rovině s pánví," uvádí Sertelet.

 

Osteopat je kategoricky proti tomu, abychom spali celou noc v jediné poloze. Doporučuje se neusínat pokaždé ve stejné pozici a lepší je i pozice během noci měnit, abychom nebyli druhý den ráno zdřevěnělí a ztuhlí.

Zdroj: ČTK

Článek je zařazen v: spánek, poloha ve spánku, spánkový deficit, jak se dobře vyspat, spaní na břiše
Reklama