zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Jarní únava? 4 kroky, jak s ní zatočit

Jarní únava
Autor: iStock Jarní únava
anna kopečková , Vydáno: 27.03.2018
V zimě dostalo naše tělo zabrat. Je vyčerpané, a je proto důležité ho nyní podpořit, dopřát mu regeneraci, a zabránit tak jarní únavě. Jak na to?

reklama

Krok č. 1: Dopřejte si kvalitní spánek

Asi to čtete a slyšíte stále dokola, ale opravdu se vyplatí touto radou řídit. Jen tak může organismus úspěšně regenerovat. Ideální je spát v místnosti s nižší teplotou. Spánek v chladné místnosti má totiž pozitivní vliv na metabolismus, který tak více spaluje tuky. Četné výzkumy navíc prokázaly, že spánek v chladu zaručuje jeho lepší kvalitu. Díky tomu náš organismus více relaxuje, rychleji regeneruje a druhý den lépe odolává stresu.

Krok č. 2: Hýbejte se

Není třeba trávit hodiny v posilovnách, naopak, ideální jsou procházky na čerstvém vzduchu. Vystavte se (s mírou) také jarnímu sluníčku, jehož svit také podporuje naši imunitu a nabíjí nás pozitivní energií.

Krok č. 3: Změňte po zimě jídelníček

Je naprosto normální, že se přes zimu uchylujeme k tučnějším a těžším jídlům. S příchodem jara je to ale třeba změnit. Zdravá a pestrá strava podporuje dobrý stav těla, to všichni víme, a na jaře je třeba dodat tělu hlavně vitaminy z čerstvého ovoce a zeleniny. Obecně zdravý člověk nemusí zařadit vitaminy v tabletách, kromě vitaminu D, kterého máme přes zimu všichni nedostatek. Do jídelníčku přidejte i ořechy, luštěniny a bylinky. Trávicímu traktu prospějí kysaná mléka a kvalitní jogurty, které podpoří střevní mikroflóru. To vše podpořte ještě dostatečným pitným režimem, odborníci doporučují především pramenitou vodu, různé minerální vody a bylinné čaje.

Krok č. 4: Buďte v klidu

Pozor na psychickou zátěž a stres. Myslete i na své duševní zdraví. Dopřejte si čas na odpočinek, věnujte se oblíbeným činnostem, nestraňte se ani společnosti. „Pozitivní myšlení a psychická pohoda jsou velmi důležité. A to zejména ve vyšším věku. Je důležité radovat se i z maličkostí, časné jaro je náročným obdobím, kdy se mohou častěji vyskytovat jak deprese, tak pocit únavy,“ říká přední česká gerontoložka Iva Holmerová.

Křehká riziková skupina

„Nemocemi jsou nejvíce ohroženi hlavně senioři a děti. Jejich imunita je slabší a pozornost jarní vzpruze organismu by měli věnovat právě oni,“ doplňuje Iva Holmerová. Starší lidé prožívají zimu nejhůře. Zároveň mají také největší problémy s příjmem potravy. „S přibývajícím věkem mizí chuť k jídlu, což může být dáno jak nemocemi a zdravotními omezeními, tak snížením chuťových vjemů. I proto velké množství lidí pokročilého věku trpí podvýživou. Nutit seniory do jídla není šťastná cesta, vhodnější je začít užívat klinickou výživu a výživu k popíjení, jejichž příjem je podstatně příjemnější,“ říká nutriční terapeutka Dana Šímová.

„Správná výživa má na zdravotní stav velký vliv, avšak poslední průzkum veřejného mínění ukázal, že pouze 13 % z oslovených seniorů se o vhodné stravě radí se svým lékařem. Pestrá a vyvážená strava napomáhá regeneraci organismu po lékařských zákrocích a působí preventivně proti syndromu křehkosti, který trápí mnohé lidi staršího věku. Křehkost s sebou přináší horší vyrovnávání se s pooperačními komplikacemi, chřipkou, ale i pouhým nachlazením. A to vše má samozřejmě vliv na soběstačnost každého jedince. Křehkost je do značné míry reverzibilní stav, lze jej tedy za pomoci dobré výživy nebo třeba nutričních drinků a fyzické aktivity zvrátit,“ říká docentka Iva Holmerová.

-ak-

Mohlo by vás taky zajímat:

Jarní únava: 4 odborníci radí, jak s ní efektivně bojovat

Za jarní únavu se považuje pocit vyčerpanosti po zimě kvůli oslabené imunitě a tělu zanesenému různými škodlivinami. My se na ni podívali z několika pohledů – gastroenterologa, psychologa, psychoenergetika a sportovního lékaře. Co je podle nich příčinou jarní únavy a jak doporučují s ní bojovat tak, abychom si spíše neublížili?

Gastroenterolog: Detoxikace je šarlatánství!

Gastroenterolog: Detoxikace je šarlatánství!

MUDr. Marek Beneš pracuje na hepatogastroenterologii v pražském IKEMu, prestižním zdravotnickém zařízení. Podle něj se z jarní únavy stal velmi pochybný byznys.

„Kdejaký šarlatán nabízí detoxikaci – což je z lékařského hlediska naprostý nesmysl – včetně častých klystýrů, které mohou dost ublížit. Pokud se necítíte vyloženě zle, nejlepší je nedělat nic. Organismus se škodlivin dokáže zbavit přirozenou cestou.

Nic ale nezkazí krátký půst trvající 2–4 dny. Ovšem nesmí to být hladovka! Doporučuji pít čistou vodu, jíst zeleninové polévky, ovesné či pohankové kaše, dušenou zeleninu. K tomu přidat denně hodinu svižné chůze na čerstvém vzduchu.

Nic víc není nutné, pokud jste tedy nebrali antibiotika. Ta sice likvidují nebezpečné bakterie, ale s nimi i „spřátelená“ probiotika. Ta je třeba doplnit. Ovšem v reklamách doporučované kysané mléčné nápoje, jogurty, apod. jich při běžné konzumaci obsahují hodně málo na to, aby měla nějaký větší efekt. Navíc se spolu s nimi musí přijímat dostatek přírodní vlákniny! Osvědčily se mi preparáty VSL#3 a Lactocare. První má v jedné dávce 450 miliard bakterií, druhý obsahuje kmen Bacillus Coagulans a vlákninu Arabinogalaktan. Jsou velice účinné."

 

Změnou stravy můžete tělo na jaře opět probudit k životu

Jarní únava: Zažeňte ji vhodnými potravinami


reklama

Související témata: jaro , spánek , detox , jarní únava

reklama

Přečtěte si také

reklama