Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Trápí vás bolesti v „esíčku”? Pomůže cvičení, ale pozor na samoléčbu!

Bolesti bederní páteře jsou zdravotní komplikací, která obtěžuje život stále více lidem. Na vině může být špatné držení těla, špatný pohyb i úraz. Správnou a včasnou péčí se ale bolestí můžete vyvarovat.
Vydáno: 04.10.2018
Trápí vás bolesti v „esíčku”?
Trápí vás bolesti v „esíčku”? Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Takzvané „esíčko“ neboli sakroiliakální skloubení (SI kloub) jsou dva klouby v oblasti beder. „Tyto klouby obklopují z obou stran páteř. Jejich hlavním úkolem je udržet vzpřímenou svrchní část těla při chůzi či stání a její váhu přenášet na nohy,“ vysvětluje fyzioterapeutka Pavla Daumann z Lékařského domu Praha 7. 

Když vás chytnou záda

Pokud člověka zabolí v oblasti bederní páteře, má tendenci hodnotit zasaženou oblast právě jako takzvané „esíčko“. Bolest může být centralizována v oblasti bederní páteře, vystřelovat ale může i do dolní končetiny a ne vždy se skutečně jedná o bolesti SI kloubu.

Ač se totiž může dle bolestivých symptomů zdát, že diagnóza blokády SI kloubu je jasná, je třeba mít se před tímto závěrem na pozoru. „Dislokace tkáně, tedy ploténky či obratle v oblasti bederní páteře se může projevovat podobně. Pokud jste rozhodnutí obtíže skutečně řešit, první kroky by měly vést do ambulance odborníka, který provede důkladné vyšetření, stanoví diagnózu, případně doporučí vhodné cvičení,“ upozorňuje fyzioterapeutka Eva Juráková z Lékařského domu Praha 7.

Chraňte svá záda. Preventivně!

Podle Terezy Novotné, fyzioterapeutky a lektorky jógy z center zdravého životního stylu Domů jógy, je v případě komplikací bederní páteře vhodná víc než kdykoliv jindy prevence. „Zachovat byste si měli optimální tělesnou váhu, čímž snížíte zátěž kloubů a snížíte i riziko poškození kloubních chrupavek, které může vyústit až v artrózu. Během dne také přemýšlejte o své postuře a snažte se páteř nezatěžovat chybným držením těla,“ dává tipy k prevenci.

Protože mezi nejčastější příčiny patří vedle nesprávného stereotypu sedu také vysoká četnost flexe neboli předklonů a absence extenčních pohybů (záklonů), pacient by měl podle Evy Jurákové především obezřetně manipulovat s břemeny a snížit četnost předklonů při běžných denních činnostech.

Kromě toho doporučuje Tereza Novotná také pravidelnou fyzickou aktivitu. „Vhodná je například jóga. Každodenní jemné protahování a posilování napomáhá preventivně působit proti bolestem a zánětům kloubů daných jejich chronickým nadužíváním,“ vysvětluje odbornice. 

Jógové pozice pro „esíčko"

Jedněmi z pozic, které podporují zdraví SI kloubu a napomáhají ulevit od jeho bolestí, jsou tzv. twists, tedy rotační pozice, a asymetrické předklonové pozice, jež snižují zátěž tohoto kloubu. Snad ještě důležitější v prevenci je posílení svalstva kolem SI kloubu. Pro něj jsou nejvhodnější pozice protahující záda, jako je most, kobra či velbloud. Pokud ale již máte s bederní páteří akutní problémy, jakékoliv cvičení včetně jemné jógy byste měli probrat se svým fyzioterapeutem či lékařem, a rozhodně se do aktivit sami nehrnout. 

U jógy a jakéhokoliv cvičení je také velmi důležité rozehřátí, díky němuž svaly, šlachy a vazy lépe vstřebávají otřesy a kloubům poskytuje podporu. U náročnějšího silového tréninku se vždy zaměřujte na správnou formu provádění cviku.

Co dělat, když už záda bolí?

Pak už na prevenci není čas a je třeba konat. Na internetu můžete najít řadu doporučení ke cvičení, která přislibují uvolnění zablokovaného kloubu. „Lidé se k nim bohužel často uchylují bez předchozí konzultace s odborníkem, a to je špatně,“ upozorňuje Tereza Novotná, podle níž se naopak obtíže často cvičením ještě zhorší.

„Bolest se zintenzivní, rozsah pohybu se sníží, objevuje se mravenčení v dolní končetině, či dokonce snížení hybnosti nebo čití. Je tomu tak z důvodu nesprávně stanovené diagnózy, kdy bolestivé projevy nemusí mít původ v blokádě SI, ale mohou být vyvolány například tlakem meziobratlové ploténky na nervový kořen či jednoduše nesprávným stereotypem sedu, který způsobuje enormní tlak na ligamentózní aparát páteře,“ nastiňuje Eva Juráková hlavní důvod, proč by se do „samoléčby“ člověk bez dohledu zdravotníka, a především bez odborníkem stanovené diagnózy neměl raději pouštět. Jak fyzioterapeutka upozorňuje, blokaci SI kloubu lze totiž zaměnit za jinou zdravotní komplikaci.

Vstávat a cvičit

Pokud nicméně odborník blokádu SI kloubu skutečně diagnostikuje, cviky pro uvolnění bederní páteře pomoci mohou. O jaké se jedná? „Cviky protahují v sedě, stoji či lehu hýždě, trénují podsazení a stabilizaci pánve a napřímení páteře společně s uvolněním a protažením svalů, které ji obklopují,“ tvrdí Pavla Daumann s tím, že jednotlivé cviky by měl ale vždy doporučit pouze odborník po přihlédnutí k individuálními zdravotnímu stavu pacienta a jeho páteře.

Názor odborníka je důležitý také proto, že pokud se nejedná o „esíčko“, ale například o blokádu bederní páteře, cviky rotační a flekční cílené na SI kloub stav spíš zhorší. V takovém případě je vhodnější volit jiný typ terapie, jako je stanovení pacientovy směrové preference, tedy pohybu, který přináší od bolestí úlevu. „Tímto pohybem bývá k velkému překvapení mnohých pacientů prostý záklon v bederní páteři v různých modifikacích, od poloh v lehu na břiše po stoj,“ vysvětluje Eva Juráková. Je-li na vině bolestí naopak zánět SI kloubu čili sakroiliitida, pozitivní efekt vykazuje terapie neinvazivním laserovým paprskem (laserterapie).

-jk-

Článek je zařazen v: esíčko, bolest zad, bederní páteř, cvičení
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama