Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Bolest v kříži: Civilizační nemoc, kterou trpí i mladí lidé

Tenhle problém je mnoha lidem znám určitě víc, než by si přáli. Podle statistiky trpí bolestmi v křížovém úseku páteře bezmála každý druhý člověk, který překročil třicítku nebo pětatřicítku.
Vydáno: 02.09.2017
Bolest v kříži trápí mnoho mladých lidí
Autor: istock.com Bolest v kříži trápí mnoho mladých lidí
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Lékaři se stále více přesvědčují, že osteochondróza není ani zdaleka pouze příznakem stárnutí. Jde o civilizační degenerativní chorobu, kterou strádají stále mladší lidé. Je to cena, kterou platíme za sedavý způsob života a nedostatek fyzické aktivity.

Zdroj trápení

Proces degenerace nejčastěji začíná v meziobratlových ploténkách a postupně zasahuje do dalších částí páteře. Jako každá část těla, také meziobratlové ploténky potřebují výživu. Ta se do nich dostává pohybem, zejména při chůzi, kdy jsou ploténky střídavě zatěžovány, a výživa tak plynule proniká do jejich gelovitého pulpozního jádra. Pokud však člověk nemá dostatek pohybu nebo většinu dne tráví nevhodným monotónním pohybem, výživy se k meziobratlovým ploténkám dostává stále méně. Jádro ztrácí pružnost a postupně kostnatí. Dochází k pohybovému omezení, provázenému nepříjemnými bolestmi. Stupeň bolesti a další příznaky závisejí na mnoha příčinách včetně stupně, to jest stádia rozvoje osteochondrózy.

Problém prohlubuje špatné držení těla, zkřivení páteře, sedavý způsob života, dlouhodobé setrvávání v nepohodlné pozici vestoje, vsedě i vleže, stejně jako neúměrná zátěž páteře, až už sportovní či jiného původu.

Postupně je elastická tkáň ploténky nahrazována hrubým vazivem a přiléhající kost obratle začíná vytvářet výrůstky, které rovněž bolestivě dráždí nervová zakončení, což je doprovázeno křečovitým stahem svalstva.

Jak postupovat

Pokud vás přepadly symptomy podobné popisovaným, v žádném případě se nezabývejte samoléčbou. Musíte se obrátit na neurologa, který vás vyšetří a stanoví vám nezbytnou medikaci, to znamená léky proti bolesti, proti otokům a zánětu a také chondroprotektory – látky, které regenerují kloubní chrupavku. Až vymizí bolesti, nastoupí rehabilitace – fyzioterapie, masáže, cvičení. Vhodně zvolená léčba vám pomůže správným způsobem se dostat z období prudkých bolestí a vyhnout se recidivě.

Nebezpečná slabost

Mezi pacienty postiženými touto nepříjemnou chorobou můžeme najít dokonce i dvacetileté lidi. Podle slov odborníků to je spojeno se slabostí pojivové tkáně, kterou ještě prohlubuje špatně vyvinuté, ochablé svalstvo. Pokud je takový člověk nucen zvedat těžká břemena, konat prudké pohyby, nebo se naopak nacházet v dlouhé nehybné pozici (sedět u počítače nebo za volantem), dochází k projevům zmíněného neduhu.

Do rizikové skupiny patří rovněž lidé s nadváhou, mladé maminky, které páteř silně a opakovaně zatěžují chováním dítěte i ženy v domácnosti, jejichž páteř je často vystavena přetížení. Vážným rizikem je rovněž nošení vysokých podpatků a k nim těžkých kabelek nebo tašek.

Nejvyšší čas něco dělat!

Našli jste se v tomto článku? Pak tedy máte nejvyšší čas něco začít dělat, dokud nepříjemné pocity a snad i bolesti v zádech nenabyly chronické nebo recidivující podoby. Co byste měli začít dělat? Kromě nezbytné porady s lékařem:

  • Zpevnit svalový korzet páteře pomocí speciálních cviků.
  • Hlídat si tělesnou hmotnost, v maximální míře omezit příjem jednoduchých sacharidů (cukr a sladkosti) a tuků (tučná masa, drůbež s kůží, uzeniny, máslo, sádlo).
  • Těžká břemena zvedat tak, že bez předklonu nejprve pokrčíte nohy v kolenou a kyčlích a teprve pak zátěž zvednete.
  • Při sezení mít oporu v kříži a správně nastavenou výšku židle a stolu.
  • Při domácích pracích se vyhýbat předklánění, využívat smetáky, stěrky a mopy na dlouhé tyči, stejně jako tyčové nástavce vysavače.
  • Užívat chondroprotektory. Při pravidelném užívání tyto preparáty, obsahující látky příbuzné chrupavkové tkáni ploténky, napomáhají látkové výměně v ní, brání jejímu dalšímu poškozování a potlačují zánět i bolest.

Přečtěte si i další články z blasti zdraví:

Bolí vás při cvičení? Něco děláte špatně!

Bolí vás klouby? 6 rad, jak je pohybem dát zase do pořádku

5 způsobů jak celý den sedět u počítače a zůstat zdravý

5 způsobů jak celý den sedět u počítače a zůstat zdravý

Bolí vás často hlava nebo záda? Hodně záleží na pozici, ve které spíte.

Když vás stále něco bolí, sami nejlépe víte, jak bolest umí negativně ovlivnit i váš spánek. A známé rčení „Jak si kdo ustele, tak si lehne“ v tomto případě platí dvojnásob. Hodně totiž záleží na pozici, v jaké usnete.

Odborníci z kliniky v americkém Clevelandu sestavili seznam nejhorších a nejlepších pozic pro různé typy chronických bolestí. Pokud vás tedy něco bolí, zkuste si místo polykání prášků raději vybrat tu správnou pozici, ve které usnete. 

Problém: Bolest za krkem

bolest - krk

Ideální pozice: Na zádech nebo na boku . Používejte péřový polštář nebo stočený ručník, kterým si krk podložíte, aby se páteř v této oblasti neprohýbala.  

 

Nejhorší pozice: Na břiše.

zdroj: prokondici.cz

Článek je zařazen v: bolest zad, bolest v kříži, civilizační choroby
Reklama