zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Trápí vás migréna, bolesti za krkem nebo za ušima? Možná je na vině vaše rouška!

Jak řešit potíže spojené s nošením roušek
Autor: iStock Jak řešit potíže spojené s nošením roušek
Anna Kopečková , Vydáno: 04.11.2020
Roušky musíme nosit bohužel všichni, ovšem ne každý snáší zakrytí úst a nosu dobře. Přibývá svalových napětí, migrén a bolestí krční páteře. Z čeho tyto problémy plynou a jak jim lze předcházet?

reklama

Bolest hlavy a krku

„Dlouhodobé nošení roušek a respirátorů má bohužel i svá fyziologická negativa. Lidé, kteří mají ústa a nos zakryté celý den, se často potýkají s vysokým napětím svalů v oblasti šíje, záhlaví, ucha, žvýkacích a polykacích svalů, což má za následek bolesti hlavy a krční páteře. Především lidem, kteří běžně trpí migrénami, způsobuje tlak gumiček za ušima nebo po obvodu hlavy a šíje častější a intenzivnější nepříjemné stavy, a to i v případě, že mají roušku jen volně nasazenou,“ upozorňuje hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

Rouška či respirátor fungují efektivně právě tehdy, používají-li se správně – a to znamená mimo jiné, aby dobře přilnuly k obličeji a těsně obepnuly nos a lícní kosti. „Pak však vyvolávají souvislý tlak na obličej, svaly lebky a záhlaví, který může přecházet až do migrén. To postihuje v první řadě zdravotníky a lidi v bezpečnostních složkách, kteří jsou vedeni k pečlivé ochraně obličeje respirátory typu FFP2 nebo FFP3. Běžná veřejnost nosí respirátory volněji, což snižuje jejich účinnost,“ dodává fyzioterapeutka.

BOLÍ VÁS ZA KRKEM? NAUČTE SE ÚČINNĚ A JEDNODUŠE UVOLNIT KRČNÍ PÁTEŘ

Zvýšená citlivost uší

Roušky s gumičkami za uši jsou mezi Čechy hojně rozšířené, existuje ale velká skupina lidí, kteří je nesnesou. „Na uších a v jejich okolí je plno nervových zakončení a akupunkturních bodů, které ovlivňují chování celého těla. Jakýkoli dotek v oblasti ucha je mnoha lidem nepříjemný a vyvolává spontánní sevření nejen okolních svalů. Rouška za uši může být zapovězena pacientům po plastické operaci ucha, ale nehodí se ani pro menší děti, kterým se ještě vyvíjí chrupavka ucha a souvislý tah gumiček může jejich uši formovat do tvaru ‚odstávání‘. Koneckonců chrupavka ucha a nosu roste neustále a může kdykoli měnit svůj tvar – její růst není v průběhu života jedince nikdy ukončen,“ popisuje Iva Bílková.

ROUŠKOMLUVA: CO O VÁS VYPOVÍDÁ BARVA NEBO VZOR VAŠÍ ROUŠKY?

Špatné pohybové stereotypy

Kvůli mnoha nervovým zakončením za uchem je podle fyzioterapeutky lépe používat roušku s gumičkami za uši na krátké časové úseky – do dopravních prostředků nebo na nákup. Do zaměstnání a na delší dobu jsou vhodnější roušky na zavazování přes hlavu. „Každé zakrytí obličeje rouškou či štítem navíc snižuje úhel pohledu a nutí nás zapojovat pohyby hlavy a krku místo očí. Omezuje nás v předklonu hlavy, kterou raději vysouváme bradou vpřed, čímž opět neúměrně zatěžujeme páteř. Pokud má někdo brýle, kvůli proudění vydechovaného vzduchu směrem nad roušku se skla brýlí zamlžují a dotyčný má opět potřebu sledovat svou práci náhradním náklonem nebo předsunem hlavy,“ vyjmenovává fyzioterapeutka.

Mělké dýchání

Správné dýchání je důležitou součástí našeho zdraví. V roušce se ovšem nedá nadechnout ani vydechnout dostatečně. To ubírá na přirozeném posilování středu těla a ještě víc přidává na svalových dysbalancích. „Mnoho bolestí, které se dnes objevují, pramení ze stresu, z napětí svalů, které nošení roušek ještě umocňuje. Proto mohu jen doporučit dlouhé procházky v parku, v lese, spolu s blízkými členy rodiny, kdy je možné roušku sejmout, dýchat čerstvý vzduch a soustředit se na hluboký nádech i výdech, při kterém se krásně napřímí celá páteř. Chůze je zdravý pohyb, který posílí imunitní systém, uvolní namáhané svaly a podpoří správnou funkci vnitřních orgánů, to vše je ideální cesta k pevnému zdraví,“ radí Iva Bílková.

Trápí vás některá z výše uvedených potíží? Vyzkoušejte si cvik na uvolnění svalového napětí z nošení roušky:

Položte se na záda. Přiložte si ruce dlaněmi na okolí uší tak, že máte ucho mezi ukazováčkem a prostředníčkem. Silně zatlačte proti lebce. Pomocí krouživých pohybů dlaní posouvejte celou kůži a svaly hlavy po lebce. V místě, kde ucítíte lehký odpor, se zastavte a provádějte menší intenzivnější kroužky.

Vrátí se roušky do celého Česka?

Trpíte kvůli rouškám akné? Maskné je nový fenomén pandemie

reklama

Související témata: nošení roušek , nejlepší roušky , jak nosit roušku , respirátor , migréna , bolest hlavy , bolest krční páteře , bolest za krkem , svalové dysbalance , citlivé uši

reklama

Přečtěte si také

reklama