Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Záchvatovité přejídání: Co ho způsobuje a jaké má následky?

Záchvatovité přejídání je porucha typická kompulzivním přejídáním nebo jedením enormního množství jídla během určitého období. Takové přejídání je doprovázené pocity neschopnosti příjem potravy jakkoliv regulovat nebo kontrolovat. Jednoduše nejde přestat jíst.
Vydáno: 03.10.2018
Záchvatovité přejídání: Co ho způsobuje a jaké má následky?
Záchvatovité přejídání: Co ho způsobuje a jaké má následky? Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Abychom mohli mluvit o poruše přijmu potravy, mělo by se přejídání objevovat průměrně dvakrát týdně, po dobu minimálně půl roku. Mnoho jedinců, kteří poruchami přijmu potravy trpí, ale do žádných tabulek nepasuje, a přesto se o velký problém jedná. Přejídání se může vyskytovat jednou za čas (třeba po dvou měsících týden extrémního přejídání), nárazově, ve vlnách, zkrátka v jakékoliv podobě.

Spouštěčem může být cokoli           

Záchvat přejídání mívá obvykle nějaký identifikovatelný spouštěč – stres, emoční rozpoložení, pocity viny, prázdnoty, frustrace, smutku, vzteku, osamělosti, může ho spustit nějaká situace, pocit, místo či potravina (obvykle sladká, slaná a tučná, vnímaná jako zakázaná, nezdravá, nevhodná nebo zkonzumovaná ve větším množství, než bylo zamýšleno). Přejídání mohou spouštět oslavy, společenské události, konzumace alkoholu. Spouštěčem může být cokoliv.

Když jde jen o jídlo

Něco se stane. Spouštěč někde v mozku něco aktivuje a pak jako by člověk nebyl sám sebou, nepřemýšlel racionálně, jako by ho nic nezajímalo. Nic kromě jídla a toho, kolik čeho (tučného, sladkého, sacharidového, zakázaného, nezdravého) sní, kde si koupí další jídlo, jak se v klidu přejí. Finance nehrají roli. Povinnosti nehrají roli. Jediné, na čem v tu chvíli záleží a po čem dotyčný touží, je jídlo.

I když se začínají dostavovat nepříjemné pocity plnosti žaludku, nejde s jedením přestat. Člověk tělo přestane prožívat, respektovat, vnímat. Existuje jen jídlo a silné nutkání jíst.

Nepříjemné následky           

Poté, co už opravdu není fyzicky možné nic dalšího sníst, se pochopitelně začnou dostavovat křeče v břiše, bolesti žaludku, nadýmání, pálení žáhy, pocity na zvracení, ale hlavně pocity frustrace, deprese, zoufalství a beznaděje. Přicházejí obrovské výčitky svědomí, sebepohrdání, sebenenávist, touha vrátit čas, smutek, lítost i pocity opětovného selhání.

Co se děje s tělem           

Kromě devastujících účinků na psychiku má záchvatovité přejídání samozřejmě vliv také na tělo. Přejídáním se roztáhne žaludek, takže je pak těžší vrátit se ke svým obvyklým porcím, aniž bychom nepociťovali po jejich snědení hlad. Dále se také sníží inzulínová senzitivita tkání (citlivost na hormon inzulín), takže bude tělo vylučovat více inzulínu (i při normálním stravování), aby dosáhl stejného účinku, což negativně ovlivní spalování tuku na řadu dní následujících po takovém záchvatu. Časté výkyvy inzulínu mohou v konečném důsledku vést až k metabolickým poruchám, jako je diabetes, obezita, vysoký krevní tlak, cholesterol a podobně. Poruchy hormonální rovnováhy, potíže s trávením a vylučováním, bolesti kůže na břiše (kvůli rychlému roztažení břišní dutiny) také nejsou při záchvatovitém přejídání nic ojedinělého.

Najděte si odborníka           

Záchvatovité přejídání je v první řadě vhodné s někým řešit – buď s blízkým člověkem, nebo ideálně s odborníkem (psychologem, psychiatrem). Ve druhé řadě je třeba sáhnout k režimovým opatřením, to znamená přestat držet diety, bezmyšlenkovitě a extrémně snižovat energetický příjem a navyšovat výdej pohybovou aktivitou ve snaze záchvat vykompenzovat, a zavést pravidelný a vyvážený stravovací a pohybový plán (optimálně po konzultaci s nutričním specialistou).

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner new1
fithall banner new1
fithall.cz
Článek je zařazen v: záchvatovité přejídání, poruchy příjmu potravy, dieta, obezita
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama