Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Müsli a müsli tyčinky: Jíst, či nejíst?

Otázka téměř hamletovská – jíst, či nejíst müsli? Ještě před pár lety nám říkali, že bychom ho měli snídat nejlépe denně, dnes se zase všude dočteme o tom, jaké je müsli zlo – vždyť obsahuje cukr, toho bílého zabijáka, který se vám nejen usadí na bocích, ale také způsobí cukrovku a kdovíco ještě.
Vydáno: 10.05.2016
Zapékané müsli je spíš sladkost než zdravé a vyvážené jídlo
Zapékané müsli je spíš sladkost než zdravé a vyvážené jídlo Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pravda leží, jako vždy, někde uprostřed. Donedávna byl ve výživě trend konzumace cereálií, sójových výrobků a nízkotučných produktů, takže se müsli těšilo velké oblibě. Nyní se naopak prosazuje nízkosacharidová strava s důrazem na kvalitní bílkoviny a zdravé tuky, čímž se vhodnost křupavých dobrot pro naše zdraví i linii zpochybňuje.

Doporučení tedy zní: nebojte se müsli (ani těch zapékaných) a müsli tyčinek (ani těch s polevou). Díru do žaludku vám neprovrtají a rapidní nárůst hmotnosti také nezpůsobí. Jen je třeba vybrat si kvalitní produkty, jíst je spíš dopoledne nebo po náročném tréninku a v omezeném množství.

Kontrolní otázka: Drží slečna sacharidy v jedné nebo v obou rukou?

Sacharidy při hubnutí. Ano, či ne?

 

Při výběru snídaňového sypání rozlišujte mezi müsli a cereáliemi. Pod označením müsli se rozumí pokrm z obilovin (čili cereálií), který svými kořeny spadá do oblasti Německa a Švýcarska (tzv. Bürchermüsli) a skládá se z tepelně neupravených ovesných vloček a ovoce.

Rozlišujeme hned několik druhů:

Suché müsli

Označuje sypkou směs z obilných vloček (nejčastěji ovesných), kousků sušeného ovoce, semínek a ořechů. Najdete ho na pultech supermarketů jako sypké müsli, ale můžete si ho také jednoduše připravit doma. Protože neobsahuje přidaný cukr ani tuk, je vhodné pro zdravý životní styl i hubnutí. Jen si dejte pozor na sušené ovoce a ořechy – tam je cukru i tuku dost, takže si snídani, pokud možno, dál nedoslazujte.

Čerstvé müsli

To získáte, když vločky namočíte přes noc ve vodě a poté přidáte čerstvé ovoce. Tento druh se v obchodech neprodává, protože je obtížné zajistit jeho trvanlivost. Spíš se jedná o obilnou kaši, kterou lze konzumovat jak studenou, tak teplou.

Snídaně v pohodě aneb Noční skleničky 5x jinak

Snídaně v pohodě Foto:

Spousta lidí nesnídá, protože ráno nestíhá. Co zkusit noční směs ve skleničkách? Základ je vždy stejný – ovesné vločky, kokosové mléko a pár dalších ingrediencí. Vtip je v tom, že si všechno připravíte do sklenice ještě večer a necháte to přes noc v lednici. Díky tomu všechny suché ingredience hezky nasáknou tekutinu a když ráno vstanete, skvělá snídaně na vás bude čekat v lednici. Když ji nesníte hned, prostě si skleničku vezmete s sebou do práce nebo do školy.

Takto si můžete klidně připravit v neděli večer snídaně na celý pracovní týden. Obsah skleniček vydrží bez úhony v lednici 5 dnů. A nemějte strach, že budete jíst nějaké „zrní“. Je to zdravá a vyvážená snídaně a svou chutí připomíná ovocný dort!

 

Základní recept na 1 porci (sklenici)

Co budete potřebovat:

• 1/2 hrnku ovesných vloček

• 1/2 hrnku kokosového mléka

• 1 lžíci chia semínek

• 1 lžíci javorového sirupu nebo medu

• 1 lžičku vanilkového extraktu

• špetku mleté skořice

• vybranou přísadu (viz tato strana dole a následující stránky)

Do vhodné sklenice dejte všechny přísady, přidejte jednu z vybraných přísad a vše promíchejte. Sklenici zakryjte a uložte přes noc do lednice.

Ráno směs ozdobte čerstvým ovocem (podle přísady, kterou jste vybrali) a můžete snídat.

Vyberte si přísadu podle vlastní chuti:

Jahodová

snídaně jahodová

Do základního receptu vmíchejte 1/4 hrnku nakrájených čerstvých jahod (nebo 2 lžíce domácí jahodové marmelády). Dalšími nakrájenými jahodami ozdobte snídani až ráno.

 

Zapékané müsli

Tento druh berte spíš jako sladkost a pochutinu než jako zdravé a vyvážené jídlo k dennímu jedení. Vzniká tak, že se do sypké směsi vloček, semínek, sušeného ovoce a ořechů přidá cukr nebo med a trocha tuku a za občasného promíchání se zapeče v troubě. Je chutnější než suché müsli (právě díky cukru a tuku), ale o to méně vhodné pro hubnutí. Ani moderní název „granola“ na kaloriích tomuto müsli bohužel neubere.

Snídaňové cereálie

Zní to zdravě (vlivem reklamy), nicméně cereálie rovná se obiloviny a ty zase tak superzdravé samy o sobě nejsou. Často bývají pufované, čímž se zvedne jejich glykemický index a po jejich snědení budete mít brzo hlad, a mnohdy jsou slazené, máčené v medu nebo čokoládě. Krásně barevné krabice s pohádkovými motivy mají za úkol nalákat děti, pro které jsou ale z nutričního hlediska naprosto nevhodné.

Snídaňové cereálie: 5 šílených pravd, které byste měli znát

Na Západě není snídaně nikdy kompletní, pokud neobsahuje vrchovatou misku cereálií s mlékem. Desítky let jsou tam cereálie propagovány jako zdravé, prospěšné a jediné správné k snídani. Podobně vstoupily před lety tyhle křupínky i na český trh. Ale je vůbec něco pravdy na tom, co reklamy o malých kuličkách, polštářcích a lupíncích tvrdí? Jsou snídaňové cereálie alespoň trochu zdravé?

Bohužel, většina cereálií je plná cukru, umělých aromat a "živin", které se jen těžko vstřebávají do těla. A pokud si myslíte, že vaše snídaně je možná sladká, ale přesto pořád zdravá, přečtěte si, co cereálie provádějí s vaším tělem.

Tloustne se po nich

Tloustne se po nich

Není žádným tajemstvím, že většina snídaňových cereálií je dochucena uměle přidávanými potravinovými látkami a cukrem, aby byly chutnější a pro konzumenty, zejména děti, přijatelnější. Podle průzkumů obsahuje většina snídaňových cereálií prodávaných v supermarketech hojné množství cukru. A dokonce ani na první pohled zdravější cereálie na tom nejsou lépe. Pravidelná konzumace sladkých obilovin zákonitě vede k nárůstu tělesné hmotnosti.

 

Horší je, že většina výrobců se tváří, jak jsou jejich výrobky zdravé, a za tím účelem se ohání „vědeckými“ studiemi nebo jejich výsledky překrucují a zkracují.

 

 

Müsli tyčinky

Jako dopolední svačina nebo doplnění energie po fyzické aktivitě nejsou špatné. Ty s polevou obsahují víc tuku i cukru, ale i tak se většinou prodávají po 30 gramech a takové množství vám určitě žádné škody na postavě ani zdraví nenapáchá. Tyčinky bez přidaného cukru jsou samozřejmě vhodnější.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner nový 3 Foto:

Článek je zařazen v: dieta, hubnutí, sacharidy, cukr, müsli, cereální tyčinky, cereálie
Reklama