zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

Vánoční menu: Jak se dobře najíst, nepřibrat a nemít hlad?

Dá se vůbec hodovat bez následků?
Autor: profimedia.cz Dá se vůbec hodovat bez následků?
anna kopečková , Vydáno: 21.12.2015
Štědrý den se blíží mílovými kroky a s tím nastává i otázka, jak si připravit vánoční tabuli tak, abychom v lednu neplakali při nedopnutí oblíbených kalhot.

reklama

V souvislosti s nežádoucím nabíráním tukových zásob přes Vánoce se vede spor o to, zda je lepší připravit si klasická sváteční jídla (tučná, smažená, sladká), ale sníst jich méně a vykompenzovat kalorický nadbytek pohybem, nebo zkusit tradiční menu pozměnit použitím zdravějších a dietnějších přísad.

 

Tím, že si jednou za rok dopřejete něco smaženého a tučného, nijak zásadně svoje zdraví sice neohrozíte, ale pro mnohé je pak těžké udržet se a po hodování se vrátit do zaběhnutých kolejí. Navíc jídla, která považujeme dnes za tradiční, vlastně vůbec tradiční nejsou.

V minulosti naši předkové do Vánoc drželi půst a pak jedli kubu z hub a krupek, čerstvé i sušené ovoce (nikoliv slazený ananas, ale třeba jablečné křížaly), čočku, hrách, chléb, obilné kaše a vánočku. Ještě na začátku 20. století o rybě jako tradičním pokrmu nikdo neslyšel. Smažený kapr s majonézovým salátem a cukroví z průmyslově zpracovaného tuku a rafinovaného cukru - takové „dobroty" se na stolech během Vánoc rozhodně nevyskytovaly.

Jak utnout vánočním kilům tipec: 4 příjemné spalovače tuku

Cukroví, jednohubky, chlebíčky, obložené mísy, vánoční punč, vaječný likér... Takové menší sváteční zhřešení si nemusíte nijak odpírat. Hravě postačí, když budete mezi oblíbenými pohádkami tak trochu v pohybu. Ale pozor, nudné cvičení na mysli tentokrát vážně nemáme.

Jděte se s rodinou provětrat

Jděte se s rodinou provětrat

Podle názoru odborníků chůze představuje tu nejzdravější formu pohybu, tak proč si ji nenaordinovat i o svátcích. Vezměte ptáčkům zobání, zajděte na hřbitov posvítit těm, s kterými jsme se museli jednou provždy rozloučit, omrkněte výzdobu kostelíku ve vašem městě a na návštěvu k příbuzným nebo známým se na místo pohodlného svezení autem dopravte pěkně po svých (pokud to samozřejmě jde).

Navíc dlouhé sezení a nepřeberné množství dobrot a lahůdek vám může přivodit pocit nafouknutého břicha, což nám na sváteční náladě mnohdy moc nepřidá.

 

Mějte svoje tradice

Velmi důležité je, jaké tradice si zavedete ve vaší vlastní rodině.Pokud se tradičním v tomto smyslu stane špaldové cukroví s třtinovým cukrem a pečený pstruh s lilkem, je to stejně tak slavnostní, jako cokoliv jiného.

V případě, že trváte na „klasice“ v podobě rybí polévky, salátu se smaženým kaprem a cukroví, zkuste menu ozdravit tím, že použijete opravdu kvalitní suroviny, případně jejich zdravější alternativy. Rybí polévku nezahušťujte, salát připravte s bílým jogurtem a kapra upečte nebo rychle osmahněte bez trojobalu na minimu másla. Při pečení cukroví použijte celozrnnou mouku, třtinový cukr a pravé máslo nebo dobrý rostlinný tuk.

profimedia-0190666414 Foto:

                                                                                                                 Foto: profimedia.cz

Zde je příklad dietního vánočního menu, od rána až do půlnoci:

Snídaně: Den začněte velkou sklenicí vody, která doplní tekutiny po dlouhé noci. Připravte si ovesnou kaši s trochou tvarohu nebo jogurtu, ozdobte ji ovocem, ale nedoslazujte. Zkuste si z obyčejných vloček udělat slavnostní pokrm, třeba použitím semínek z granátového jablka nebo kousků manga. Jezte pomalu, u prostřeného stolu. Dobrá káva s kapkou mléka také určitě neuškodí.

Svačina: Jestli vstáváte pozdě a snídáte dopoledne, svačinu klidně vynechejte, ale pokud jste ranní ptáčata, dejte si k dopolední svačině hrst ořechů, sušené ovoce a klidně pár kousků cukroví (to znamená cca 3).

Oběd: K obědu volte lehké jídlo s dostatkem libových proteinů, jako je třeba kuřecí maso a rýže, případně míchaná vajíčka. Pro vytvoření slavnostnějšího pokrmu opět můžete přidat exotické suroviny, které si běžně nedopřáváte.

Svačina: Ano, svačte i na Štědrý den odpoledne. Když jídlo vynecháte, o to větší bude pravděpodobnost, že toho sníte mnohem víc večer. Dejte si třeba malý bílý jogurt nebo trochu zeleniny. Cukroví už nezobejte, na to byl prostor dopoledne.

Večeře: Snězte trochu polévky, dejte si bramborový salát s kaprem (nebo cokoliv jiného, zdravě připraveného), ale jídlem šetřete. Určitě si nepřidávejte a nedoplňujte energii ani po rozbalování dárků. Jídlo si užijte, vychutnejte a klidně ho doplňte suchým sektem nebo vínem.

Mlsat můžete i bez výčitek

Dietní cukroví aneb Jak o Vánocích beztrestně mlsat

 

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 2 Foto:

 


reklama

reklama

Přečtěte si také

reklama