Zobání mezi jídly: Je horší, než si myslíte!

Zobání znamená jedení mezi hlavními jídly, u televize či počítače, při vaření, nebo když projdete kolem misky s nasypanými oříšky a několik jich bezmyšlenkovitě ukořistíte a spořádáte. A znamená taky to, že nenápadně, ale zcela jistě přibíráte na váze.

Uzobávání během dne se nemusí na první pohled zdát jako velký problém, ale zdání klame – tato kategorie jídelního chování se totiž pomalu začíná řadit mezi poruchy příjmu potravy. V anglicky mluvících zemích se mluví o tzv. pickingu nebo nibblingu a v poslední době se tento fenomén stal terčem odborných studií.

Uzobávání se vyznačuje tím, že jíte mezi jídly, a to jak hlavními, tak i mezi svačinami, toto jedení není plánované a má tendenci se opakovat. Takové nežádoucí chování přirozeně vede k nárůstu fyzické hmotnosti.

Zobání se velice často vyskytuje jako součást známých poruch přijmu potravy, jako je záchvatovité přejídání (tam je patrné nejvíc), bulimie i anorexie, nicméně je rozšířené také ve zdravé populaci s relativně normálními stravovacími zvyklostmi.

To, že zobání vede k přibírání, je zcela zřejmé. Když kromě běžného jídla do sebe dostaneme nevědomky spoustu dalších kalorií, aniž bychom měli pocit, že jsme něco jedli, ručička váhy letí nahoru.

Naučte se zobání omezit nebo aspoň uzobávat vědomě, a když už se k tomu odhodláte, zobejte zdravěji:

Plánujte

Když víte, že večer dávají v televizi váš oblíbený film, a že si budete chtít udělat pohodu se skleničkou vína a miskou oříšků, omezte během dne množství tuků ve stravě a „schovejte“ si je na večer. Oříšky (tyčinky, brambůrky) si odvažte, nasypejte si je do své vlastní misky a nepřidávejte si.

Dělejte si porce

U zobání je největším problémem nemožnost kontrolovat množství snědeného jídla. Nejezte proto nikdy z celého sáčku nebo společné mísy, neberte si na oslavách jen tak, ze stolu, ale chopte se talířku a na něj naskládejte vše, co plánujete sníst a tím také skončete. Budete mít přehled o tom, co do sebe dostanete.

Co oči nevidí

Doma ani v kanceláři nenechávejte na stole žádné volně přístupné jídlo. Zbylé oříšky, sušenky nebo bonbony nasypte do plastové krabičky a schovejte je do šuplíku, zbytky jídla od oběda hned po vystydnutí zavřete do lednice. Minimalizujte možnost, že kolem něčeho dobrého projdete a vaše ruka po tom automaticky sáhne.

Nedojídejte

Zbytek brambůrků z oslavy s klidným srdcem vyhoďte a nedojídejte ani po dětech. Každý sebemenší zbytek dětské sušenky vám může udělat v hubnutí pěknou paseku. Raději se jídla zbavte a litujte několika korun, než abyste litovali nedopnutých kalhot.

Zobejte zdravě

Zobejte nakrájenou zeleninu, ovoce, libovou šunku, nízkotučné tvrdé sýry a nesolené oříšky. Pochutnáte si a přitom do sebe dostanete cenné živiny.

Zdroj: Fithall.cz


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 25. 5. 2024

Berani, v posledních týdnech jste možná pracovali na projektech, které vám přinášely dobrý pocit, zejména na projektech, které se týkaly dosažení větší nezávislosti v kariéře. Během tohoto procesu jste si pravděpodobně osvojili některé nové dovednosti a nyní se cítíte dostatečně sebevědomí na to, abyste je mohli využít. Dnešní poslední výbuch odhodlání a vnitřní síly by mohl celý proces završit a dosáhnout vytoužených cílů.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.