Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Zobání mezi jídly: Je horší, než si myslíte!

Zobání znamená jedení mezi hlavními jídly, u televize či počítače, při vaření, nebo když projdete kolem misky s nasypanými oříšky a několik jich bezmyšlenkovitě ukořistíte a spořádáte. A znamená taky to, že nenápadně, ale zcela jistě přibíráte na váze.
Vydáno: 29.04.2016
Jsou to maličkosti - tu ochutnáte, tam uzobnete, dojíte kousek po dětech...
Jsou to maličkosti - tu ochutnáte, tam uzobnete, dojíte kousek po dětech... Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Uzobávání během dne se nemusí na první pohled zdát jako velký problém, ale zdání klame – tato kategorie jídelního chování se totiž pomalu začíná řadit mezi poruchy příjmu potravy. V anglicky mluvících zemích se mluví o tzv. pickingu nebo nibblingu a v poslední době se tento fenomén stal terčem odborných studií.

Uzobávání se vyznačuje tím, že jíte mezi jídly, a to jak hlavními, tak i mezi svačinami, toto jedení není plánované a má tendenci se opakovat. Takové nežádoucí chování přirozeně vede k nárůstu fyzické hmotnosti.

6 nejhorších jídel na večer: Tloustne se po nich a špatně spí

Kvalitní spánek je extrémně důležitý pro funkci mozku i celého těla. Umožňuje regeneraci po náročném dni (nebo noci – v případě práce na směny) a dodává nám energii na dny následující. Když má člověk potíže se spaním, je unavený, rozmrzelý, hůř se soustředí a nic ho nebaví.

Poruchy spánku mohou mít různé příčiny – od psychologických (potíže v práci, neuspořádané vztahy, problémy různého charakteru) až po fyzické (nemoci, bolesti zad a kloubů, spánková apnoe). Důležitou roli v kvalitě nočního odpočinku hraje také pohyb a výživa.

Mýtus: Po sedmnácté hodině už ani sousto. Měli byste jíst tak, abyste neměli hlad či dokonce nehladověli. Poslední lehčí jídlo si dejte 2–3 hodinky před spaním. Foto:

Co se jídla týče, před ulehnutím do postele bychom se neměli nacpat k prasknutí, ale ani bychom neměli chodit spát s úplně prázdným žaludkem. Lidé, kteří drží dietu, nemohou často usnout, protože mají hlad a organismus je nastavený tak, že když má hlad, nechce spát, ale jít shánět potravu (vyplavuje se adrenalin a tělo se chystá k lovu či sběru). To je důvod, proč je při hladovění jedinec unavený, ale ne a ne zabrat.

Večer a v noci se mnohem snáz ukládá přebytečná energie do podkožních tukových zásob, protože energii už nevyužijeme.

Existují potraviny, kterým bychom se měli ve večerních hodinách a před spaním úplně vyhýbat:

Čokoláda

Čokoláda pro alergiky 3

Ta vysokoprocentní je sice relativně zdravá, ale i tak obsahuje obrovské množství tuku. Mléčné čokolády jsou navíc dost sladké. Kakao, z něhož se čokolády vyrábějí, obsahuje kofein – a ten je, jak známo, nepřítelem spánku. Některé studie ale tvrdí, že v kombinaci s theobrominem (další látka schovaná v kakau) není kofein aktivní, a proto prý zase tak povzbuzující účinky čokoláda nemá. Co ale před spaním určitě v čokoládách škodí, je tuk a cukr.

 

Zobání se velice často vyskytuje jako součást známých poruch přijmu potravy, jako je záchvatovité přejídání (tam je patrné nejvíc), bulimie i anorexie, nicméně je rozšířené také ve zdravé populaci s relativně normálními stravovacími zvyklostmi.

To, že zobání vede k přibírání, je zcela zřejmé. Když kromě běžného jídla do sebe dostaneme nevědomky spoustu dalších kalorií, aniž bychom měli pocit, že jsme něco jedli, ručička váhy letí nahoru.

Taky chroupete "polystyreny"?

Pufované chlebíčky: Jsou opravdu vhodné při hubnutí?

 

Naučte se zobání omezit nebo aspoň uzobávat vědomě, a když už se k tomu odhodláte, zobejte zdravěji:

Plánujte

Když víte, že večer dávají v televizi váš oblíbený film, a že si budete chtít udělat pohodu se skleničkou vína a miskou oříšků, omezte během dne množství tuků ve stravě a „schovejte“ si je na večer. Oříšky (tyčinky, brambůrky) si odvažte, nasypejte si je do své vlastní misky a nepřidávejte si.

Dělejte si porce

U zobání je největším problémem nemožnost kontrolovat množství snědeného jídla. Nejezte proto nikdy z celého sáčku nebo společné mísy, neberte si na oslavách jen tak, ze stolu, ale chopte se talířku a na něj naskládejte vše, co plánujete sníst a tím také skončete. Budete mít přehled o tom, co do sebe dostanete.

Co oči nevidí

Doma ani v kanceláři nenechávejte na stole žádné volně přístupné jídlo. Zbylé oříšky, sušenky nebo bonbony nasypte do plastové krabičky a schovejte je do šuplíku, zbytky jídla od oběda hned po vystydnutí zavřete do lednice. Minimalizujte možnost, že kolem něčeho dobrého projdete a vaše ruka po tom automaticky sáhne.

Nehubnete? Kvůli těmto potravinám vaše tělo zbytečně zadržuje vodu

Sice se říká, že je jedno, kolik člověk váží, a že by se měl soustředit hlavně na složení jídla, ale to se může dobře radit jenom těm, kteří s hmotností potíže nemají a snadno se vejdou i do starých úzkých kalhot. Ostatní smrtelníci, zápolící o každý milimetr k dopnutí sukně, se čas od času váží a mnohdy s nelibostí zjistí, že dieta i cvičení, kterými se celé týdny trápili, jsou bez efektu.

Realita není ale vždy tak jednoduchá. Dobře víte, že kilogram čisté svalové hmoty má mnohem menší objem než kilogram tuku a že tuk a voda jsou dvě zcela odlišné látky.

Zkuste se zamyslet nad svým jídelníčkem a odhalte v něm potraviny, které vám při hubnutí škodí mnohem víc, než se může na první pohled zdát – neschovávají do podkoží tuk, ale z různých důvodů vedou k zadržování vody.

Ovoce

pž ovoce

Je plné vitamínů, minerálů, vlákniny, má nízkou kalorickou hodnotu, je neuvěřitelně chutné a šťavnaté, ale i přesto může držet vodu v podkoží jako rukojmí. Ovoce obsahuje drtivé procento sacharidů, a ty na sebe vážou vodu. Ovoce si klidně při hubnutí dejte, ale spíš v první polovině dne.

 

Nedojídejte

Zbytek brambůrků z oslavy s klidným srdcem vyhoďte a nedojídejte ani po dětech. Každý sebemenší zbytek dětské sušenky vám může udělat v hubnutí pěknou paseku. Raději se jídla zbavte a litujte několika korun, než abyste litovali nedopnutých kalhot.

Zobejte zdravě

Zobejte nakrájenou zeleninu, ovoce, libovou šunku, nízkotučné tvrdé sýry a nesolené oříšky. Pochutnáte si a přitom do sebe dostanete cenné živiny.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner nový 3 Foto:

Článek je zařazen v: bulimie, anorexie, poruchy příjmu potravy, uzobávání, zobání, picking, nibbling
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama