Jak ovlivnit, co jedí děti mimo domov? Nabídku jídelen můžeme změnit, říká Petr Havlíček

ON TOPIC: Petr Havlíček o výživě dětí mimo domov, ve školách a školkách

Jak ovlivnit výživu dětí ve chvíli, kdy je předáme do školek a škol, případně když jsou samy s kamarády? Výživový specialista Petr Havlíček se vyjádřil ke spotřebnímu koši, který určuje, co naše děti dostanou v jídelnách, ale i k odpovědnosti rodičů. Jak výběr ovlivnit, co dát dětem k svačině a potřebují děti doplňky stravy? Podívejte se, co říká uznávaný odborník, který přijal pozvání do našeho nového podcastu ON TOPIC.

Spotřební koš udává, jaké výživové požadavky mají splňovat jídla podávaná ve školních jídelnách. Už dlouho jde o diskutované téma, a přestože se vyvíjí, odborníci s ním většinou stále nejsou spokojeni. Co na složení nabídky jídel ve školách a školkách říká Petr Havlíček?

Řeší se špatné parametry a nemůžeme vše svádět na školu

„Důležité je Z ČEHO se ten spotřební koš skládá, tedy ODKUD POCHÁZEJÍ ty základní suroviny, a také JAKÝMI TECHNOLOGIEMI byly potraviny vyrobeny,“ říká výživový specialista Petr Havlíček a vysvětluje, že by se mnohem více věnoval právě těmto aspektům než tomu, aby bylo v jídelníčku například nějaké konkrétní množství luštěnin. „Je to spíše o tom, co kdo z toho a jakým způsobem dokáže vytvořit,“ dodává s tím, že školy někdy vytvářejí naprosté nesmysly, jen aby naplnily nařízený spotřební koš.

Výživné jídlo vs. krupicová kaše

Dalším problémem je samozřejmě i volba jídel, kdy v jeden den může jídelna nabízet výživné jídlo obsahující bílkoviny, komplexní sacharidy i zdravé tuky, a jako druhou možnost jídlo výživově nepříliš kvalitní. „V momentě, kdy tam dám jedno kvalitní jídlo a vedle toho dám krupicovou kaši, sladkou, mastnou, tak to dítě si ve většině případů vybere to horší jídlo,“ udává Petr Havlíček konkrétní příklad.

Vysoce průmyslově zpracované potraviny

Podle výživového specialisty Petra Havlíčka spotřebitel tyto potraviny pozná jednoduše tak, že jsou vždy zabalené. Vyrábí je nějaký prestižní výrobce, značka a mají lákavý obal. Ve složení je mnoho surovin a spoustu z nich běžný spotřebitel nezná, v kuchyni by je běžně nepoužil. Dalším ukazatelem je například velké množství cukru či soli.

„My jako rodiče musíme aktivně komunikovat se školní jídelnou. Ale je to i o tom, jak školní jídelna komunikuje s dětmi,“ vysvětlil a v našem videorozhovoru pro inspiraci rozebral i fungující systém, jak se děti a rodiče mohou aktivně podílet na nabídce jídel ve školní jídelně.

„Mnohdy je dítě z domova naučené na potraviny průmyslově zpracované, velmi výrazné. A my se snažíme na školy přenášet něco, co je naše práce,“ dodává Petr Havlíček a tím vysvětluje, že není možné svádět vše na práci školek a škol, protože základy zdravého stravování se rozvíjejí především doma, v rodině.

Nejlepší svačina pro děti

Co dát dětem k svačině, aby byla zdravá a výživná? „Vždycky by tam mělo být nějaké ovoce, zelenina, může tam být obložený rohlík, kousek domácí buchty… záleží moc na tom, jak je dítě aktivní. Dítě, které je pecivál, do té školy ho rodič přiveze, pak ho zas vyzvedne, a pak doma sedí nad učením nebo u televize, o moc víc než to ovoce nebo zeleninu k svačině potřebovat nebude,“ říká uznávaný odborník a také rodič Petr Havlíček.

„Ono se taky mnohdy stává, že děti tu svačinu jedí na poslední chvíli a pak už nemají chuť a hlad na oběd,“ popisuje své zkušenosti. „Pokud to dítě je aktivnější, tak ta svačina by měla být vydatnější. Ale při tvorbě svačiny musíme myslet i na to, že musí být atraktivní, musí se dát snadno sníst a musí vydržet různé zacházení, rozpatlanou svačinu nikdo jíst nebude,“ dodává.

Doplňky stravy dětem – nutnost nebo zbytečnost?

Možná máte doma malého sportovce a zvažujete, jestli mu běžná strava stačí nebo by potřeboval nějaké doplňky. „Záleží u jak starých dětí a na jaké sportovní úrovni,“ začíná Petr Havlíček opatrně, pak ale řekne svůj názor. „Když půjdeme do minulosti, bylo běžné, že se děti pohybovaly několik hodin denně a žádné doplňky stravy nikdo neřešil. Je potřeba si uvědomit, že my to dítě ve většině případů do školy odvezeme, pak ho vyzvedneme, odvezeme na kroužek a z kroužku ho zase stáhneme a doma si musí dělat úkoly. Takže to sice vypadá, že toho mnohdy bývá hodně a máme pocit, že to nejsme schopni doplnit jídlem, ale já si myslím, že jsme. Pokud se rodič jídlu trošku věnuje, tak je schopen dítě normálně vyživit,“ dodává a zmiňuje, že jiné by to pak bylo třeba v případě opravdu náročných sportovních příprav, které však mohou probíhat i na bázi několika tréninků denně.

Další odpovědi na nejčastější otázky o výživě (nejen) dětí najdete v prvním dílu našeho podcastu ON TOPIC:

Podcast ON TOPIC najdete také na Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Amazon Music a dalších, jako videorozhovor pak na YouTube a Stream.