Psychika ovlivňuje hubnutí i přibírání. Odstraňte bariéry mezi vaší myslí a tělem

Souvislost duševního zdraví s tím, jak vypadá naše tělo navenek, je nepopíratelná. Ať už na aktuální nastavení mysli reagujeme přibíráním na váze, nebo naopak nekontrolovaným hubnutím. Probrali jsme s psychoterapeutkou Šárkou Vávrovou, co dělat, když naše psychika ovlivňuje fyzický vzhled postavy.

Psychika a hubnutí

Říká se, že není možné zhubnout a „novou“ hmotnost si pak i udržet, pokud nejsme v psychické pohodě. Jak si to tedy správně nastavit? „Vysoce citliví a emocionální lidé si vytvářejí bariéru proti zranění, bolesti, zranitelnosti a tato bariéra může být i v nadváze. Neumí si totiž postavit zdravé hranice a svou nadváhou se izolují od vnějších zraňujících podnětů,“ vysvětluje psychoterapeutka a koučka osobního rozvoje Šárka Vávrová. „Pokud zavíráme své emoce uvnitř těla, bráníme se, pak tělo vytváří bariéry k vnějšímu světu a tyto bariéry jsou někdy spojeny s tukem a nadváhou. Důležité tedy je, abychom nejdříve zjistili, proč si tělo vytváří tuto bariéru, a pak se pustili do hubnutí,“ radí.

Šárka Vávrová

Psychoterapeutka a koučka osobního rozvoje, ve své dlouhodobé praxi se věnuje především vztahům, v poslední době také hypnóze nebo seberozvoji a zvýšení sebehodnoty a sebejistoty.

www.sarkavavrova.cz

Deprese a hubnutí

Lidé, kteří dlouhodobě žijí v nadměrném stresu nebo mají deprese či jiné poruchy psychiky, by měli nejprve věnovat péči svému duševnímu zdraví, než se zaměří na jakékoliv tělesné proměny. „Deprese jsou pro tělo a psychiku velice náročné, a pokud se v tomto období rozhodneme například hubnout, vytváříme si tím další stres. Navíc nadváha a deprese spolu mohou úzce souviset. Je tedy nutné nejdříve vyřešit svůj psychický stav,“ vysvětlila Šárka Vávrová. S velkým stresem ale nemusí být spojena jen nadváha, někteří lidé naopak bojují s neovladatelnými úbytky na váze.

Přečtěte si také: Co radí věda na hubnutí. Konkrétní tipy, jaký pohyb zvolit, kolik pít vody a co jíst

Hubnutí ze stresu

Úbytek váhy ze stresu může přijít nečekaně, zdánlivě bez příčiny. „Jenže nic není bez příčiny, naše tělo reaguje na naše myšlení a emoce. A stres je jednou z hlavních příčin hubnutí i nadváhy,“ vysvětluje Šárka Vávrová. „Důležité je uvědomit si stres, protože často jsme se na stres adaptovali a už ho nevnímáme. Určitá dávka stresu je pro naše tělo důležitá, ale většina lidí naopak jeho nadbytkem trpí, aniž by si to uvědomovali, a jejich tělo je zaplavené adrenalinem a kortizolem. Následná biochemie těla vytváří právě efekt nechtěného hubnutí, nebo naopak tloustnutí,“ popisuje.

Prudký úbytek hmotnosti a strach z hubnutí

Příliš rychlé hubnutí zničehonic dokáže pořádně vylekat. Pokud si nejste vědomi žádných dietních chyb, měli byste se obrátit na svého lékaře, případně požádat o pomoc psychoterapeuta. Někteří lidé jedí „normálně“ a přesto hubnou, pro ně tedy může mít cesta za odhalením pravých příčin nechtěného hubnutí téměř detektivní zápletku. Měli by se zaměřit na celkový zdravotní stav a poradit se s lékařem, kam případně pokračovat.

„Normální“ jídelníček totiž pro každého znamená něco jiného a je možné, že vašemu tělu chybí důležité živiny, přestože objemově přijmete jídla dostatek. Zaměřte se na to, co jíte a zjistěte, jestli nechybí důležitá skupina potravin a s ní například potřebné bílkoviny, zdravé tuky a/nebo vitaminy a minerální látky. Poraďte se s odborníkem, který vám pomůže se sestavením jídelníčku, obzvlášť pokud máte nějaká dietní omezení – například alergii na některé potraviny, jste vegetariáni či vegani, apod.

Nedostatek pohybu může také vést u některých lidí k hubnutí, zvlášť ve spojení s nevhodnou stravou, kvůli čemuž přichází o svalovou hmotu. Mohou být velkými jedlíky, a přesto je nevidíte přibírat. V tu chvíli je důležité zaměřit se více na skladbu stravy než na samotné množství a samozřejmě přidat i komplexní druh pohybu.

A v neposlední řadě tu máme různé druhy náporu na naši psychiku, které nemusí být vždy hned patrné, někdy si je například pod návalem povinností a péče o ostatní nedokážeme včas uvědomit. Změn na postavě (ať už se jedná o tloustnutí, nebo hubnutí) si ovšem po nějaké době všimneme. Přichází nespokojenost, kterou můžeme vyřešit jedině tím, že se zaměříme sami na sebe, klidně za pomoci odborníka. Vypátráme, co potřebujeme k tomu, aby nám bylo opravdu dobře, a pak se můžeme pustit i do úprav životního stylu, které budou trvalé.

Podívejte se, co říká psycholog o syndromu vyhoření:

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 22. 5. 2024

Kdyby byl každý den jako dnes, život by byl ráj, Berani. Je to pro vás potenciálně nádherné období. Možná najdete odpovědi na problémy, které vás trápí už několik týdnů. Při všech rozhovorech mějte uši otevřené. Mohli byste narazit na dílo, na které jste dlouho čekali.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.