6. ledna 2021 05:44
beccy@seznam.czKosmetika netestovaná na zvířatech: Jak zjistím, která je ta pravá? Přeškrtnutý králíček totiž nestačí
Jak zjistím, že je kosmetický přípravek testován na zvířatech? Stále omílaná otázka. Od roku 2004 v Evropské unii platí zákaz testování hotových kosmetických produktů na zvířatech. Od 2009 pak ani složky použité k výrobě produktu nesmí být testovány. A od roku 2013 nesmí být na evropský trh dovážena a prodávána kosmetika, která byla testovaná na zvířatech v zemích mimo EU. Proč tedy není stoprocentní jistota, že si koupím produkt, který nebyl testován na zví
Zákaz nezahrnuje žádné kontrolní mechanismy a záleží na každé zemi, jak jeho dodržování kontroluje.
- V prodeji jsou výrobky, které obsahují složky otestované před zákazem
- Evropská komise má možnost udělovat výjimky
- V 80 % zemí světa je testování stále povoleno
Tyto produkty by se sice pak neměly dostat do Evropské unie, ale jak jsme si řekli výše, neexistuje kontrolní orgán, který by na to dohlížel.
Jediným důvěryhodným symbolem, že produkt nebo jeho složky nebyly testovány na zvířatech, je „leaping bunny“ (skákající králík), který v roce 1996 vytvořila ECEA – koalice organizací na ochranu zvířat za ukončení pokusů na zvířatech.
Logo skákajícího králíka neboli logo HCS – Human Cosmetics Standard/HHPS – Human Household Product Standard dostane společnost, která neprovádí ani nezdává testy na zvířatech při výrobě kosmetického a toaletního zboží nebo prostředků pro domácnost, včetně jednotlivých složek. Prostředky pro domácnost se v EU stále na zvířatech testovat mohou, a proto je toto logo tak důležité.
V únoru 2018 Evropský parlament a jeho výbor pro životní prostředí přijal usnesení nové, které požaduje globální zákaz testování kosmetických výrobků na zvířatech i prodej nově testovaných produktů do roku 2023. Uvidíme, zda bude tento celosvětový zákaz úspěšný, do té doby se můžeme spoléhat pouze na skákajícího králíčka.
Řiďme se tedy logem HCS/HHPS. V České republice můžeme za obdobné označit CPK a CPK bio. Prohlášení je ale i zde „pouze“ deklarativní – bez kontrol –, a proto ne úplně 100% (avšak důvěryhodnější než u běžných druhů konvenční kosmetiky). U většiny log a piktogramů, přeškrtnutých králíčků, různých prohlášení tak může jít o klamání spotřebitele. Zde naleznete značky, které netestují na zvířatech a jsou dostupné v České republice.