22. března 2014 20:39
Iva KropáčkováReklamace: Co se změnilo a co zůstává při starém?
Nový občanský zákoník přinesl v mnoha oblastech života pořádný chaos. Spoustu změn jste jistě už pocítili na vlastní kůži. Jednou z otázek, na kterou dlouho neuměli právníci odpovědět zcela jednoznačně, byla délka záruční lhůty na vyřízení reklamace.
Když se text nového občanského zákoníku zveřejnil, vypadalo to podle mnohých právníků, že se záruka bude vztahovat jen na ty vady spotřebního zboží, které se vyskytnou v prvním půl roce po jeho koupi. Po této době by zákazník musel dokazovat, že za vadou skutečně není jeho špatné zacházení s výrobkem. Vše ale zůstává stejné. Lhůta pro reklamaci se nezkracuje.
Pojem "záruka" už neexistuje
V novém občanském zákoníku najdete už jen termín zákonné odpovědnosti za vady u spotřebního zboží. Nicméně stále platí doba pro uplatnění reklamace. Tedy dva roky. Když obchodník nebo výrobce uzná za vhodné, lhůta může být delší, kratší ale v žádném případě. Jedině snad za předpokladu, že kupujete zboží použité. Tam může být doba zkrácena až o polovinu.
„V novém občanském zákoníku se především mění pojmy. Co ale platí stále, je čtyřiadvacetiměsíční lhůta, v které můžeme uplatnit reklamaci." – Miloš Borovička, právní poradce dTestu
„Dle ustanovení § 2165 kupující může stejně jako dříve uplatnit práva z vady, která se u spotřebního zboží vyskytne v době 24 měsíců od jeho převzetí.“ – Miroslav Konvalina, mluvčí ministerstva spravedlnosti
Platí to za všech okolností?
Podle všeho je ale výklad v novém občanském zákoníku natolik nešťastný, že byste se po šesti měsících od nákupu zboží mohli v obchodě setkat také s odmítnutím reklamace. Nicméně takový přístup lze očekávat spíš jen u nepoctivých obchodníků, kteří by se snažili využít ve svůj prospěch právě sporný výklad. Není proto vyloučené, že takové případy bude řešit i soud.
Co byste měli ještě vědět!
- Pokud nakupujete často po internetu, dvouletá záruční doba se začíná počítat dnem převzetí zboží.
- Chcete-li uplatnit reklamaci, prodejce má vždy maximálně 30 dnů na její vyřízení. Ne všechny vady vám ale musí uznat. Stejně jako předtím, opotřebení nebo vaše špatné zacházení není chyba výrobku.
- Pokud si při koupi zboží nevšimnete zásadní vady, můžete chtít kromě opravy, výměny či odstoupení od smlouvy nově také slevu.
- Dvouletá lhůta se počítá od doby prvního nákupu zboží, i když během ní uplatníte reklamaci (například vyměníte zboží za úplně nové). Je pak lepší od smlouvy odstoupit, chtít zpátky peníze a koupit zboží znovu.
- Vyměnit zboží za nové ale není úplně snadné – musí se na něm objevit stejná vada třikrát nebo čtyři různé vady najednou.
- Nezapomeňte si vyžádat záruční list – prodávající nemá povinnost vám ho vydat.
- Reklamace na zboží koupené před 1. lednem 2014 uplatňujete podle předchozích předpisů.
Další praktické informace také v tomto článku:
Přes tři tisíce změněných paragrafů
Nový občanský zákoník změnil začátkem ledna řadu oblastí. Nové znění má více než tři tisíce paragrafů. Změny se týkají mimo jiné práva dědického, rodinného, věcného, smluvního. Řeší se jinak i některé náhrady újmy.
Konkrétní změny se týkají například:
- závěti či odpovědnosti dědiců za dluhy zůstavitele;
- povinnosti a práva manželů, osvojení;
- lichvy a neúměrného krácení;
- zástavního a zadržovacího práva, sousedských sporů;
- újmy za narušení dovolené, náhrady za ublížení na zdraví a usmrcení;
- stavby jako součásti pozemku, atd.
Nutné změny?!
Podle zákonodárců už nebylo vyhnutí. Společnost se za posledních dvacet let změnila, musela se tak prý změnit i legislativa. „Nový občanský zákoník reaguje na potřebu změny v soukromém právu. Současný občanský zákoník byl přijat v roce 1964. Od té doby byl mnohokrát upravován (novelizován). Vychází z poměrů 60. let a z tehdejších názorů na soukromé právo. A to zapříčinilo jeden z největších nedostatků tohoto zákoníku – roztříštěnost úpravy občanskoprávních vztahů v několika různých právních předpisech.“ Tak jsou změny vysvětlovány na oficiálních stránkách nového občanského zákoníku. Najdete tu přehled všech změn a další informace.
Jestli byly všechny změny skutečně prospěšné a podařilo se zeefektivnit systém, ale zřejmě ukážou až zkušenosti nás všech.