Prasátko se zahnutými zuby jednou nahradí třeba nosorožec. Teď je ikonou Vánoc, říká mluvčí
Reklama s holčičkou, která se ptá tatínka, zda prasátko bude mít zahnuté zuby, se stala legendou a patří k českým vánočním svátkům stejně jako kapr či koledy. Bude jednou prasátko nahrazeno? Vše má svůj čas, ale zatím má na televizních obrazovkách divoké prase místo jisté.
Chlupatou hrdinkou českých Vánoc se stala samice prasete divokého, která se narodila v oboře Žleby, nyní žije v záchranné stanici ve východních Čechách a váží přes 80 kilogramů. Nosí jméno Zlatuška a diváci ji mohli vidět také v seriálu Strážmistr Topinka či ve filmu Agnieszky Holland Přes kosti mrtvých.
Dnes ikonický reklamní spot byl do světa vypuštěn v roce 2002 a rychle se stal jedním ze symbolů českých Vánoc. V reklamě zazářila tehdy tříletá Sandra Flemrová. V roli tatínka se představil skvělý herec Josef Polášek.
Za nápadem na reklamu stál marketingový mág a kreativec Robert Peňažka, který bohužel loni prohrál boj s rakovinou. Pěnažka měl obrovský rozhled, za který vděčil i tomu, že mu byl svět malý. Po matce byl Bulhar, po otci Slovák. Vyrůstal v Sofii a New Yorku, později se usadil v Praze. Studoval práva a měl neobyčejné nápady.
„Nebyl vůbec záměr vytvořit legendární kampaň, ale záměr byl přijít s dobrou vánoční kampaní. To je ta hlavní ingredience. Když to uděláš dobře, tak se ti to vrátí a má to šanci stát se legendou,“ vzpomínal sám autor v roce 2020 v podcastu MH Minutes. Od první klapky tušil, že reklama bude úspěšná, že ale stvoří kultovní dílo, to předpovídat nemohl.
Prasátko jednou skončí, ale teď se na něj sahat nesmí
Redakce Prima Ženy oslovila mluvčí společnosti Kofola s dotazem, zda se chystá nějaká výrazná inovace, která legendární reklamu zcela promění. Může se v reklamě už příští Vánoce objevit třeba žirafa či nosorožec?
„Chystáme vždy nový tag-on, tedy závěr reklamy. Jde o vyústění toho příběhu, jde o to, jak ho dál rozvíjíme, například posunujeme příběh a představujeme limitované edice. Reklama se maličko promění a není každý rok úplně stejná,“ uvedla pro Prima Ženy mluvčí společnosti Jana Ptačinská s tím, že debaty o prasátku se vedly a dál vést budou.
„Přiznávám, že za ty roky už bylo mnoho úvah, zda prasátko ponechat, či vypustit. Ale vzhledem k tomu, že se stalo doslova symbolem česko-slovenských Vánoc, lidi nám vždy píšou, že Vánoce začínají pro ně tehdy, když vidí prasátko v televizi, tak k němu přistupujeme jako k ikoně. Říká se ale také ‚nikdy neříkej nikdy', takže čas na velkou změnu někdy uzraje, ale rozhodně nemohu říct, že to bude příští rok,“ dodala Ptačinská, která je ráda, že se jí podařilo vypátrat původní verzi reklamy, což nebyl jednoduchý úkol.
„Jsem ráda, že jsem našla původní verzi a tu si nyní střežím. Najít původní verzi byl nadlidský úkol, přeci jen od natáčení uplynulo 20 let. Navíc většina zdrojáků nebyla u nás, ale v agentuře, která to pod vedením pana Peňažky dělala. Kofola má historii 60 let a archiv neexistoval, měla jsem potřebu ho po malých krůčcích začít dávat dohromady, díky tomu jsme stáhli a odkoupili od pamětníků a sběratelů řadu zajímavých materiálů,“ doplnila pro Prima Ženy mluvčí společnosti.
Podívejte se také, jak Pavel Trávníček vzpomíná na natáčení legendární Pohádky: