Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Manuál na šťastný život 1. díl: Sebevědomí jako cesta ke spokojenosti

Vytvořte si podle našich návodů návyk pozitivního myšlení a vpusťte štěstí do svého života.
Vydáno: 31.08.2018
Sebevědomí jako cesta ke spokojenosti
Sebevědomí jako cesta ke spokojenosti Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Budeme se věnovat vztahům, sebelásce, práci i zdraví. Manuál vám nabídne i množství rad, jak pracovat s těžkými životními situacemi, jako je například rozchod, nevěra, strach, úzkosti nebo ztráta někoho blízkého. Pozitivní myšlení je tím, co pomáhá zvládat životní situace. V každém díle vás čeká něco málo teorie, ale především praktické postupy, techniky a cvičení. Některé rady vám mohou posloužit jako rychlá intervence při případných problémech. Po přečtení a ukončení návodu se můžete k určitým krokům vždy vrátit. Ničeho se neobávejte a pusťte se směle do své cesty za štěstím! 

Sebevědomí jako cesta ke spokojenosti

Nejsilnější vztah, který kdy budete mít, je vztah se sebou samými! Pokud se nemáte dostatečně rádi a neznáte se při vstupu do vztahu, pak nejste připraveni na vztah. Druhé jste schopni milovat, jen pokud máte rádi sami sebe. Stejně jako když nechápete sami sebe, nejste schopni pochopit někoho jiného. Naučte se milovat nejdříve sebe a pak můžete věnovat lásku někomu jinému!

Jak nastavit pozitivní obraz o sobě samém?

  • Buďte otevření novým zážitkům. Vaše zvědavost vás bude učit nové věci o světě a o vás. Pusťte si do života nové výzvy, které přinesou jasnější představu o vás samých. 
  • Naučte se ovládat svůj neverbální projev. Třeba tím, že místo hrbení budete chodit i sedět rovně, budete tak působit sebejistěji. 
  • Regulujte své emoce, protože pak budete při jednání v lepší pozici. Najděte jeden konkrétní výraz obličeje a ten vždy mějte k dispozici při jednání. Druhá strana nebude schopna interpretovat přesně vaše pocity, zklidníte více své emoce a budete mít možnost lépe vyjednávat. Navíc pokud jste zahlceni svými emocemi a pocity, špatně se vám interpretují pocity druhého člověka. 
  • Pokud jste společensky úzkostní (plachá povaha), můžete si o sobě myslet, že nejste vtipní, chytří a přitažliví. To ale není pravda. Vaše nervozita se ostatním může jevit jako nepřístupnost. Navíc se dost často stává, že takoví lidé úzkostně sledují, co si o nich ostatní myslí a neustále každou situaci hodnotí. To přispívá k tomu, že jsou ještě uzavřenější a úzkostnější. Nedokážou se uvolnit a jednat spontánně. 
  • Pokud chcete znát sami sebe, jak vystupujete, jak vypadáte a působíte na ostatní, nechte se natočit na kameru. Uvědomte si však, že se stále sledujete a obraz je filtrován přes vaše sebepojetí. Většinou vidíte sami sebe mnohem kritičtěji než ostatní, protože se srovnáváte s vaším interním nastavením. Jde především o to, že se porovnáváte s ostatními. 
  • Mít sebevědomí znamená ve všem si věřit a podporovat se. Věřit, že dokážu vyřešit každý problém nebo úkol, který mne čeká, anebo se aspoň o jeho zdárné vyřešení pokusit.
  • Nezajímejte se o své negativní stránky, ale rozvíjejte své pozitivní vlastnosti. Znejte své slabiny a s těmi se přijímejte a případně se je snažte změnit na pozitivní vlastnosti.
  • Neberte si vše osobně. 
  • Eliminujte svůj strach z toho, co si pomyslí ostatní. Důležité je, jak vše vnímají lidé, kteří si vás váží a respektují vaši osobnost. Nemůžete ovlivnit jejich názor, který vychází z jejich vlastní zkušenosti. 
  • Nikdo není dokonalý – a na druhou stranu jsme všichni dokonalé a jedinečné bytosti.
  • Vaše mysl je v klidu, nepotřebuje soutěžit a srovnávat se. 
  • Znejte své nadání, hodnoty a kvality a za ně se často oceňujte. 
  • Nepochybujte o sobě a svých schopnostech, přesto myslete na to, že na sobě musíte stále pracovat, abyste sami sebe více poznali. 
  • Krize není vaše prohra, ale příležitost k vašemu růstu. 
  • Vnímejte se realisticky a prosazujte své potřeby, přání a touhy. 
  • Naučte se jednat asertivně
  • Buďte spokojení sami se sebou, bez potřeby si zvyšovat svoji hodnotu na úkor druhých. 
  • Přijímejte se takoví, jací jste teď, bez všech výhrad a připomínek. 
  • Každý den poznávejte sami sebe, abyste se mohli mít rádi. 
  • Uvědomte si, co vás baví, naplňuje a nesvádějte sami se sebou každodenní bitvu o hezčí tělo a dokonalejší pleť
  • Žijte v přítomnosti, od té se odvíjí budoucnost. Neřešte minulost, nehledejte momenty, kdy jste se mohli zachovat lépe. 
  • Hledejte cestu ke spokojenějšímu životu
  • Každý den se pochvalte a odměňte.
  • Vytvářejte si pozitivní vzpomínky. 
  • Žijte s radostí. 
  • Věřte tomu, že dostáváte vše, co si zasloužíte. 
  • Každý den buďte rozhodnutí udělat něco pro svou sebelásku, například odstraněním nevhodného programu z dětství. 
  • Zbavujte se strachu, který je opakem sebelásky, snažte se na něm každý den pracovat. Strach přináší pocit viny a ten sebelásku blokuje.
  • Učte se milovat své tělo a cítit se v něm dobře. Děkujte svému tělu za to, jak vám dlouho a skvěle slouží. 
  • Uvědomujte si své úspěchy, kterých jste v životě dosáhli, a děkujte sami sobě za vše, co jste do této doby zvládli. 
  • Přijímejte nejen své kvality, ale také své nedostatky. Pracujte na nich. Nikdo z nás není dokonalý. 
  • Přestaňte si klást podmínky a odmítat se. 
  • Uvědomte si, že máte právo dělat chyby a poučte se z nich. 
  • Tvořte si citový vztah sami k sobě, uvnitř vás samotných, a přijímejte se. 
  • Pokud vás okolí nepochválí, pochvalte se sami. 
  • Pracujte se svým vnitřním kritikem, oslovujte ho a argumentujte tak, abyste mohli jeho kritiku umlčet. 
  • Učte se být samostatní a odstraňte strach ze samoty. 
  • Jedinou jistotou ve vašem životě jste vy sami.

Cvičení

Mít se rádi a naučit se chválit je cesta ke spokojenému životu.  Ráno si přivstaňte a zůstaňte na chvíli jen ležet v posteli. Nechte zavřené oči a představte si sami sebe v nějaké každodenní situaci. Pak si v této situaci představte někoho, koho znáte, nebo i někoho cizího. Tento člověk k vám vzhlíží s velkou láskou a úctou. Povídá si s vámi a vy víte, že vás má opravdu rád. K němu přicházejí další lidé, kteří s ním souhlasí, jak jste úžasní, a vzhlížejí k vám s obdivem. Přichází stále více a více lidí a hledí na vás s úžasnou láskou a uznáním. Uvědomte si, že milujete a uznáváte sami sebe a nemusíte se nikomu snažit zalíbit. Jste v pořádku tak, jak jste. V přítomnosti jiných lidí se cítíte skvěle a uvolněně. Užívejte si přízně a obdivu ostatních lidí.

Až si vychutnáte pocit spokojenosti a obdivu, otevřete oči a jděte si stoupnout před zrcadlo. Pokuste se vybavit si vaše příjemné pocity a vaši lásku k sobě. Potvrďte vše slovy: „Mám se rád/a a přijímám se.“ Cvičení provádějte z počátku každé ráno a postupně si ho opakujte alespoň jednou týdně.

Šárka Vávrová 

Šárka Vávrová
Šárka Vávrová
Robert Tichý pro časopis Moje psychologie
Článek je zařazen v: manuál, pozitivní myšlení, sebevědomý, sebevědomí, šťastný život, Šárka Vávrová, návod
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama