Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Máslo versus margaríny: Jak to tedy je?

Cena za kostku másla vystřelila poměrně vysoko a my tak do peněženky sáhneme o poznání hlouběji. Možná si právě i vy teď pokládáte otázku, zda si v obchodě koupíte máslo, nebo sáhnete po margarínu. Nevíte, která podoba tuku je zdravější, protože každý říká něco jiného?
Vydáno: 08.10.2017
Je lepší máslo nebo margarín?
Je lepší máslo nebo margarín? Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Problematika tuků je skloňovaná ve všech pádech už nějaký ten pátek. Organismus je potřebuje pro správný vývoj, pro získání energie, jako tepelnou izolaci, dále vitamínům (rozpustných v tucích) napomáhá ke vstřebání. Je tedy víc než jisté, že tuky jsou potřebné, jejich zásadní problém ale tkví v jejich nezřízené konzumaci. Zkrátka a dobře i v tomto ohledu platí, že rovnováha se jeví jako ideální stav. A tedy, pokud budeme tuky přijímat ve stravě v optimálním množství a vyhneme-li se tran- mastných kyselinám ( to jsou ty, které zvyšují hladinu špatného cholesterolu), nemůžeme pro zdraví své a celé rodiny udělat lépe. Odborníci na výživu se shodují, že tuky by měly tvořit až 35 % denního příjmu energie.

Chutný luxus: Máslo

Máslo klasifikuje nejméně 80 % mléčného tuku, v jeho složení dále nalezneme vodu, sušinu z mléka spolu s bílkoviny a laktózou. Vzhledem k tomu, že obsahuje více než dost nasycených mastných kyselin, je vhodné mít jejich příjem pod kontrolou a a přistupovat ke konzumaci této skupiny tuků umírněně. Pokud vás ale netrápí vysoká hladina cholesterolu, oběhové a cévní problémy, netrpíte nadváhou a holdujete pohybu, máslo si dát můžete. Co se týká chuti nebudeme si nic nalhávat, máslo zkrátka a dobře vede. Margaríny se mu v tomto směru nevyrovnají. Avšak vysoká cena másla mnohé z nás donutila sáhnout po tuku rostlinného původu.

Víte, že existuje dokonce muzeum másla? Kde ho najdete se dozvíte ZDE.

Margaríny nemusí být jen špatné Foto: Margaríny nemusí být jen špatné, Foto: istock.com

Margaríny nejsou špatné, jsou méně tučné a disponují éčkem

Taky si stále myslíte, že margaríny jsou plné ztuženého tuku? Kdysi tomu tak bylo, ale nové technologie přinesly příznivé změny a nežádoucí transmastné kyseliny již v balení kvalitních roztíratelných rostlinných tuků nenajdeme. Margaríny se vyrábí z tuků rostlinného původu a jejich zastoupení ukazuje od 60 do 30 %. Nižší obsah naleznete především u light variant. Je tedy více než zřejmé, že margarín není žádnou náhražkou másla, a to z důvodu zcela jiného složení.

Upozornil vás lékař na vyšší hodnoty cholesterolu? Tak pak si na celozrnný rohlík namažte kvalitní margarín (je zcela bez cholesterolu). Ten navíc oproti máslu obsahuje vitamín E. Stejně jako máslo našemu organismu dodají áčko a déčko.

Potrženo sečteno:

 

  • Pokud nepatříte do rizikové skupiny, není na škodu kombinovat máslo s roztíratelnými rostlinnými tuky.
  • Máte v plánu držet redukční dietu? Pak margarín představuje ideálnější a méně kalorickou alternativu.
  • Do zeleninových salátů si dopřejte rostlinné oleje, které se vyplatí střídat, i když pochopitelně všichni milujeme panenský olivový olej. Nic nenamítáme ani proti zálivce z jogurtu.
  • V zásadě si zakažte na másle smažit, tento mléčný tuk špatně snáší vysoké teploty, dochází k přepalování a tím ke vzniku nežádoucích látek.
  • Smažení můžete zvládnout také na rafinovaném řepkovém či slunečnicovém oleji, kdežto pokrmy, které je nutné smažit déle, připravujte na speciálním fritovacím oleji. Pokud výjimečně osmažíte řízky na sádle, nic se nestane. Avšak celkově konzumace smažených jídel znamená pro organismus zbytečnou kalorickou zátěž, a to také v rámci trávení. Fritovací olej pravidelně měňte a hlídejte si také teplotu smažení, která by neměla být vyšší než 180 stupňů.
  • Konzumujte tučné ryby, ořechy, avokádo a vybodněte se jednou provždy na sušenky, čokoládové tyčinky a chipsy. Strava bohatá na tuky v tomto případě znamená opravdu diametrálně odlišné atributy.

Mohlo by vás také zajímat:

 

Máslo ničím nenahradíš

Máslo: 7 rad, jak poznat to opravdu kvalitní

Margarín už dávno nelze považovat za náhražku másla.

Návod: Jak si vyrobit domácí margarín

Domácí arašídové máslo

Lahodné domácí arašídové máslo

autor: LZ

Článek je zařazen v: dieta, tuky, margarín, máslo
Reklama