Štve vás létání nebo se ho šíleně bojíte? Zážitek z cesty si pasažéři kazí i sami

Ať už nesnášíte létání z jakýchkoli důvodů, věřte, že může být o dost lepší, zábavnější i méně děsivé. Toto jsou nejčastější chyby, které děláme, a sami si tak pobyt v letadle znepříjemňujeme.

Na některé z nich upozorňuje bývalá letuška, která měla možnost cestovat mnoha linkami v letadlech s různými úrovněmi vybavení, prostřednictvím Insider.com. Opakovaně u pasažérů pozorovala chyby, kterých litovali hlavně při mnohahodinovém cestování do vzdálených destinací. Už se vám stalo, že jste měli v kabině problém s hlukem, teplotou, dělalo se vám špatně nebo vám zaléhaly uši? A víte, že se na vše můžete předem připravit?

Pokud je při každém letu vaší jedinou starostí hlavně ho ve zdraví přežít a vydržet, těchto 15 tipů můžete přeskočit a přesunout se nejdřív na konec článku. Tam najdete rady, jak se aspoň částečně zbavit strachu z létání.

1. Vrstvěte oblečení, ať jste připraveni na horko i zimu

Nějaké teploty panují v místě, odkud odlétáte, úplně jiné mohou být v cílové destinaci a pak je tu ještě letiště a samotná kabina letadla. Připravte se na to, že v kabině může být příliš horko nebo zima, tím, že si vezmete více vrstev oblečení, které můžete podle potřeby odkládat nebo přidávat. Letušky sice dokážou teplotu v kabině do určité míry regulovat, nemohou ale vyhovět všem, a tak je možné, že je těsně před vámi nebo po vás jiný pasažér požádá o opačnou změnu teploty, než chcete vy.

2. Polštářek předem otestujte

Cestovní opěrky kolem krku jsou oblíbené a dají se snadno připnout na zavazadlo, aby nezabíraly místo. Pokud ale pohodlnost vašeho polštářku předem nevyzkoušíte, skončíte jako mnoho jiných pasažérů, kteří se s nimi tahají zbytečně.

Přečtěte si také: Cestování letadlem bude za pár let úplně jiné. Co nás čeká?

3. Sbalte klapky, špunty, zvlhčovač a balzám

Bývají někdy součástí sady vybavení pro pasažéry, to ale neplatí pro nízkonákladové lety. Vaše vlastní klapky na oči a špunty do uší vás můžou zachránit před čirým utrpením, které představuje například neutišitelné dítě na palubě nebo spolucestující, jenž vás otravuje světlem ze svého tabletu či chrápáním. Balzám na rty a zvlhčující pleťová voda vám v suchém vzduchu kabiny také udělá dobrou službu.

4. Balíček první záchrany

Nechceme vás strašit, protože se to nestává často, ale občas někdo dorazí do cílové destinace a svůj odbavený kufr na pásu nenajde. Než vyřešíte jeho nalezení a přepravu k vám, bude se vám určitě hodit nějaké základní oblečení na převlečení, kartáček, pasta, hřeben a další nezbytnosti. Ty mějte radši vždy v příručním zavazadle. Budou fajn záchranou i při dlouhém letu, když si budete chtít například vyčistit zuby nebo upravit přeležený účes.

5. Nespoléhejte jen na vybavení letadla

Přineste si raději vlastní zábavu i do letadla, které má obrazovky na sedadlech. Technika nemusí vždy dobře fungovat a není nic horšího než několik hodit sedět a zírat před sebe nebo se snažit usnout v okolním hluku.

6. Nabijte si včas všechna zařízení

A nezapomeňte na sluchátka! Kromě nabitého mobilu, tabletu, laptopu nebo jiného zařízení mějte pro delší let připravenou i variantu zábavy, která nezruinuje jejich baterku. Ideální je například poslech podcastů nebo e-knihy ve čtečce. Pokud cestujete ve dvou a chcete využívat jedno zařízení, připravte si i dvoje sluchátka s rozdvojovacím konektorem nebo vyzkoušejte, jestli jde se zařízením propojit více bezdrátových.

7. Připravte se na nedostupnost internetu

V době, kdy jsme zvyklí využívat připojení k internetu i v tunelech v metru, se snadno může stát, že zapomenete filmy nebo hudbu stáhnout do zařízení. Streamovací služby tuto možnost mají právě pro tyto případy, proto si vše potřebné předem uložte. Všechna zařízení by při letu měla být přepnuta na letecký režim.

Co je to jet lag?

Pásmová nemoc (anglicky jet lag, doslova „tryskáčové zpoždění“) je únava a poruchy spánku plynoucí z narušení biorytmů po rychlém leteckém překonání několika časových pásem.

8. Pozor na konzumaci alkoholu

Kvůli sníženým hladinám kyslíku v krvi a v důsledku nízkého tlaku v kabině a dehydratace z nízké vlhkosti vás může konzumace alkoholu zasáhnout mnohem rychleji, než jste zvyklí. Opilí cestující, kteří se ztrapní nečekanými incidenty, bohužel v letadlech nejsou výjimkou. A i kdybyste z nadměrného pití vyvázli bez trapasů nebo potíží s posádkou, pořád hrozí nepříjemný jet lag.

9. Jet lag ze sledování seriálů a hraní her

Jestli cestujete s dětmi, je lepší sledování pohádek nebo hraní her na tabletu kombinovat s něčím klidnějším, aby vaše ratolesti nebyly moc nabuzené a dokázaly i odpočívat. Jinak druhý den po delším letu budou pravděpodobně mít jet lag stejně jako vy, pokud se budete snažit při cestování zůstat vzhůru po dobu 10 a více hodin.

10. Dodržujte pitný režim

Schválně, kolik vody většinou během letu vypijete? Nesnažte se to vydržet kvůli vysoké ceně nápojů na letišti a v letadle nebo kvůli tomu, abyste nemuseli chodit na záchod. Suchý vzduch a vysoká nadmořská výška přispívají k dehydrataci, proto se nestyďte personál v letadle o vodu požádat. Případně můžete přes kontrolu projít s prázdnou lahví, kterou je možné na mnoha letištích pitnou vodou doplnit.

Pitný režim nedoženete těsně před cestou, obzvlášť během horkých dnů je potřeba ho dodržovat pravidelně:

11. Nechoďte uličkami bosí

Pokud chcete nohám ulevit, zujte si boty při sezení na svém místě. Můžete s sebou mít i skladné přezůvky nebo pohodlné teplé ponožky. Nechoďte ale bosí v uličkách, koberce v letadle se příliš často nečistí a vzhledem k tomu, že lety často provázejí turbulence, kapalina na podlaze toalety rozhodně nemusí být voda.

12. Pozor na prášky na spaní

Při jejich užívání nepočítejte s tím, že budete pohodlně spát přesně po tu správnou dobu. Některé prášky na spaní mohou vést k ochromení i dalším vedlejším účinkům, v letadle je ale nutné být bdělí v případě mimořádných událostí. Vždy se proto poraďte s lékařem.

13. Nejezte nadýmavá jídla a nepijte moc bublinek

V letadle nás většinou velký gastronomický zážitek nečeká, a tak je běžné, že se najíme předem a chceme si užít například čerstvou zeleninu či pečivo… Měli bychom ale vynechat vše, včetně sycených nápojů, co by během letu mohlo podpořit nadýmání a říhání. Uvězněný vzduch v těle může z vaší cesty letadlem udělat hodně nepříjemný i bolestivý zážitek.

14. Ulevte tlaku v uších

Jestli trpíte na bolest uší při vzletu a přistání, určitě si přibalte gumové bonbony nebo žvýkačky. Někdy je na palubě od personálu dostanete, není ale dobré na to spoléhat. Dětem můžete koupit speciální špunty, které snižují nepohodlí v uších. A pokud víte, že vaše bolesti bývají opravdu mučivé, zaměřte se před letem i na to, abyste ulevili svým dutinám.

15. Vyčistěte dutiny před letem

Řeč je hlavně o uších, nosu a Eustachově trubici, která je propojuje. V lékárně seženete speciální ušní svíčky, jež pomáhají uvolnit zevní zvukovod i vyrovnat tlak v oblasti ucha, čela a nosních dutin. Jejich použití ale raději konzultujte s lékařem. Pokud jste byli nachlazení a máte pořád trochu plné dutiny, zkuste třeba inhalaci horké vody s esenciálním olejem z eukalyptu. Pomohou i léky určené na uvolnění dutin.

Jak pracovat se strachem z létání

Podle statistik je létání nejbezpečnějším způsobem cestování, přesto se ho řada lidí bojí více než jízdy autem. Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) míra fatálních nehod za rok 2018 v průměru vycházela na 0,28 na milion letů, to je jen jedna smrtelná nehoda na 4,2 milionu letů.

Jestli vás ani tyto statistiky černé na bílém neuchlácholí, patříte pravděpodobně mezi pasažéry, kteří mají z létání strach. Tzv. avifobií podle průzkumů leteckých společností trpí až 40 % pasažérů. Významná část lidí také popisuje, že přestože strach vyloženě nemají, při letu je provází nepříjemné pocity. Neexistuje jedna nejlepší forma terapie, ale můžete zkusit odhalit, co vyhovuje právě vám.

  • V případě fobie můžete odbourat strach při takzvané kognitivní terapii u psychoterapeuta.
  • Lékař může na fobii předepsat uklidňující léky proti úzkosti, nespavosti nebo bušení srdce.
  • Snažte se vyhnout alkoholu nebo ho konzumujte s mírou, mohl by prohloubit vaše pocity paniky.
  • Cestujte s někým, kdo vás vhodně podpoří tak, jak si sami řeknete. Nebude do vás tedy rýpat a posmívat se vám ani vás například nebude přehnaně utěšovat.
  • Snažte se myslet na něco hezkého, třeba na cíl vaší dovolené.
  • Odreagujte se sledováním filmu, poslechem hudby, žvýkáním něčeho dobrého, …
  • Naučte se správně dýchat a svůj dech ovládat. Míváte-li pocity na omdlení, je to často právě kvůli zrychlenému dýchaní.
  • Informujte se předem o tom, jak samotné lety opravdu probíhají, a projděte si relevantní informace a statistiky – postupně zjistíte, že jde o opravdu bezpečný způsob přepravy.
  • Postavte se svému strachu a zkuste létat častěji na kratší vzdálenosti.
  • Pravděpodobně vám nebude dobře u okénka, obzvlášť pokud máte strach i z výšek, proto si radši zajistěte sezení v uličce.
  • I některá letiště (včetně pražského) nabízí kurzy létání bez strachu, na které se můžete přihlásit.

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 15. 4. 2024

Vaše kreativita je na vrcholu, Berani, tak toho využijte. Tento den je ideální pro malování nebo psaní. I když svůj talent považujete za hluboko pod úrovní amatérského, možná budete překvapeni tím, co jste schopni vytvořit. Ignorujte svého přísného vnitřního redaktora a pracujte pro čisté potěšení z tvorby. Výsledky vás potěší.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.