Chcete se dožít vysokého věku? Podle odborníků stačí dělat jednu snadnou věc

Sezení na tvrdé podlaze má určitě hodně daleko ke komfortu měkkého křesla, nicméně jak dokazují studie nejdéle žijících populací na naší planetě, pokud ho budete provádět pravidelně, můžete si tím prodloužit život.

Možná jste už slyšeli o takzvaných modrých zónách. To jsou geografické oblasti, v nichž žije nezvykle vysoký počet obyvatel nad 100 let. Mezi modré zóny patří také japonský ostrov Okinawa, kde je největší koncentrace stoletých žen na světě. Dan Buettner, který se modrým zónám dlouhodobě věnuje, říká, že lidé, kteří na Okinawě žijí, mají ve svých domovech minimum nábytku a většinu času přirozeně sedí na podlaze. Podle něj jsou přínosy takového způsobu života evidentní. „Strávil jsem den se 103letou ženou a viděl jsem ji asi čtyřicetkrát vstát a zase si sednout na podlahu. To je, jako kdyby udělala čtyřicet dřepů denně,“ říká Buettner.

Test sed–vztyk jako ukazatel fyzické kondice

Na dámu v tak pokročilém věku je to jistě úctyhodný výkon. Nicméně odborníci na dlouhověkost by vám možná potvrdili, že jedním z ukazatelů, v jaké jste fyzické kondici, je právě to, zda dokážete bez pomoci vstát ze sedu na zemi. Říká se mu takzvaný sed–vztyk test a provádí se tak, že sedíte se zkříženýma nohama na zemi a musíte se zvednout bez použití rukou. Studie publikovaná v European Journal of Preventive Cardiology naznačuje, že ti, kteří nebyli schopni tento pohyb provést, měli pětkrát až šestkrát větší pravděpodobnost úmrtí v nižším věku.

„Je dobře známo, že aerobní zdatnost souvisí s přežitím, ale naše studie také ukazuje, že udržování vysoké úrovně tělesné flexibility, svalové síly, poměru výkonu k tělesné hmotnosti a koordinace není dobré pouze pro provádění každodenních činností, ale má příznivý vliv také na délku života,“ uvedl v tiskové zprávě hlavní výzkumník studie Claudio Gil Araújo.

Přesun ze sedu na podlaze do stoje několikrát denně posiluje svaly středu těla a zlepšuje rovnováhu, což jsou faktory, které pozitivně ovlivňují celkovou pohyblivost a kondici svalů a kostí. A nejen to. Můžete tím také zabránit různým pádům v pokročilejším věku. Právě ty jsou velmi častou příčinou úmrtí u osob starších 65 let.

Důležité je sedět na zemi správně

„Pokud jste schopni relativně lehce sednout si na podlahu a znovu vstát, potvrzuje to, že vaše kostra i svalová rovnováha jsou v pořádku,“ říká specialistka na správné postavení těla Lauren Roxburgh. A má i recept pro ty, kteří tráví příliš mnoho času nesprávným sezením, například u počítače. „Když vstanete ze židle a sednete si na podlahu, pomůže vám to vyrovnat tělo, vycentrovat sedací kosti a zapojit střed těla – zlepšit sílu, přirozenou flexibilitu a celkový pohyb,“ říká.

Pokud má mít ale sezení na podlaze zdravotní benefity, je potřeba sedět správně, tedy ideálně v tureckém sedu, a věnovat pozornost celkovému držení těla. „Nehrbte se, to může zvýšit tlak a způsobit bolest v dolní části zad. Snažte se držet váhu uprostřed boků, abyste snížili tlak na kotníky a chodidla,“ upozorňuje expertka. Podle jejího názoru je nejlepším způsobem sezení na polštáři, okraji složené deky nebo měkkém míči. Díky tomu se lehce zvednou boky a páteř se lépe vyrovná.

Není nutné vyhazovat židle

Nic z toho, co bylo výše uvedeno, ale samozřejmě neznamená, že byste měli vystěhovat byt a sedět od rána do večera na tvrdé podlaze. Důležité je najít určitou rovnováhu a netrávit celé dny jen sezením na židli nebo v křesle, navíc shrbení u počítače.

„Klíčem k dlouhověkosti, zachování pružnosti a udržení zdravého těla je snažit se průběžně hýbat během celého dne. Pokud si zvyknete sedět občas i na podlaze nebo provádět pravidelně hluboké dřepy, zvýšíte tím průtok krve, energii, flexibilitu i rozsah pohybu,“ radí Roxburgh. Znáte lepší a jednodušší způsob, jak udržet své tělo v kondici bez toho, že byste se zapotili?

Zdroj: Well + Good


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 28. 5. 2024

Berani, možná budete vyzváni, abyste uspořádali setkání u sebe doma. Zpočátku byste mohli propadnout panice, protože si myslíte, že váš dům není dostatečně čistý. Nebojte se. Pravděpodobně je bezvadný. Jste jediní, kdo si všimne nějakého prachu, takže se tím netrapte.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.