Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Sezení je novodobé kouření. Jak na to, abychom zůstali zdraví?

Ještě nikdy nebyl člověk vystaven tak hektickému životnímu tempu jako dnes. Pak mu židle připadá jako oáza, v níž najde chvilku klidu. Tahle chvilku odpočinku ale z dlouhodobého hlediska může pořádně škodit.
Vydáno: 22.10.2018, Martina Hrušková
Sezení je novodobé kouření. Jak na to, abychom zůstali zdraví?
Sezení je novodobé kouření. Jak na to, abychom zůstali zdraví? Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Židle je praktická, a všechno, co je praktické, slaví úspěch, protože to šetří peníze, čas, sílu, námahu nebo cokoli jiného. Pokud však šetříme na špatném místě, musíme často později platit mnohem víc, protože úspory jdou na úkor jiných věcí, do nichž jsme měli raději včas investovat. Sezení nás vede do slepé uličky, pomalu to začínáme chápat.

Sezení je stejné jako kouření

Sezení jako masový fenomén se často přirovnává ke kouření. Zdravotní riziko kouření bylo známé už v šedesátých letech minulého století, ale nikdo je nevnímal jako hrozbu, protože v popředí bylo plnění jiných přání a cílů. Takže to trvalo padesát let a stálo to životy mnoha kuřáků, než se začalo důsledně a nakonec i úspěšně s kouřením bojovat.  

Meditační lotosový sed

Sezení se v jiných kulturách záměrně používalo k tomu, aby se lidé vnitřně uklidnili. Názorným příkladem je lotosový sed pocházející z Dálného východu. Tato asketická forma meditace má člověka dovést k vnitřnímu klidu. Poloha připomíná lotosový květ.

Lotosový sed je klasickým prvkem také v józe. Původně byl určen k tomu, aby se cvičenec připravil na náročnou meditaci. Pokud se někdo tuto pozici správně naučí, dostatečně ji nacvičí a správně ji provádí, je velmi stabilní, příjemná a bezbolestná. Protože není vhodná pro všechny, může se nahradit i tureckým sedem, který je ovšem méně stabilní.

Účinky lotosového sedu znějí až neuvěřitelně, zejména ve srovnání s negativními dopady běžného sezení v kanceláři. Působí téměř proti všem problémům zmiňovaným v této knize! Je to vlastně paradox, že stejná základní činnost (sezení) může na lidi působit tak odlišně.

Cvičení jógy se rozmáhá, protože slibuje jak fyzické, tak duševní uvolnění pro mnoho lidí, kteří mají sedavé zaměstnání. Zda a jak nám může jóga pomoci, si musí každý vyzkoušet sám. Pravděpodobně to budete mít s jógou podobné jako s prací, budete muset rozlišovat mezi pohybem a duševním rozpoložením, abyste našli sami sebe. Naše vnímání by mělo být lépe vytrénované pro nuance a vnímání při určitých činnostech. Pak najdete řešení i ve své práci. Jóga vám při tom může pomoci, ale řešení spočívá ve vědomí – v tom, jak k něčemu (k sezení!) vědomě či nevědomě přistupujeme.

Účinky lotosového sedu:

  • otevírání kyčlí,
  • protažení dolních končetin,
  • dobré držení těla a protažení páteře,
  • psychické uvolnění,
  • zvýšení pozornosti a lepší vnímání okolí,
  • lepší fyzická stabilita při meditaci,
  • vyrovnání energií v těle.

zdroj: Cviky a protahování při sedavém zaměstnání, autor: Frank Thömmes

Článek je zařazen v: jóga, sezení, záda, kouření
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama