Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Kokosový olej: 7 případů, kdy byste ho neměli používat

Kokosový olej je dokonalý ve všech směrech, alespoň tak to podle dnešních trendů vypadá. Patří do zdravé kuchyně, používá se v kosmetice a jeho vyznavači hlásají preventivní účinky proti Alzheimerově chorobě a cukrovce. Ale je opravdu tak výjimečný a zdravý? Ne vždy a všude.
Vydáno: 30.07.2017, Anna Kopečková
Opravdu je kokosový olej takový zázrak?
Opravdu je kokosový olej takový zázrak? Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pokud jde o kokosový olej jako potravinu, o jeho prospěšnosti je přesvědčeno pouze 37 procent amerických výživových specialistů.

Zde je sedm případů, kdy byste se mu měli přímo vyhnout:

1. Když chcete zhubnout

Pravidelně si kontrolujete váhu? Příznivci kokosového oleje prohlašují, že pomáhá zmenšit obvod pasu, ale pravděpodobně to nebude žádný zázrak. Ačkoli může působit jako zdravější varianta, má jedna jeho polévková lžíce 117 kalorií, což je podobné jako u olivového oleje.

To samozřejmě neznamená, že byste ho neměli používat, jen si hlídejte množství. Měřte si porce a hlídejte kalorie. I malé množství kokosového oleje dokáže jídlu dodat tu správnou chuť.

2. Ve větší míře při vaření

Všeho s mírou, to platí i pro tolik opěvovaný kokosový olej. Možná vás překvapí, že dokonce i vepřové sádlo je svým složením příznivější než kokosový olej. Ten má totiž celých 12 gramů nasycených tuků v jedné polévkové lžíci. O těchto tucích většina vědeckých studií tvrdí, že zvyšují riziko srdečních onemocnění a hladinu cholesterolu. A podle Americké asociace pro srdeční choroby byste denně neměli zkonzumovat víc než 13 gramů nasycených tuků.

3. Místo zubní pasty

Už jste o tom slyšeli? Tento starý ajurvédský postup, při kterém se ústa vyplachují olejem, má zlepšovat ústní hygienu a dech. Vědci bohužel nesouhlasí. Výzkumy prokázaly, že fluoridové a bylinkové ústní vody snižují počet bakterií v ústech, ale olej to stejné nedokáže. Když si večer nevyčistíte zuby, je výplach pusy (byť jen vodou) lepší než nic, ale kokosový olej rozhodně nebude vaše cesta k zářivému úsměvu.

4. Na poranění

Natíráte se kokosovým olejem? Tak si dejte pozor, kde všude. Aplikujte ho jen na zdravou pokožku. Pokud by se dostal na místa, kde jste se řízli, jste poškrábaní nebo máte dokonce otevřenou ránu, způsobili byste si zbytečné podráždění, zarudnutí a svědění kůže.

5. Místo opalovacího krému

Je pravda, že kokosový olej má schopnost chránit před slunečními paprsky. Existují výzkumy, které uvádějí, že funguje jako krém s faktorem 8. Každopádně není dobré kvůli němu opustit standardní opalovací krém, protože ten vám poskytne širokospektrální ochranu proti UVA a UVB paprskům a není pro něj problém faktor 30 i více.

6. Ve sprše nebo ve vaně

Kokosový olej zvláčňuje, ale pokud ho pořádně nevetřete do kůže, budete spíš mastní. A potom můžete v koupelně snadno uklouznout. Existují i případy, kdy si lidé přidali v dobré víře do koupele kokosový olej a pak nemohli vylézt z vany. Proto se raději myjte bez oleje.

Kokosový olej ale můžete v koupelně využít mnoha jinými způsoby. Přečtěte si o tom zde.

7. Vaření při vysokých teplotách

Mnoho lidí vůbec neví, že se nerafinovaný kokosový olej začne přepalovat při relativně nízké teplotě, už při 140 °C. Rafinovaný kokosový olej potom při 230 °C. Takže si raději zkontrolujte, který typ při vaření používáte. Nerafinovaný se hodí na pečení a vaření při nízkých teplotách, rafinovaného se držte při prudkém vaření a smažení.

-az-

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

tuky a výživa hlavní Foto:

Tuky a zdravá strava: Proč je vepřové sádlo lepší než kokosový olej?

Jaké jsou plusy a minusy palmového oleje, kokosového tuku, másla nebo řepkového oleje?
Spousta lidí si myslí, že margaríny jsou zdraví škodlivé. Jak je to doopravdy?

Rostlinné tuky: 5 rad, jak se v nich vyznat

Olej z hroznových jader

Zapomeňte na kokosový olej, je tu zázračný a dokonalý olej z hroznových jader!

Článek je zařazen v: dieta, hubnutí, opalování, tuky, kokosový olej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama