Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Kokosový olej: 7 případů, kdy byste ho neměli používat

Kokosový olej je dokonalý ve všech směrech, alespoň tak to podle dnešních trendů vypadá. Patří do zdravé kuchyně, používá se v kosmetice a jeho vyznavači hlásají preventivní účinky proti Alzheimerově chorobě a cukrovce. Ale je opravdu tak výjimečný a zdravý? Ne vždy a všude.
Vydáno: 30.07.2017
Opravdu je kokosový olej takový zázrak?
Autor: iStock Opravdu je kokosový olej takový zázrak?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pokud jde o kokosový olej jako potravinu, o jeho prospěšnosti je přesvědčeno pouze 37 procent amerických výživových specialistů.

Zde je sedm případů, kdy byste se mu měli přímo vyhnout:

1. Když chcete zhubnout

Pravidelně si kontrolujete váhu? Příznivci kokosového oleje prohlašují, že pomáhá zmenšit obvod pasu, ale pravděpodobně to nebude žádný zázrak. Ačkoli může působit jako zdravější varianta, má jedna jeho polévková lžíce 117 kalorií, což je podobné jako u olivového oleje.

To samozřejmě neznamená, že byste ho neměli používat, jen si hlídejte množství. Měřte si porce a hlídejte kalorie. I malé množství kokosového oleje dokáže jídlu dodat tu správnou chuť.

2. Ve větší míře při vaření

Všeho s mírou, to platí i pro tolik opěvovaný kokosový olej. Možná vás překvapí, že dokonce i vepřové sádlo je svým složením příznivější než kokosový olej. Ten má totiž celých 12 gramů nasycených tuků v jedné polévkové lžíci. O těchto tucích většina vědeckých studií tvrdí, že zvyšují riziko srdečních onemocnění a hladinu cholesterolu. A podle Americké asociace pro srdeční choroby byste denně neměli zkonzumovat víc než 13 gramů nasycených tuků.

3. Místo zubní pasty

Už jste o tom slyšeli? Tento starý ajurvédský postup, při kterém se ústa vyplachují olejem, má zlepšovat ústní hygienu a dech. Vědci bohužel nesouhlasí. Výzkumy prokázaly, že fluoridové a bylinkové ústní vody snižují počet bakterií v ústech, ale olej to stejné nedokáže. Když si večer nevyčistíte zuby, je výplach pusy (byť jen vodou) lepší než nic, ale kokosový olej rozhodně nebude vaše cesta k zářivému úsměvu.

4. Na poranění

Natíráte se kokosovým olejem? Tak si dejte pozor, kde všude. Aplikujte ho jen na zdravou pokožku. Pokud by se dostal na místa, kde jste se řízli, jste poškrábaní nebo máte dokonce otevřenou ránu, způsobili byste si zbytečné podráždění, zarudnutí a svědění kůže.

5. Místo opalovacího krému

Je pravda, že kokosový olej má schopnost chránit před slunečními paprsky. Existují výzkumy, které uvádějí, že funguje jako krém s faktorem 8. Každopádně není dobré kvůli němu opustit standardní opalovací krém, protože ten vám poskytne širokospektrální ochranu proti UVA a UVB paprskům a není pro něj problém faktor 30 i více.

6. Ve sprše nebo ve vaně

Kokosový olej zvláčňuje, ale pokud ho pořádně nevetřete do kůže, budete spíš mastní. A potom můžete v koupelně snadno uklouznout. Existují i případy, kdy si lidé přidali v dobré víře do koupele kokosový olej a pak nemohli vylézt z vany. Proto se raději myjte bez oleje.

Kokosový olej ale můžete v koupelně využít mnoha jinými způsoby. Přečtěte si o tom zde.

7. Vaření při vysokých teplotách

Mnoho lidí vůbec neví, že se nerafinovaný kokosový olej začne přepalovat při relativně nízké teplotě, už při 140 °C. Rafinovaný kokosový olej potom při 230 °C. Takže si raději zkontrolujte, který typ při vaření používáte. Nerafinovaný se hodí na pečení a vaření při nízkých teplotách, rafinovaného se držte při prudkém vaření a smažení.

-az-

Mohlo by vás taky zajímat:

Tuky a zdravá strava: Proč je vepřové sádlo lepší než kokosový olej?

Kdo chce psa bít, hůl si vždy najde. Tohle přísloví lze použít i v případě potravin. Prakticky jakákoli potravina může mít své plusy i minusy, záleží na úhlu pohledu. A tuky, zejména poslední dobou tolik diskutovaný palmový nebo kokosový, nejsou výjimkou.

„Pohled na výživu se v průběhu let mění, co bylo dříve špatné, nemusí dnes platit. Příkladem takové ´renesance´ jsou vejce. Dříve zatracovaná pro vysoký obsah cholesterolu, dnes ceněná pro vysoký obsah hodnotných a dobře stravitelných bílkovin, obsah fosfolipidu lecitinu a přítomnost polynenasycených mastných kyselin a celého spektra vitaminů a minerálních látek," říká odbornice na zdravý životní styl PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Podobné to je i s tuky. V současnosti je na pranýři palmový tuk, vzkříšení zažívá máslo a opěvován je kokosový tuk. I zde ale platí, že každá mince má dvě strany.

Jaké jsou jejich plusy a minusy?

Palmový olej

tuky a výživa palmový

V čem je špatný:

 

Z výživového hlediska je nejčastějším argumentem proti palmovému oleji to, že obsahuje převážně nasycené mastné kyseliny. Hlavními mastnými kyselinami jsou kyselina palmitová, v menší míře jsou přítomny kyselina stearová a myristová.

 

V čem je dobrý:

 

Palmový olej má dobré technologické vlastnosti. Jeho použití umožňuje výrobcům vyhnout se částečně ztuženým tukům, které jsou často nositeli transmastných kyselin s velmi nepříznivým účinkem na zdraví. V těchto případech je potřeba použití palmového oleje hodnotit jako zdravotně přínosné. Argument, že je možné použít máslo nebo sádlo, zcela neobstojí. V potravinách, kde se palmový olej často používá (cukrovinky, polevy), je potřeba určitých technologických vlastností, jako jsou tuhost i při pokojové teplotě a chuťová neutralita. Tyto požadavky např. sádlo nebo máslo nesplňují.

Rozhodující je přitom vždy poměr mezi jednotlivými mastnými kyselinami. Pokud je ve složení výrobku uveden palmový olej, vůbec to automaticky neznamená špatný produkt. Pokud je použit v kombinaci s jinými oleji, je výsledný poměr mezi nasycenými a nenasycenými mastnými kyselinami příznivý. Nezapomínejme, že použití palmového oleje je stále menší zlo, než použití částečně ztužených tuků.

Spousta lidí si myslí, že margaríny jsou zdraví škodlivé. Jak je to doopravdy?

Rostlinné tuky: 5 rad, jak se v nich vyznat

Olej z hroznových jader

Zapomeňte na kokosový olej, je tu zázračný a dokonalý olej z hroznových jader!

Článek je zařazen v: dieta, hubnutí, opalování, tuky, kokosový olej
Reklama