zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Zlozvyky pro vás mohou být i dobré. Kterých se nezbavovat?

Kterých zlozvyků se nezbavovat?
Autor: iStock Kterých zlozvyků se nezbavovat?
Anna Kopečková , Vydáno: 30.12.2020
Nic není, jak se zdá. A to, co je na první pohled škodlivé pro vaše zdraví, se nakonec může ukázat jako velké plus.

reklama

 

Často se píše o tom, že zlozvyky nám nesvědčí, a tak bychom se jich měli co nejdřív zbavit. Ale toto tvrzení je pravdivé jen částečně. Jistě, jsou zlozvyky, které jsou nezdravé (kouření), neslušné (skákání lidem do řeči) nebo nechutné (škrábání se v rozkroku). Ale pak jsou také zlozvyky, které mohou být lidem prospěšné. Jak? Některé zlozvyky mohou pomoci překonat chutě, bojovat proti stresu nebo dokonce déle žít. Přečtěte si, co vám, alespoň jednou za čas, prospěje.

Stravování mimo domov

ThinkstockPhotos-86529740 Foto:

V současné době se nám o jídle v restauraci může sice jenom zdát, ale až to zase půjde, jistě mnozí hned vyrazí do svého oblíbeného podniku. Jenže pokud si nedáte pozor, může skutečně jít o velmi nezdravý návyk, který je ještě k tomu pěkně drahý. Ale když se rozhodnete, že budete doma každý den vařit, možná si vůbec nepomůžete. Vědci ze státní univerzity v americké Severní Karolíně totiž udělali průzkum mezi 150 matkami a ženami v domácnosti a zjistili, že každodenní příprava večeře může být z mnoha důvodů velmi stresující. Nejčastějším důvodem pak je nedostatek času. „Nakupování, příprava a vaření – je toho hodně, co musí ženy zvládnout, a často k tomu mají milion dalších úkolů,“ uvádí dietoložka Keri Glassmanová, autorka knih o hubnutí. Podle ní taková situace způsobuje ženám stres, který může způsobit katastrofu v těle.

Stres totiž vyvolává chutě na sladké a působí přibírání na váze. „Jsem velkým zastáncem občasného stravování se mimo domov, vůbec to totiž nemusí být nezdravé,“ vysvětluje Glassmanová, která radí vynechat salát. Podle ní je totiž velmi často stejně nabitý kaloriemi, protože obsahuje například majonézový dresink, slaninu nebo další nezdravé přísady. Místo toho si objednejte vegetariánské jídlo a pokud vám to nebude stačit, vyberte si další jídlo mezi předkrmy. Druhé jídlo by mělo obsahovat zeleninu a kvalitní bílkoviny (libové maso, ryby), které vám pomohou zůstat déle sytí.

 

Nadávání

ThinkstockPhotos-178706191 Foto:

Když už potřetí v jednom týdnu šlápnete bosou nohou na kostičku lega, možná se raději kousnete do jazyka, než abyste si pěkně od plic zanadávali. Ale je to velká chyba. Jedna vědecká studie ukazuje, že klení pomáhá zmírnit bolest. „Nadávání spouští podobné reakce, jaké vyvolává boj nebo útěk. Zvyšuje tepovou frekvenci a dodává nám pocit síly, který způsobí vyšší toleranci k bolesti,“ vysvětluje vedoucí výzkumník Richard Stephens, který působí na katedře psychologie na univerzitě Keele v Staffordshire v Anglii. Podle něj jsou nadávky jakýmsi emocionálním jazykem, což znamená, že vám mohou pomoci lépe zvládat stres. Takže až příště budete mít na jazyku zase ono známé do pr..., klidně to pusťte ven. A vůbec to nemusí být nahlas, pokud budete v práci nebo se vám zrovna budou pod nohama motat děti. Můžete nadávat i šeptem někde opodál. I tak se vám uleví.

Vynechávání cvičení

Vynechávání cvičení
Autor: iStock Vynechávání cvičení

Snažíte se pravidelně cvičit? Může to být náročné, když jsou fitka zavřená a venku nic moc počasí. Musíte se o to víc přemlouvat a přemáhat. Někdy je ale lepší se na to prostě vykašlat. „To nejlepší, co můžete pro své tělo udělat, je dát mu šanci odpočinout si,“ říká Jimmy Minardi, certifikovaný učitel jógy a osobní trenér v New Yorku. Odpočinek není žádný zbytečný luxus, je to velmi důležitá součást tréninku, protože během něj se svaly regenerují a zotavují se, ale také vám umožní tolik potřebnou duševní přestávku. Ta vám nakonec pomůže vytrvat v tréninku. „Když jste se rozhodli změnit své tělo, musíte tomu dopřát dostatek času. Odpočinek není flákání,“ dodal Minardi.

Pití piva

ThinkstockPhotos-176795856 Foto:

Jděte do toho a pošlete tam hned jedno, i když teď možná jenom lahvové! Výzkum ukazuje, že pivo je bohaté na různé sloučeniny a antioxidanty, které vás chrání před rakovinou a kardiovaskulárním onemocněním, a dokonce i před různými degenerativními onemocněními mozku. Ve skutečnosti ze studie z roku 2013 vyplývá, že lidé, kteří konzumovali alespoň jedno pivo denně, měli o 59 procent nižší riziko vzniku Parkinsonovy choroby než lidé, kteří nepijí vůbec. A co víc, pivo obsahuje křemík, který zpevňuje kosti a zlepšuje pleť.

„Klíčem ke zdraví je umírněnost. Mírná konzumace piva, což znamená ne víc než jeden kousek denně, může být součástí zdravé výživy,“ tvrdí dietoložka Joy Dubostová, mluvčí Akademie výživy a dietetiky. Podle ní je navíc výhodný i způsob balení piva. „Poznáte tak správné množství, což u koktejlů nebo vína není tak jednoduché,“ dodává.

A stejně, jako jsou některé zlozvyky vlastně občas dobré, jsou i některé dobré návyky špatné, když se to s nimi přehání. Proto si přečtěte následující případy a zjistíte, jestli si vlastně neškodíte:

Čistíte si zuby hned po jídle

ThinkstockPhotos-480320367 Foto:

Ano, jít na pracovní schůzku se zrníčkem máku mezi zuby nebo jít na rande s kouskem špenátu nalepeným na jedničce může být pěkně trapné. Možná proto si čistíte zuby hned po snídani, obědě i večeři. Podle Americké asociace zubařů je však lepší počkat po jídle nejméně 30 minut. „Jídlo a pití dočasně oslabuje sklovinu, zvláště pokud jste měli něco kyselého, jako jsou citrusové plody, káva, červené víno nebo rajčatová omáčka. Pokud si zuby čistíte příliš brzy, než vaše sliny sklovinu opět posílí, riskujete její poškození,“ říká dentální hygienistka Cherri Kadingová. 

Snažíte se dospat

ThinkstockPhotos-80719010 Foto:

Existuje asi tak milion věcí, kvůli kterým se v noci nevyspíte. A tak si ve volný den chcete poležet v posteli o pár hodin déle a dospat se. Problém však je, že budete jen více unavení. „Chodit spát a vstávat každý den ve stejnou dobu pomáhá udržovat v pořádku cirkadiální rytmy, což jsou vnitřní hodiny, které vám pomáhají usnout, tvrdě spát a probudit se odpočinutí,“ uvádí doktorka Rachel Salasová. Pokud budete chodit spát a budete vstávat pokaždé v jinou dobu, přivodíte si poruchy spánku. Nejlepší je jít spát v 11 večer a vstávat v 7 ráno. Pokud budete přes den příliš unavení, na 20 minut si zdřímněte.

Chodíte cvičit hodně brzy ráno

ThinkstockPhotos-504546297 Foto:

Pravděpodobně máte pocit, že pro sebe děláte to nejlepší, ale pokud je váš trénink opravdu intenzivní, možná byste měli své rozhodnutí přehodnotit. Podle britské studie je přirozená obrana těla v dopoledních hodinách na své nejnižší hranici, zatímco stresové hormony jako například kortizol jsou naopak na svých maximech. Tato nešťastná kombinace činí tělo náchylnější k infekci. „Náročný trénink může být přínosný, také ale tělu způsobí mnoho stresu. To ale neznamená, že musíte cvičení vynechat úplně. Pokud je ráno jediný okamžik, kdy si můžete zacvičit, ok, ale zvolněte. Nebo ten čas můžete věnovat přípravám na odpoledne, abyste mohli jít cvičit po práci,“ uvádí osobní trenér Jimmy Minardi.

Hýbete se raději po ránu nebo až večer?

Ranní versus večerní cvičení? Které je lepší?

 

Foto: Thinkstock

reklama

Související témata: zlozvyk , cvičení , pití piva , jak čistit zuby , kdy cvičit , poruchy spánku

reklama

Přečtěte si také

reklama