Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

8 chyb, kterými si zpomalujete metabolismus

Tohle už jste určitě slyšela nejméně stokrát. Abyste si zrychlila spalování, stačí maličko – vybudovat si svaly, pít litry vody (a zeleného čaje) a netrávit celé dny sezením. Jenže existuje snad milion dalších věcí, které mají na dobré spalování vliv. A právě ty vám možná zavírají cestu k rychlému metabolismu.

Nejíte dost mléčných výrobků
Nejíte mléčné výrobky
Nejíte mléčné výrobky

Svaly jsou pro zachování správné rychlosti spalování stěžejní. A protože mléčné výrobky jsou plné velmi kvalitních syrovátkových bílkovin a kaseinu, jsou pro růst svalů velmi důležité. „Syrovátka skvěle podporuje syntézu bílkovin, což pomáhá budovat svalstvo, a kasein brání odbourávání bílkovin a tím i úbytku svalové hmoty,“ říká nutriční expert Brian St. Pierre. Dokonce se ukázalo, že ženy, které si mléko a produkty z něj dopřávaly tři- až sedmkrát denně, shodily více tuku a nabraly více svalů než ženy, které jedly těchto produktů méně. Neváhejte proto a dejte si každý den alespoň tři porce mléka, tedy například jogurt, sýr a hrnek kvalitního kakaa.

Vůbec nejíte sacharidy
Vůbec nejíte sacharidy
Vůbec nejíte sacharidy

Jistě, jedna studie za druhou potvrzuje, že pro hubnutí je lepší omezit spíš cukry než tuky. Nicméně to neznamená, že byste je měla ze svého jídelníčku vyškrtnout úplně. „Během cvičení vaše svaly potřebují glykogen z karbohydrátů uložených ve vašem těle,“ přibližuje St. Pierre. Pokud tedy nesníte dost sacharidů, hladina glykogenu bude příliš nízká a nebudete mít dost energie na intenzivní sportování. Ve výsledku spálíte během cvičení méně kalorií a ani po něm to nebude moc slavné, protože tělo nebude potřebovat tolik energie, aby se dalo dohromady. Ke každému jídlu si tedy dejte i porci sacharidů, například ovesné vločky, neloupanou rýži, batáty…

Chvátáte při posilování
Chvátáte při posilování
Chvátáte při posilování

Kliky, činky, sedy-lehy, dřepy… Ano, tak si krásně vypracujete svaly. Jenže nic se nesmí uspěchat. Když budete jednotlivá opakování provádět moc rychle, nevytěžíte z posilování maximum. Excentrické posilování (při něm se svalová vlákna prodlužují, například při posilování bicepsu s činkou v ruce během natahování paže v lokti) je oproti koncentrickému (při něm se svalová vlákna zkracují, například při tom samém posilování během ohýbání paže v lokti) pro svaly velmi náročné a poškozující, takže tělo potřebuje více energie na jejich regeneraci. To znamená i více spálených kalorií. Jedna řecká studie například zjistila, že ženy, které se při posilování jeden týden zaměřovaly na excentrický pohyb, spálily o pět procent energie a tuku víc než ty, které to nedělaly.

 

 

Špatně svačíte
Špatně svačíte
Špatně svačíte

Místo toho, abyste kupovala nízkokalorické dobroty jako rýžové sušenky a dortíky, přivítejte ve svém jídelníčku zpátky oříšky. Ukazuje se, že polynenasycené mastné kyseliny, obzvlášť ty obsažené ve vlašských ořeších, mohou posílit aktivitu určitých genů, které kontrolují spalování tuků, takže během dne spálíte více kalorií. Stačí jedna nebo dvě hrsti vlašských ořechů denně.

 

 

Cvičíte na čas, ne na intenzitu
Cvičíte na čas, ne na intenzitu
Cvičíte na čas, ne na intenzitu

O vysokointenzivním intervalovém tréninku jste už určitě slyšela (označuje se zkratkou HIT – High Intensity Interval Training), a to z jednoduchého důvodu. Funguje! Ženy, které takto třikrát týdně dvacet minut cvičily, shodily o tři kila víc než ty, které cvičily čtyřicet minut v pomalejším tempu. Trénink o vysoké intenzitě navíc znamená, že po cvičení spotřebujete více kyslíku, takže spalujete i nějakou dobu po sportu. A navíc při něm neztrácíte pracně vybudované svaly.

Pokud si takový trénink neumíte představit, tak můžete třeba běhat – 30 vteřin maximální sprint, 60–90 vteřin běh a takto stále dokola po dobu 20–30 minut. Nebo 30 vteřin maximálního výkonu na kole a 90 vteřin lehčího šlapání a opět stále dokola. Potíte se jen při představě? Je to fuška, ale účinná a navíc ušetříte spoustu času.

Sypete si na jídlo mořskou sůl
Sypete si na jídlo mořskou sůl
Sypete si na jídlo mořskou sůl

Mořská sůl je ta lepší varianta, jak si dochutit jídlo, jenže má málo jódu, tedy klíčového prvku pro štítnou žlázu, která řídí metabolismus. Bez dostatku jódu nedokáže štítná žláza produkovat dostatek hormonů a spalování se pomalu ale jistě zpomaluje. Raději si proto pokrm dochuťte klasickou jodizovanou solí. Jen čtvrtina čajové lžičky soli obsahuje polovinu doporučené denní dávky jódu. Kromě toho si můžete pravidelně dopřávat potraviny bohaté na jód, jako jsou mořské řasy, treska, krevety nebo i vejce.

Cvičíte ve špatný čas
Cvičíte ve špatný čas
Cvičíte ve špatný čas

Denní světlo je pro správný metabolismus nezbytné, takže zítra si jděte zaběhat hned ráno, jakmile vyjde slunce. Lidé, kteří se sluníčku vystaví hned ráno, mají dokonce nižší BMI než ti, kteří se ještě dopoledne povalují v posteli. Vědci z americké Severozápadní univerzity si myslí, že je to proto, že ranní sluneční paprsky pomáhají regulovat cirkadiánní rytmus, tedy jeden z našich biorytmů, který mimo jiné ovlivňuje to, jak dobře spíme, kolik jídla sníme, kolik energie během dne spálíme…

Moc topíte
Moc topíte
Moc topíte

Pokud chcete spalovat tuk, ztlumte topení. Účastníci jedné studie měsíc spali v ložnicích vytopených jen na necelých 19 stupňů Celsia a za tu dobu si zdvojnásobili množství hnědého tuku v těle. Tedy toho, který kalorie spíše spaluje, než ve kterém se skladují. Hnědý tuk je podle odborníků aktivní při nižších teplotách, protože pomáhá organismu se zahřát. To znamená, že čím aktivnější váš hnědý tuk bude, tím více kalorií spálíte. Vědci tedy sice ještě nezjistili, jak dlouho musíte trávit v zimě, abyste na sobě zpozorovala nějaké hubnoucí účinky, nicméně ztlumení topení, spánek v chladné místnosti a hodně času stráveného venku by mělo pomoci. Podle vědců byste si údajně také neměla brát kabát, pokud je venku 12 stupňů a víc, ale oni taky určitě nechodí při takové teplotě jen ve svetříku, že?

Reklama